Storytelling in business. Cum suna povestea ta?

Sambata, 15 Iunie 2013, ora 00:00
2351 citiri
Storytelling in business. Cum suna povestea ta?
Foto: mrmediatraining.com

Un discurs fara o poveste impresionanta nu va capta atentia celor din jur, asa ca nu te sfii sa-ti lasi talentul de povestitor sa se desfoasoare, chiar si atunci cand vorbesti in fata partenerilor de afaceri.

Atentie, insa, povestea ta trebuie sa tina cont de niste reguli: sa depasesti ideea preconceputa ca in business nu e timp de povesti, sa gasesti istorioare cu morala si, cel mai important, sa te abtii de la expuneri triumfaliste.

De ce un om de afaceri trebuie sa fie si un bun povestitor? "Pentru ca ii salveaza mult timp si multa energie. Majoritatea afacerilor au nevoie de oameni care sa inteleaga, sa adopte si sa dea mai departe un produs sau un serviciu.

Explicatiile sau motivatiile reci, rationale sunt necesare dar nu si suficiente. Intelegerea e utila, dar oamenii au nevoie sa se simta parte dintr-o poveste simpla, clara si emotionanta. Nu patetica, ci doar capabila sa le antreneze angajamentul emotional.

Doar astfel ii vor putea motiva si pe altii sa vanda sau sa cumpere", sustine Cosmin Alexandru, profesor de Leadership Communication la Scoala de business MSM-Ratiu, pentru Business24.

Un alt avantaj major al povestilor bine construite si bine spuse e ca aliniaza rapid intelesurile, puncteaza specialistul. "Din teorii, concepte si explicatii fiecare intelege ce-l taie capul. Si fiecare e convins ca el a inteles cel mai bine. Apoi incep certurile si conflictele", spune acesta.

A identifica o povestioara pe care sa o spui sa convingi, in business, e mai degraba dificil in Romania, considera specialistul.

"Asta pentru ca toti trecem printr-un sistem educational debalansat inspre abordarea analitica, rationala, cantitativa. Conteaza mai mult ce, cat si despre ce stii, decat cum poti transmite asta altora intr-un fel care sa-i motiveze sa ti se alature intr-un proiect, o echipa sau o idee", explica profesorul Cosmin Alexandru.

Ce fel de povesti se potrivesc in discursul unui om de afaceri

In discursul unui om de afaceri se potrivesc povestile care umanizeaza subiectul, oricare ar fi el. Cele care apropie caracteristicile unui produs sau serviciu, sau o situatie dn business, de cotidianul celor care asculta.

A vorbi pe intelesul audientei nu e doar o chestiune de adaptare a bagajului lexical, ci si de experiente, povesti, comparatii sau metafore care sa lamureasca repede si bine. O poveste buna invie comunicarea, il face pe cel care o asculta sa o poarte cu el mai departe.

Potrivit specialistului, diferenta intre un discurs oarecare si un discurs cu o poveste este "aceeasi ca intre un fluture mort si unul viu. Ambii pot fi frumosi, dar doar in fata celui in miscare te poti entuziasma. In preajma lui ai vrea sa petreci mai mult timp. Pe el ai vrea sa-l arati si altora".

Ce elemente incluzi in discurs pentru a crea o poveste

Doua sunt lucrurile importante, puncteaza profesorul Cosmin Alexandru. Primul e convingerea ca asa e bine. Fiecare dintre noi stim sa spunem povesti bune. Doar ca ni se pare ca locul lor nu e in business.

Alexandru vorbeste despre o idee care ne influenteaza drastic in momentul alegerii discursului, si anume aceea ca "Acolo avem o treaba serioasa, n-avem timp de povesti".

Asta, insa, e valabil doar cand vorbim, explica specialistul. "Cand ascultam, ii apreciem cel mai mult pe cei care isi fac timp pentru povesti. De ei ne lasam convinsi si condusi cel mai usor", puncteaza acesta.

"Al doilea lucru e disponibilitatea de a spune povesti personale care sa nu fie triumfaliste. Din cauza aceluiasi sistem educational bazat pe judecare si pe critica, crestem cu convingerea ca expunerea unor vulnerabilitati, greseli, obstacole sau esecuri e ceva ce trebuie evitat cu orice pret pentru ca ne coboara in ochii celorlalti. O poveste in care totul e bine, frumos, tu le stii si le poti pe toate nu misca pe nimeni", explica specialistul in leadership.

De asemenea, Consmin Alexandru subliniaza ca e important sa ne ilustram perspectiva cu povesti din care oamenii sa poata invata ceva, in care sa se poata regasi.

"Si cel mai bine ne regasim in povesti care vorbesc depre momentele in care ne e greu, in care lucrurile nu merg asa cum ne-am dori. De acolo ne tragem resursele si solutiile pentru reusite", spune expertul.

Scoala de business MSM-Ratiu aduce in Romania un program de MBA cu o curricula unica in peisajul autohton. Pe langa cursurile specifice unui MBA obisnuit, MSM-Ratiu ofera cursuri unice nu doar pentru Romania, ci si pentru regiune.

De exemplu, este prima scoala de business care ofera un program de coaching atat pentru dezvoltare personala, cat si pentru dezvoltarea organizatiei; un curs de leadership communication in care se urmareste insusirea capacitatii de storytelling in business, branding-ul personal si pozitionarea unei afaceri in piata; studii de caz locale si regionale, din realitatea Europei Centrale si de Sud-Est; 70% dintre profesori sunt si oameni de business. Pe de-o parte sunt manageri sau antreprenori, pe de alta parte profesori de la scoli renumite precum Harvard sau INSEAD.

HoReCa, 1/5 din PIB – TradeVille
HoReCa, 1/5 din PIB – TradeVille
Evoluția Cifrei De Afaceri Din Comerțul Cu Ridicata Cifra de afaceri din comerțul cu ridicata (cu excepția comerțului cu autovehicule si motociclete) a scăzut, in luna ianuarie, cu 20%...
Ministerul Dezvoltării a virat peste 286 de milioane de lei, pentru plățile restante din programul "Anghel Saligny"
Ministerul Dezvoltării a virat peste 286 de milioane de lei, pentru plățile restante din programul "Anghel Saligny"
Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei (MDLPA) a virat suma de 286.390.685,13 lei, în vederea decontării facturilor pentru 237 de obiective finanţate prin Programul...
#storytelling in business, #discurs poveste, #business speech poveste , #MBA