Plafonul pentru achizitiile publice fara licitatie se dubleaza. Bresa in sistem sau beneficiu?

Marti, 31 Iulie 2012, ora 08:15
9134 citiri
Plafonul pentru achizitiile publice fara licitatie se dubleaza. Bresa in sistem sau beneficiu?

Dublarea plafonului de la 15.000 de euro, la 30.000 de euro, pana la care autoritatile pot face achiztii publice, fara sa fie obligate sa organizeze licitatii, conduce, pe de o parte, la reducerea birocratiei si pe de alta parte, la posibile abuzuri.

Avantaj: Reducerea birocratiei

Masura ar putea constitui un avantaj pentru mediul de afaceri, intrucat ar putea reduce din birocratie si, implicit, din timpul pentru finalizarea unei astfel de tranzactii, a precizat Gabriel Biris, avocat specializat in drept fiscal.

"Creste insa si riscul de frauda. Am vazut ca banul public este cheltuit cu destul de multa larghete de autoritati. Ce costa astazi 15.000 euro, de maine va costa 30.000 de euro".

Pe de alta parte, masura este o actiune normala intr-o tara europeana si poate conduce la fluidizarea mediului de achizitii publice, crede analistul financiar Constantin Rudnitchi.

"Sincer, intr-o tara normala, ar fi o actiune normala. Sa fim realisti, o achizitie de 30.000 prin increditare directa, pare a fi in regula. Dar, nu stiu cat este de normal in Romania.

Daca facem 100 de incredintari directe la 30.000 inseamna 3.000.000 de euro. Momentul nu e cel mai bun sa facem acest lucru. Nu cred o astfel de masura este pentru Romania", a declarat Costantin Rudnitchi pentru Business24.

Dezavantajul masurii: Semne de intrebare privind cheltuirea banilor publici

De cealalta parte, o astfel de masura ar putea ridica si mai multe semne de intrebare, legat de gestionarea corecta a banilor publici.

"Poate fi binevenita pentru fluidizarea mediului de achizitii publice, dar nu cred ca e bine acum, pentru ca ar ridica suspiciuni. Este un Guvern in schimbare si fiecare guvern a avut clientii lui, chiar daca acestia sunt clienti mici, la 30.000 de euro.

Ne trezim ca s-au luat butoni de 12.000, in loc de 6.000, ca s-a luat vin vechi la 6.000 si nu la 3.000, cat era. E o zona care scapa de sub control si cred ca FMI nu va fi de acord", a adaugat Rudnitchi.

Ce prevede noua procedura

Guvernul dubleaza pragul pentru achizitiile publice fara licitatie

Autoritatea contractanta trebuie sa transmita catre Sistemul Electronic de Achizitii Publice (SEAP), in cel mult cinci zile de la data realizarii unei achizitii directe a carei valori estimate depaseste echivalentul in lei a 3.000 euro, o notificare privind denumirea si datele de identificare ale operatorului economic, obiectul si valoarea achizitiei, cantitatea achizitionata.

Pentru selectia si calificarea ofertantilor, verificarea situatiei economice si financiare se va baza in continuare pe declaratii bancare, bilantul contabil si cifra de afaceri globala, dar va fi impusa si o declaratie privind profitul obtinut in ultimii trei ani, prin care ofertantul sa demonstreze ca nu se afla in situatia de declarare a insolventei sau lichidarii.

In cazuri temeinic motivate, autoritatea contractanta poate prelungi o singura data perioada de evaluare, cu exceptia situatiilor in care trebuie sa reevalueze ofertele ca urmare a unei decizii a Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC), a unei hotarari a Curtii de Apel sau a recomandarilor Unitatii Centrale pentru Verificarea Achizitiilor Publice.

Pentru departajarea ofertelor care au pretul cel mai scazut identic, autoritatea contractanta are dreptul de a solicita o noua propunere financiara, caz in care contractul va fi atribuit ofertantului a carui noua propunere financiara are pretul cel mai scazut, de a atribui contractul pe baza unor criterii suplimentare cu caracter exclusiv tehnic sau de a anula procedura.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

#legislatie achizitii publice Romania, #modificare legislatie achizitii publice, #prag achizitii publice Romania , #Lege achizitii publice