Cum sa-i cheltuiesti - Editie de weekend
HOT TOPICS

STRATULA MOCANU & ASOCIATII

Angajatii vor putea primi decizia de concediere in curand printr-un simplu e-mail

Angajatii vor putea primi decizia de concediere in curand printr-un simplu e-mail
Evolutia tehnologica din ultimii ani, sau chiar decenii, si implicarea din ce in ce mai puternica a tehnologiei informatiei in viata de zi cu zi produc efecte pe toate planurile, inclusiv in domeniul juridic. Mediul juridic se adapteaza permanent prin modificari legislative si prin validarea tot mai multor cai de transmitere a informatiilor drept mijloace adecvate de comunicare a actelor juridice.

Cel mai recent exemplu in acest sens este Decizia Inaltei Curti de Casatie si Justitie din data de 24 octombrie 2016, care confirma posibilitatea angajatorului de a comunica decizia de concediere salariatului prin e-mail.

Anterior acestei decizii, regimul juridic al comunicarii deciziei de concediere era unul general, articolul 76 din Codul Muncii impunand exclusiv forma scrisa a comunicarii, fara detalieri suplimentare. Or, in conditiile in care posta electronica (e-mailul) este omniprezenta in activitatile de business si resurse umane ale oricarei societati, s-a pus nu de putine ori intrebarea daca decizia de concediere comunicata prin acest mijloc este comunicata in mod legal.

Decizia Inaltei Curti, data in urma solicitarii de pronuntare a unei hotarari prealabile, si care deci va deveni obligatorie dupa publicarea in Monitorul Oficial, a lamurit aceasta problema, in sensul in care e-mailul reprezinta o modalitate legala de comunicare a deciziei de concediere, cu indeplinirea unei serii de conditii cumulative.

Conditiile cerute pentru comunicarea valabila a deciziei de concediere prin e-mail

Cu titlu preliminar, dorim sa precizam ca prezentul articol nu isi propune sa anticipeze motivarea pe care Inalta Curte o va da deciziei pronuntate, si prin urmare ne vom referi la consecintele acesteia cu rezervele de rigoare, urmand ca, ulterior publicarii motivarii, sa revenim pe larg si cu privire la ratiunile, dupa parerea noastra indiscutabl corecte, care au stat in spatele acestei solutii eficiente.

Din cuprinsul dispozitivului deciziei Inaltei Curti se desprind, totusi, conditiile ce trebuie respectate pentru ca o comunicare e-mail sa fie facuta in mod legal intre angajator si salariat.

O prima conditie este aceea ca angajatul sa fi comunicat angajatorului adresa sa de e-mail in prealabil, conditionare pe care o consideram fireasca, intrucat este apta sa elimine eventuale abuzuri, cum ar fi comunicarea pe o adresa de e-mail pe care angajatul nu o (mai) foloseste, si pe care din acest motiv nici nu a comunicat-o angajatorului pentru desfasurarea corespondentei legate de serviciu.

O a doua conditie este aceea ca in cadrul societatii angajatoare sa existe obiceiul comunicarii cu angajatii prin intermediul e-mailui. Suntem de parere ca si aceasta conditionare este una fireasca, intrucat impunerea unui element de continuitate si constanta comunicarii pe e-mail tinde la inlaturarea cazurilor in care, desi pe durata unei relatii indelungate de munca angajatul nu a primit niciun e-mail de la reprezentantii angajatorului, decizia de concediere este transmisa salariatului exclusiv prin posta electronica.

Forma deciziei. In ceea ce priveste forma deciziei, aceasta trebuie sa fie in format PDF accesibil electronic, iar in continutul sau sa se regaseasca toate elementele prevazute de Codul Muncii, la acelasi articol 76: termenul de preaviz, motivele de concediere, lista locurilor de munca vacante din companie si termenul in care angajatul poate sa opteze pentru acestea.

Semnatura electronica. Potrivit Inaltei Curti, cerintele de forma prevazute de Legea nr. 455/2001, referitoare la inscrisurile in forma electronica, printre care in mod special importanta, semnatura electronica, nu sunt necesare pentru comunicarea legala a deciziei de concediere.

Asadar, daca toate conditiile de mai sus sunt indeplinite, comunicarea deciziei de concediere in format PDF prin e-mail catre salariat este perfect valabila, si face sa inceapa sa curga termenul de 30 de zile de contestare a acesteia.

Consecinta nerespectarii conditiilor de transmitere prin e-mail a deciziei de concediere

Am vazut, in sectiunea precedenta, care sunt conditiile pe care Inalta Curte le-a retinut pentru comunicarea in mod valabil a deciziei de concediere prin e-mail? Care este insa consecinta nerespectarii acestora?

Raspunsul difera in functie de natura conditiei pe care o incalca angajatorul la momentul comunicarii deciziei de concediere; in acest sens, incalcarea poate sa priveasca o conditie impusa modului de comunicare, o conditie de forma a deciziei, sau o conditie de fond a acesteia.

In opinia noastra, sanctiunea nulitatii deciziei de concediere va fi aplicabila doar in masura in care conditiile incalcate privesc insasi decizia, nu si modul de comunicare a acesteia.

Altfel spus, ca si in cazul comunicarii deciziei prin inscris in forma materiala, incalcarea conditiilor de forma impuse de art. 76 din Codul Muncii, sau a celor de fond, distincte de la caz la caz in functie de felul concedierii, conduce la nulitatea deciziei de concediere.

Cu toate acestea, sanctiunea pentru efectuarea comunicarii cu incalcarea conditiilor retinute de Inalta Curte nu ar trebui, dupa parerea noastra, sa fie nulitatea deciziei, ci doar invalidarea procedurii de comunicare, cu consecinta ca decizia, chiar valabila din punctul de vedere al formei si al fondului, sa se considere ca nu a fost comunicata salariatului.

Intr-o astfel de ipoteza, principalele efecte ale lipsei comunicarii sunt pe de o parte faptul ca termenul de atacare a deciziei nu incepe sa curga si, desigur, faptul ca aceasta nu ii este opozabila salariatului.

Obiectul comunicarii: exclusiv deciziile de concediere?

O alta chestiune de interes, in opinia noastra, in legatura cu decizia ICCJ este daca aceleasi ratiuni pentru care comunicarea deciziei de concediere prin e-mail este perfect valabila (cata vreme respecta o serie de conditii deja enumerate) sunt apte sa valideze si comunicarea altor decizii emise de catre angajator, salariatului?

Cu privire la acest aspect, cu toate ca inclinam sa dam un raspuns pozitiv intrebarii, in sensul in care sfera actelor care pot fi comunicate prin e-mail nu ar trebui restransa la deciziile de concediere, ne vom lua rezervele deja mentionate, si vom reveni cu acest subiect imediat dupa ce vom cunoaste si motivarea Inaltei Curti, in urma publicarii deciziei in Monitorul Oficial.

Cosmin Mocanu, Avocat Partener in cadrul Societatii Civile de Avocati Stratula Mocanu & Asociatii

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 7308 ori

comments powered by Disqus