Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Cum ne protejam la lucru? De la legislatie la aplicatie

Cum ne protejam la lucru? De la legislatie la aplicatie
Desi in zilele noastre este considerata esentiala pentru buna desfasurare a activitatilor de lucru, protectia la locul de munca are o istorie destul de recenta.

Atat pe plan international, cat si in Romania, sfarsitul secolului 19 a marcat aparitia primelor directive si regulatii cu privire la echipamentele de protectie.

Prima lege in acest sens, "Legea sanitara" din 1874, stabilea primele reguli de protectie pentru muncitorii din domeniile cu risc crescut de accidentare. Cu trecerea timpului, standardele de protectie au fost armonizate la nivel european, iar echipamentul de protectie individual a devenit o parte integrala a garderobei de lucru.

Conform directivei europene 89/686/EEC, termenul "echipament de protectie" acopera o larga varietate de definitii, referindu-se atat la imbracaminte de protectie, cat si la diversele accesorii care servesc ca "un ecran intre partea corpului expusa si pericolul pentru protectia persoanei impotriva oricarui tip de risc".

Aceste echipamente au devenit specializate pentru o larga varietate de riscuri. Spre exemplu, pentru lucrul in constructii sau industrie, o pereche de cizme sau bocanci de protectie dotati cu bombeu si lamela antiperforatie sunt o alegere ideala. Pentru operatiuni de sudura, se recomanda bocanci de protectie cu talpa rezistenta la temperaturi inalte si aparatoare impotriva stropilor de metal topit.

Totusi, termenul de "echipamente de protectie" nu este limitat numai la imbracaminte de protectie sau incaltamintea adecvata. Toate echipamentele de protectie auditiva, a capului, a vederii sau a respiratiei, impreuna cu piesele interschimbabile sunt regulate de directiva 89/686/EEC.

Desi utilizarea adecvata a acestora este o responsabilitate personala a lucratorilor, directiva EIP nu stabileste obligatii pentru utilizatori. Totusi, dotarea cu imbracaminte de protectie si instruirea lucratorilor pentru utilizarea echipamentelor este o obligatie a angajatorului.

Atat pentru imbracaminte de protectie, cat si pentru celelalte accesorii care compun echipamentul de protectie, este esentiala conformarea la standardele europene CE si incadrarea adecvata intr-o clasa anume de protectie. Conform directivei 89/686/EEC, "trebuie clar identificate nivelurile corespunzatoare de risc si/sau domeniile de utilizare". Dupa identificarea acestor riscuri se poate stabili ce nivel de protectie este necesar: se recomanda folosirea unor echipamente de protectie potrivite activitatii prestate in detrimentul echipamentelor cu un grad ridicat de protectie inutil, dar care pot fi incomode.

Utilizarea gresita a acestor echipamente sau purtarea de imbracaminte de protectie de marimi nepotrivite poate reduce confortul la lucru, productivitatea sau poate descuraja cu totul purtarea acestora. De aceea se recomanda o evaluare atenta atat a activitatii prestate si a riscurilor implicate pentru a determina ce tip de echipamente de protectie sunt necesare.

Intr-adevar amenzile pot fi un stimulent pentru a respecta directivele de siguranta la lucru. Totusi, pe termen lung, preventia accidentelor de lucru este de preferat in detrimentul consecintelor ce pot aparea in lipsa echipamentului de protectie. Daca productivitatea si sanatatea angajatilor sunt motivatia principala, rezultatele nu vor intarzia sa apara!

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 4404 ori