Legea concurentei promoveaza interesele consumatorilor

Marti, 04 Octombrie 2005, ora 02:28
1037 citiri

Pentru a proteja si dezvolta concurenta si, implicit, interesele consumatorilor, practica tarilor cu economie de piata dezvoltata a demonstrat necesitatea existentei unor reglementari specifice care urmaresc asigurarea libertatii si moralitatii activitatii economice pentru toti actorii economici. In acest sens, Legea concurentei nr. 21/1996, republicata (M.O. nr. 742 din 16 august 2005), are drept scop protectia, mentinerea si stimularea concurentei si a unui mediu concurential normal, in vederea promovarii intereselor consumatorilor.

Adoptarea Legii concurentei nr. 21/1996, care a intrat in vigoare la 1 februarie 1997, a reprezentat un pas decisiv in normalizarea comportamentelor in economie, impunand agentilor economici care activeaza in Romania reguli stricte de conduita. Prin Legea concurentei si a legislatiei secundare adoptata in aplicarea acesteia, Romania si-a indeplinit obligatiile privind politica in domeniul concurentei, prevazute in Acordul de Asociere incheiat intre Romania si Uniunea Europeana, asigurandu-se astfel un grad ridicat de compatibilitate in ceea ce priveste abordarea practicilor anticoncurentiale si controlul concentrarilor economice.

Legislatia privind concurenta a urmat, in general, linia legislatiei UE. Prevederile art. 81 si 82 din Tratatul CE se regasesc in art. 5 si 6 din Legea nr. 21/1996. Prevederile Regulamentului CEE 4064/1989 privind controlul concentrarilor economice sunt preluate de Regulamentul privind autorizarea concentrarilor economice adoptat de Consiliul Concurentei.

Aplicarea reglementarilor este generala si nediscriminatorie. Legea concurentei interzice practicile anticoncurentiale, respectiv intelegerile anticoncurentiale (art. 5), abuzul de pozitie dominanta (art. 6), precum si realizarea operatiunilor de concentrare economica care, prin crearea sau consolidarea unei pozitii dominante, conduc sau ar putea conduce la afectarea concurentei pe piata romaneasca sau pe o parte a acesteia.

Se impune precizarea ca nu toate intelegerile sau practicile concertate sunt prin ele insele ilegale, unele dintre acestea putand beneficia de exceptari de la interdictia prevazuta ca regula generala, deoarece pot contribui la ameliorarea productiei ori distributiei, la promovarea progresului tehnic, imbunatatirea calitatii produselor si a gradului de competitivitate a acestora pe piata interna si externa, intarirea pozitiilor concurentiale ale intreprinderilor mici si mijlocii.

De asemenea, trebuie precizat ca simpla detinere a unei pozitii dominante pe piata romaneasca nu este prohibita. Agentii economici care detin pozitie dominanta intra sub incidenta legii numai daca abuzeaza de aceasta pozitie prin recurgerea la fapte anticoncurentiale, care au ca obiect sau efect afectarea comertului ori prejudicierea consumatorilor. Concentrarile economice se pot realiza pe calea fuzionarii ori a dobandirii controlului (direct sau indirect) asupra unuia sau mai multor agenti economici. Legea interzice acele operatiuni de concentrare economica si care, avand ca efect crearea sau consolidarea unei pozitii dominante, conduc sau ar putea conduce la afectarea concurentei pe piata romaneasca sau pe o parte a acesteia.

Consiliul Concurentei a stabilit prin instructiuni conditiile si criteriile de aplicare a unei politici de clementa, in vederea incurajarii agentilor economici care au recurs la practici interzise de lege, de a coopera cu Consiliul Concurentei pentru descoperirea si sanctionarea cartelurilor, cele mai grave incalcari ale legislatiei din domeniul concurentei. Suma amenzilor aplicate agentilor economici care coopereaza cu autoritatea de concurenta poate fi redusa, putandu-se merge pana la absolvirea de raspundere pecuniara.

Curentul