Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Oana Stratula, Avocat Partener in cadrul Societatii Civile de Avocati Stratula, Mocanu & Asociatii

Reglementarile privind practicile comerciale neloiale s-au inasprit ANALIZA

Reglementarile privind practicile comerciale neloiale s-au inasprit ANALIZA


Intr-o perioada economica dificila, caracterizata ca fiind una de criza, supravietuirea pe piata a devenit pentru multi comercianti un scop, pentru a carui realizare sunt dispusi sa puna in lupta orice mijloace, chiar si unele mai putin "ortodoxe".

Astfel, cumpararea de secrete comerciale, fara consimtamantul detinatorului legitim, raspandirea in piata de informatii mincinoase despre concurenti sau despre produsele acestora, menite sa induca in eroare si sa indeparteze clientela, angajarea unor "oameni cheie" ai competitorilor sunt doar cateva dintre practicile pe care unii comercianti, desi cunosc sau, cel putin, intuiesc ca sunt nelegale, nu ezita sa le utilizeze atunci cand interesele o cer.

Dat fiind ca un mediu concurential cat mai curat este atat in interesul consumatorilor, care vor beneficia de produse si servicii de calitate, ca urmare a liberei si loialei concurente, cat si al comerciantilor, practicile de concurenta neloiala au fost sanctionate inca din anul 1991, prin Legea 11 privind combaterea concurentei neloiale, care a suferit, de-a lungul timpului, numeroase modificari si completari.

Cea mai recenta modificare a intrat in vigoare la data de 5 septembrie 2014 si a fost adusa prin Ordonanta Guvenului nr. 12/2014, publicata inMonitorul Oficial, Partea I, nr. 586 din 6 august 2014.

Noua reglementare realizeaza o mai buna definire a practicilor comerciale neloiale
Spre deosebire de reglementarea anterioara, care continea o definitie generala a concurentei neloiale, ce putea consta in orice act sau fapt contrar uzantelor cinstite in activitatea industriala si de comercializare a produselor, de executie a lucrarilor, precum si de efectuare a prestarilor de servicii, OG 12/2014 structureaza practicile de concurenta neloiala in trei mari categorii.

Astfel, constituie practici de concurenta neloiala si, in consecinta, sunt interzise:

- denigrarea unui competitor sau a produselor/serviciilor sale, realizata prin comunicarea ori raspandirea de catre o intreprindere sau reprezentantul/angajatul sau de informatii care nu corespund realitatii despre activitatea unui concurent sau despre produsele acestuia, de natura sa ii lezeze interesele;
- deturnarea clientelei unei intreprinderi de catre un fost sau actual salariat/reprezentant al sau ori de catre orice alta persoana prin folosirea unor secrete comerciale, pentru care respectiva intreprindere a luat masuri rezonabile de asigurare a protectiei acestora si a caror dezvaluire poate dauna intereselor acelei intreprinderi;
- orice alte practici comerciale care contravin uzantelor cinstite si principiului general al bunei-credinte si care produc sau pot produce pagube oricaror participanti la piata.

De remarcat ca ultima categorie este cea mai larga si include orice practici comerciale neloiale (evident, cu exceptia primelor doua categorii, respectiv denigrarea concurentei si deturnarea clientelei) insa, in cazul acesteia, legiuitorul a prevazut o conditie suplimentara, respectiv ca practicile in cauza sa produca efectiv sau sa poata produce pagube, nu doar comerciantilor impotriva carora sunt indreptate, ci oricaror participanti la piata, deci inclusiv consumatorilor.

Sanctiunile aplicabile in cazul concurentei neloiale

Autoritatea competenta sa constate si sa sanctioneze practicile comerciale neloiale ramane Consiliul Concurentei, care se poate sesiza din oficiu cu privire la savarsirea unor astfel de fapte sau poate fi sesizat de catre persoane fizice sau juridice, in masura in care acestea justifica un interes legitim.
Consiliul Concurentei va da curs sesizarii primite de la persoane fizice sau juridice, numai in masura in care acestea furnizeaza elemente de proba in legatura atat cu posibila practica de concurenta neloiala, interesul legitim, cat si cu riscul producerii unui prejudiciu.

Pentru a fi sanctionate, actele de concurenta neloiala, constatate de catre Consiliu, trebuie sa aiba un anume grad de pericol social. Astfel, noua reglementare prevede posibilitatea ca, in masura in care efectele unei practici de concurenta neloiala sunt minore, Consiliul Concurentei sa decida, motivat, ca nu se impune sanctionarea acesteia.

Practicile comerciale neloiale, savarsite cu vinovatie, constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la amenda de la 5.000 lei la 50.000 lei, in cazul in care au fost savarsite de persoane juridice, si cu amenda de la 1.000 lei la 5.000 lei, in cazul in care au fost savarsite de persoane fizice.
Individualizarea sanctiunii amenzii se face de catre Consiliul Concurentei prin luarea in considerare a urmatoarelor criterii: gravitatea faptei, efectele acesteia, precum si sanctiunile primite in ultimii 2 ani de catre persoana fizica sau juridica in cauza.

De asemenea, pe langa aplicarea sanctiunii amenzii, Consiliul Concurentei poate decide si interzicerea practicilor de concurenta neloiala.
Deciziile Consiliului Concurentei prin care se constata si, dupa caz, se sanctioneaza practicile de concurenta neloiala, ramase definitive, au caracter probator cu privire la savarsirea unei practici de concurenta neloiala, astfel ca pot fi folosite ca mijloc de proba intr-o actiune in despagubiri, in cazul in care practicile comerciale neloiale au produs un prejudiciu.

Ce este si ce rol are Consiliul interinstitutional in domeniul combaterii concurentei neloiale

Noua reglementare prevede infiintarea unui Consiliu interinstitutional in domeniul combaterii concurentei neloiale, ca organism nepermanent, compus din Ministerul Finantelor Publice, autoritatea nationala de concurenta, autoritatea responsabila de protectia drepturilor in domeniul audiovizualului, autoritatea nationala pentru protectia consumatorilor, autoritatea responsabila de protectia proprietatii industriale, autoritatea responsabila de protectia drepturilor de autor si a drepturilor conexe.

Rolul acestui Consiliu este de a intocmi un raport anual asupra implementarii legislatiei in domeniul combaterii concurentei neloiale, care va cuprinde analiza principalelor aspecte in materia combaterii concurentei neloiale, precum si propuneri privind politicile publice in domeniu.

Editorial semnat de Oana Stratula, Avocat Partener in cadrul Societatii Civile de Avocati Stratula, Mocanu & Asociatii

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 3032 ori