Uniunea Nationala a Patronatului Roman solicita Guvernului ca sumele provenite din majorarea pretului gazelor naturale si a energiei electrice sa fie reinvestite in folosul consumatorilor

Luni, 30 Mai 2005, ora 15:28
1039 citiri

Uniunea Nationala a Patronatului Roman, impreuna cu Asociatia Nationala Profesionala din sectorul gazelor naturale (ANPROGAZ) solicita Guvernului ca sumele provenite din majorarea pretului gazelor naturale si a energiei electrice, ca urmare a alinierii la normele UE a politicilor economice ale Romaniei din domeniul energetic, sa fie reinvestite in folosul consumatorilor. Este un fapt cert ca printre beneficiarii cresterilor de preturi sunt marii operatori care au cumparat cele mai importante companii din sectorul gazelor naturale. De aceea, UNPR propune in acest sens infiintarea unui fond de reabilitare a sistemului energetic care sa aiba ca scop garantarea investitiilor in acest sector. Acest fond alimentat din diferentele rezultate in urma alinierii preturilor ar putea duce la incurajarea bancilor in acordarea de credite destinate reabilitarii sistemului precum si pentru realizarea de investitii de tip greenfield.

In ceea ce priveste noul sistem de tarifare a serviciilor din sectorul gazelor naturale, acesta a starnit un ecou urias, din pacate negativ, in randul consumatorilor de gaze. Prin aceasta masura luata de Autoritatea Nationala de Reglementare din sectorul Gazelor Naturale (ANRGN) preturile platite catre operatorii sistemelor de distributie, in principal, au crescut cu sume considerate a fi inacceptabile. UNPR isi expima sustinerea fata de sistemul de abonamente propus de catre ANRGN si exclus prin interventia Guvernului Romaniei.

Lipsa de comunicare si de informare a publicului cu privire la oportunitatea introducerii acestui abonament va avea din pacate efecte dezastruase la nivelul consumatorilor casnici incepand din iarna urmatoare. Introducerea abonamentului la gaze, perceput in mod eronat ca o taxa pe consumator, ar fi permis o predictibilitate a investitiilor in domeniul industrial dar si in cazul consumatorilor casnici, care ar fi suportat treptat costul pentru consumul de gaze. Masura luata de Guvern va avea beneficii temporare, urmand ca in perioada de iarna costurile pentru gazele naturale sa fie greu de suportat pentru majoritatea populatiei.

Partea cea mai importanta din toata aceasta strategie a fost insa trecuta cu vederea si anume: Corelarea pretului gazelor din productia interna cu pretul gazelor provenite din import si cu preturile practicate in Uniunea Europeana.

Plecandu-se de la necesitatea alinierii preturilor , odata cu intrarea Romaniei in UE incepand cu data de 1 ianuarie 2007, pretul gazului la intern va sari intr-o perioada foarte scurta (un an si cateva luni) de la 60 dolari pentru 1000 mc, cat a fost la sfarsitul anului 2004, la aproximativ 170 A- 200 $/ 1000 mc, la inceputul anului 2007. Acest lucru se va realiza prin majorari succesive, trimestriale. (Pentru 1 octombrie 2005, ANRGN a anuntat un pret de 105 dolari la mia de mc iar pentru primul trimestru din 2006, daca lucrurile vor continua in acest fel, pretul va creste cu inca 5 % si va ajunge la o valoare de cel putin 120 $.)

Desigur ca se pot invoca argumente si contraargumente intemeiate atat in favoarea demersului ANRGN (deschiderea pietei gazelor si pentru alti investitori, eliminarea concurentei neloiale intre agentii economici care opereaza pe piata europeana, utilizarea eficienta a resurselor naturale, etc) cat si in defavoarea acestor politici, cele mai importante fiind cele legate de salariile medii din tara noastra a caror crestere nu va urma nici pe departe traseul preturilor din sectorul energetic in general.

Date tehnice privind piata gazelor naturale

Consumul anual de gaze naturale in Romania este de aproximativ 18 miliarde mc (la nivelul anului 2004). Aceasta cantitate este asigurata din productia interna (65%, cca 12 miliarde mc) cat si din import (cca. 6 miliarde mc). Este interesant de observat ca la o valoare de 60 $/1000mc producatorii interni au incasat 720 milioane dolari pentru productia anului 2004 iar prin alinierea pretului stabilita de ANRGN in 2005 vor incasa (la o valoare medie de 90 $/1000 mc) aproximativ 1,1 miliarde dolari. Adica un plus de 300 milioane dolari. Pentru anul 2006 se va adauga o valoare dubla iar pentru anul 2007 venitul suplimentar fata de inceputul perioadei de crestere a pretului se va tripla. Practic in perioada 2005- 2006-2007 catre producatorii interni se va indrepta o maree A"verdeA" in valoare de cca.

1 miliard de dolari. Aceste resurse financiare suplimentare se vor asigura de catre consumatori, atat din industrie cat si din zona formata de consumatorii rezidentiali.

OPINIA UNPR. Problema pe care UNPR doreste a fi pusa in discutie, in numele membrilor sai, societati comerciale consumatoare de gaze naturale dar si agenti economici care activeaza in sectorul gazelor naturale este aceea de a se analiza daca aceste sume uriase de bani sa fie lasate la latitudinea operatorilor (de stat sau privati) din sectorul gazelor naturale, care nu fac nimic in plus fata de activitatea obisnuita, normala de pana in acest moment, fiind marii beneficiari ai unui act istorico-politic prin care se tripleaza valoarea produsului lor A- sau este necesara o abordare coerenta la nivel macroeconomic si formularea unui set de politici economice in acest domeniu prin care o parte din acesti bani sa fie redirectionata spre consumatori (acestia fiind cei mai afectati) prin programe privind utilizarea eficienta a energiei. Ne gandim aici la modernizarea proceselor tehnologice in industrie prin sprijinirea achizitiilor de echipamente cu randamente superioare in utilizarea de gaze naturale, aparatura pentru controlul pierderilor si realizarea de economii energetice. In zona consumatorilor rezidentiali se propune inlocuirea aparaturii adeseori arhaice cu pericol in exploatare cu una eficienta si sigura si dezvoltarea sistemelor de distributie a gazelor, in special in zone in care nu exista alternative pentru alti combustibili.

Aceste programe ar reprezenta parteneriate de tip public/privat sub controlul societatii civile din acest domeniu, care ar putea elimina situatiile de tensiune dintre consumatori si institutiile/agentii economici care reprezinta statul, dar mai ales ar putea indeparta banuielile populatiei privind privatizarile facute in sistemul energetic.

www.unpr.ro