Industria auto european? este unul dintre factorii esen?iali ai cre?terii economice in Europa, de aceea ea trebuie ajutat? s? i?i p?streze competitivitatea ?i pe fondul actualei crize financiare ?i economice, au subliniat participan?ii la conferin?a "Industria auto in noile state membre UE", organizat? la Bruxelles, de Reprezentan?a Permanent? a Romaniei la UE ?i de Asocia?ia Produc?torilor Europeni de Automobile (ACEA).
La eveniment au luat parte comisarul european pentru intreprinderi si
industrie, Gunter Verheugen, comisarul european pentru multilingvism,
Leonard Orban, reprezentanti ai guvernelor celor sase tari din Europa
de Est cu o industrie auto puternica (Romania, Ungaria, Slovenia,
Slovacia, Cehia si Polonia), reprezentanti ai producatorilor europeni
de autoturisme, europarlamentari, diplomati.
In deschiderea conferintei, a fost difuzat un mesaj video din partea
premierului roman Calin Popescu-Tariceanu, care a pledat pentru
adoptarea la nivel european a unui cadru de reglementare a industriei
auto care sa tina cont de toate implicatiile noilor cerinte asupra
acestui sector. "Obiectivul nostru comun este sa ne asiguram ca industria auto
europeana isi pastreaza competitivitatea, furnizeaza masini nepoluante
si la preturi acceptabile si ca isi sporeste cota de piata la nivel
global. Provocarile tin de energie, mediu si productie. Tintele trebuie
atinse cu costuri rezonabile", a spus premierul Tariceanu.
Comisarul Verheugen a insistat, in discursul sau, ca este esential ca
industria auto europeana sa tina cont de cerintele de mediu si de
eficienta energetica impuse de noile reglementari la nivel european,
daca doreste sa isi mentina pozitia de varf in plan international.
In opinia sa, actuala criza cu care se confrunta industria auto
europeana - multe uzine fiind nevoite sa isi intrerupa productia - nu
poate fi pusa doar pe seama crizei financiare. "Industria auto
europeana a comis si ea unele greseli interne, cea mai mare fiind aceea
ca s-a concentrat pe tipul de masini care nu trebuia", adica pe masini
puternice si, deci, cu un consum ridicat de carburanti si emisii mari
de CO2, in loc sa acorde o atentie sporita masinilor economice si
nepoluante. Cresterea pretului petrolului si materiilor prime au avut
si ele un impact negativ.
El a atras atentia industriei auto ca nerespectarea legislatiei
europene referitoare la nivelul de emisii, ce se spera a intra in
vigoare pana la sfarsitul anului, va atrage dupa sine penalizari
usturatoare. "Nu vrem sa fie mai rentabil pentru producatori sa
plateasca penalizarile decat sa faca modificarile tehnologice necesare.
Si nici nu vrem ca cei care au bani multi sa traiasca cu impresia ca au
dreptul sa polueze mai mult", a mai spus Verheugen.
Cele sase noi state membre UE gazduiesc 17 % din intreaga
productie auto a UE, iar procentul este in crestere, avantajele acestor
tari fiind, in continuare, costurile de productie relativ scazute si
personalul inalt calificat. Totusi, dupa cum a reiesit din luarile de
cuvant ale participantilor, nici provocarile nu lipsesc, pe termen
scurt cea mai des invocata fiind criza economica, iar pe termen lung,
reglementarile stricte ale UE in materie de emisii si de eficienta.