Taxa auto nu poate impaca mai multe obiective in acelasi timp, si fiscale, si ecologice, dar ultima varianta, transmisa saptamana trecuta de Guvernul roman, se apropie cel mai mult de a fi compatibila cu legea UE, a declarat sambata, la Realitatea TV, comisarul european Leonard Orban.
"Nu poti sa impaci mai multe obiective
in acelasi timp. Nu poti, pe undeva, sa fie o taxa fiscala, dorind sa aduci
bani la buget si pe de alta parte sa fie si taxa ecologica si sa respecti
regulile in ceea ce priveste taxele ecologice", a spus comisarul Orban,
referitor la actuala taxa de prima inmatriculare impotriva careia Comisia
Europeana a demarat procedura de incalcare a Tratatului (infringement).
"Taxa are o parte care este deplin
compatibila – cea fiscala, dar are o parte care este incompatibila cu articolul
90 al Tratatului UE care spune clar ca trebuie permisa libera circulatie a marfurilor.
In conditiile acestea nu poti sa desfaci o masina second hand la un pret mai
mare decat una noua", explicat Orban.
El a precizat ca daca Bucurestiul n-ar fi
trimis noua varianta de taxa saptamana trecuta, ar fi fost foarte posibil ca
Executivul european sa trimita cazul Romaniei la Curtea Europeana de Justitie
(CEJ) - ultima etapa din procedura de infringement.
"Saptamana trecuta a fost transmisa o
noua varianta de modificare a legii respective. Comisia Europeana considera la
o prima evaluare ca aceasta modificare este apropiata, potrivita cu
acquis-ul comunitar. Daca nu ar fi venit
aceasta varianta recenta era foarte posibil ca sa se ajunga la Curtea Europeana
de Justitie", a spus Orban.
Noua forma a grilei de calcul a taxei
trimisa la Bruxelles ia in calcul poluarea la autovehiculele non-euro pana la
euro 2, iar la euro 3 la euro 4 se tine cont atat de poluare, cat si de emisiile
de CO2. Pentru fiecare tip de masina, intervine apoi un al doilea criteriu care
se va aplica la calculul taxei si care vizeaza deprecierea masinii.
Procedura Comisiei Europene a fost declansata
in martie 2007, dupa ce taxa a intrat in vigoare de la 1 ianuarie 2007. Cea
de-a doua etapa a constat intr-un aviz motivat trimis la sfarsitul lunii
noiembrie 2007, prin care Comisia cerea modificarea taxei pana la sfarsitul
lunii ianuarie, in caz contrar urmand sa trimita cazul la CEJ.
Polonia si Ungaria au pierdut procese
similare la CEJ, care a declarat ilegale taxele de prima inmatriculare, iar
acum sunt nevoite sa returneze taxele cetatenilor care le-au platit.
O petitie cu peste 120.000 de semnaturi
pentru abolirea actualei taxe de prima inmatriculare a fost depusa la Comisia
pentru Petitii a Parlamentului European, al carei vicepresedinte a declarat ca
Guvernul roman trebuie sa inceteze a mai impune aceasta taxa ce contravine
legislatiei UE si sa restituie banii celor care au platit-o. Faptul ca
Executivul roman mentine in vigoare taxa auto, desi aceasta contravine legislatiei
europene, "este nu numai impotriva legilor UE, dar si a spiritului de a fi
un stat membru UE", spunea, pe 11 martie, europarlamentarul britanic
Michael Cashman, vicepresedintele Comisiei pentru Petitii.