Zece reguli pentru realizarea unei comunicari eficiente

Joi, 31 Ianuarie 2008, ora 10:45
28545 citiri
Zece reguli pentru realizarea unei comunicari eficiente

In mediul de afaceri, este foarte important sa comunici, si sa o faci bine. Bloombiz Antreprenor iti propune cele mai importante zece reguli care te vor ajuta sa iesi in fata, atunci cand ai ceva de spus.

1. Formuleaza un mesaj clar, accesibil receptorului. Alege cuvinte simple: explica termenii neuzuali pentru interlocutor, pronunta clar cuvintele, fara "prune in gura". In caz contrar, exista riscul ca intelesul perceput sa nu fie cel dorit de tine ducand la esecul comunicarii. Exprima-te direct. Intentiile neexprimate nu sunt traduse in acelasi mod de toti oamenii. Pentru a obtine ceea ce doresti evita mesajul dublu sau mesajul neexprimat.

2. Priveste interlocutorul, nu ceasul, masa, fereastra, televizorul sau podeaua; daca sunt mai multi interlocutori e necesar ca fiecare sa se simta observat.

3. Manifesta-ti disponibilitatea de a primi raspuns (feedback). Verifica daca ai fost inteles, punand intrebari de clarificare (intrebarile retorice de genul "e clar", nu solicita intotdeauna raspunsuri).

4. Inlocuieste cuvantul "tu" cu "eu". Folosind cuvintele "eu" sau "mie", iti poti exprima sentimentele, opiniile sau nevoile personale fara a fi perceput ca judecator.

5. Cand nu esti de acord, foloseste o explicatie in locul unor raspunsuri categoric negative.

6. Recunoaste si apreciaza nevoile si dorintele celuilalt. Este normal ca ceilalti sa fie diferiti de tine, sa aiba pareri, valori si convingeri diferite.

7. Incearca sa-ti stapanesti emotiile, sa ramai calm, sa fii prietenos si amabil; fii intelegator chiar daca nu esti de acord cu ideiile celuilalt.

8. Fii sincer, nesinceritatea izvoraste din lipsa de incredere in propria persoana si genereaza neincredere.

9. Asculta cu atentie. Nu te gandi la contraargumente in timp ce celalalt vorbeste.

10. Depune efort pentru a asculta si intelege mesajul, astfel incat sa poti raspunde adecvat.

Sfaturi pentru o comunicare nonverbala eficienta

1. Privirea, contactul vizual. Priveste direct persoana careia ii vorbesti sau pe care o asculti. Nu clipi des. O persoana care priveste peretele sau podeaua nu inspira incredere. O privire fixa poate sugera ca interlocutorul nu intelege sau nu este interesat de mesajul tau. Privirea repetata poate fi un semn de graba, de nerabdare.

2. Atitudinea, pozitia corpului. Stai drept, dar relaxat. Nu te balansa, in fata si in spate. Daca te sprijini de perete sau stai aplecat pe scaun sugerezi oboseala, plictiseala; umerii cocosati si capul plecat pot semnala timiditate si inferioritate; spatele drept, cu capul lasat putin pe spate si cu mainile in solduri poate indica superioritetea si automultumirea.

3. Gesturile. Foloseste-ti gesturi naturale, destinse.Incurajeaza-ti interlocutorul sa continue, descopera-ti gesturile de nervozitate si evita-le. Nu te juca cu creionul, nu bate tacul cu degetele.

4. Expresia fetei.Nu fi incruntat, fii surazator, fii binevoitor.

<b>Bloombiz.ro Newsletter </b>

Aboneaza-te la <a href=http://newsletter.vodanet.ro/gateway/?a=YT1CbG9vbWJpel8xMiZiW109aW5mb2Jsb29tYml6XzE4 target=_blank>newsletter-ul infoBloombiz</a> ca sa primesti in fiecare dimineata, prin e-mail, ultimele informatii legate de companii, afaceri, economie, piata imobiliara, plasamente financiare, cariere si lifestyle.