ADN-ul supravietuieste in spatiul cosmic - studiu

Vineri, 28 Noiembrie 2014, ora 10:10
ADN-ul supravietuieste in spatiul cosmic - studiu
Foto: scientia.ro

Molecule de ADN fixate pe o capsula transportata de o racheta au reusit sa supravietuiasca atat in spatiul cosmic, cat si - fapt si mai surprinzator - la reintrarea rachetei in atmosfera terestra, in pofida temperaturilor foarte inalte, potrivit unui studiu preluat de AFP si ziarul spaniol 'ABC'.

Dupa dupa zborul spatial, reintrarea in atmosfera si aterizare, moleculele de ADN erau intacte, in acelasi loc in care fusesera fixate. Aceasta insa nu a fost singura surpriza: cea mai mare parte a moleculelor supravietuitoare erau in continuare capabile sa transmita informatie genetica unor celule, transmite Agerpres.

'Acest studiu furnizeaza dovezi experimentale in sensul ca informatia genetica a ADN-ului poate supravietui in conditiile extreme din spatiu si la reintrarea in densa atmosfera a Pamantului', explica profesorul Oliver Ullrich, de la Institutul de Anatomie al Universitatii din Zurich, coautor al acestui studiu.

Experimentul, numit DARE (DNA atmospheric re-entry experiment) a fost facut spontan in cursul misiunii TEXUS-49. In cadrul acesteia, oamenii de stiinta de la Universitatea din Zurich studiau rolul gravitatii in procesul de reglare a exprimarii genelor in celulele umane. Pentru aceasta utilizau un hardware instalat in racheta pe care il manevrau prin control la distanta.

In timpul pregatirii acestei misiuni, cercetatorii au inceput sa speculeze asupra posibilitatii ca structura externa a rachetei sa fie potrivita pentru realizarea unor teste biologice. Concret, analiza de 'biosemnaturi', substante care furnizeaza evidente stiintifice despre viata.

'Biosemnaturile sunt molecule care pot dovedi existenta vietii extraterestre in trecut sau in prezent', precizeaza Cora Thiel, profesor la Universitatea din Zurich, coautor al acestui studiu publicat in revista americane PLOS ONE.

De aceea, cercetatorii au decis sa lanseze o a doua misiune, mai mica, de la centrul spatial Esrange din Kiruna.

Initial, acest experiment conceput in graba urma sa verifice stabilitatea 'biosemnaturilor' in timpul zborului spatial si la reintrarea in atmosfera. Nici Thiel, nici Ulrich nu se asteptau la rezultatele pe care le-au putut observa. 'Am ramas uimiti cand am gasit cea mai mare parte a ADN-ului intact si functional', afirma Thiel.

Multi oameni de stiinta cred ca ADN-ul provenit din spatiu ar putea, probabil, sa ajunga intact pe Pamant, transportat de materiale extraterestre ca praful cosmic sau meteoritii, planeta noastra fiind lovita zilnic de o suta de tone de astfel de materiale.

Aceasta extraordinara stabilitate a ADN-ului 'arata, de asemenea, ca nu este deloc imposibil ca, in pofida tuturor precautiilor si masurilor de siguranta, navele noastre spatiale sa transporte ADN terestru pe alte planete ca Martie', mai spune profesorul Ullrich. Dat fiind acest risc, 'trebuie sa evitam o astfel de contaminare in cautarea de viata extraterestra'.

#ADN supravietuire spatiul cosmic, #molecule ADN , #Stiri Lifestyle