Premiul Nobel pentru medicina pe 2013 a fost acordat. Vezi ce au descoperit

Luni, 07 Octombrie 2013, ora 14:16
Premiul Nobel pentru medicina pe 2013 a fost acordat. Vezi ce au descoperit

Cercetatorii James E. Rothman, Randy W. Schekman si Thomas C. Sudhof au fost recompensati, luni, cu premiul Nobel pentru medicina pe 2013, informeaza site-ul oficial al prestigioaselor distinctii.

Americanii James E. Rothman si Randy W. Schekman si germanul Thomas C. Sudhof au fost recompensati cu premiul Nobel pentru medicina pe 2013 pentru "descoperirile lor in domeniul sistemului care regleaza traficul intracelular, un sistem major de transport din celulele noastre", potrivit comunicatului publicat pe site-ul nobelprize.org.

Cei trei cercetatori au fost recompensati pentru descoperirea sistemului de transport din interiorul celulei, gratie caruia "moleculele sunt transportate in celula in locul potrivit, la momentul potrivit", se afirma in comunicatul Comitetului Nobel.

Fiecare celula este o "uzina" care produce si exporta molecule. De exemplu, insulina este sintetizata si eliberata in fluxul sangvin, iar o serie de semnale chimice, denumite neurotransmitatori, sunt transmise de la o celula nervoasa la alta. Aceste molecule sunt transportate in celula in mici "pachete", denumite "vezicule". Cei trei laureati ai premiului Nobel pentru medicina din 2013 au descoperit principiile moleculare care guverneaza felul in care acest "cargo" este condus la locul potrivit si la momentul potrivit, in celula.

Randy Schekman a descoperit un set de gene care regleaza traficul acelor vezicule. James E. Rothman a descoperit proteina care permite veziculelor sa fuzioneze cu "tintele" lor, pentru a se putea face transferul cargoului. Thomas Sudhof a descoperit felul in care semnalele chimice instruiesc veziculele sa "basculeze" incarcatura pe care o transporta cu mare precizie.

Cei trei cercetatori au dezvaluit in premiera extrem de precisul sistem de control care administreaza transportul si livrarea cargoului celular. Perturbatiile din acest sistem au efecte grave si pot duce la declansarea unor boli severe, precum maladiile neurodegenerative, diabetul si bolile imunitare.

James E. Rothman s-a nascut in 1950, in Haverhill, in statul american Massachusetts. Si-a obtinut doctoratul la Harvard Medical School, in 1976, si a facut studii postdoctorat la Massachusetts Institute of Technology. In 1978, s-a transferat la Stanford University of California, unde a inceput sa studieze sistemul de transport intracelular. A lucrat si la Universitatea Princeton, Memorial Sloan-Kettering Cancer Institute si la Universitatea Columbia. In 2008, s-a alaturat corpului profesoral de la Universitatea Yale din New Haven, unde este profesor si presedintele Departamentului de Biologie Celulara.

Randy W. Schekman s-a nascut in 1948, in orasul St. Paul din statul american Minnesota, a studiat la Universitatea California din Los Angeles si la Universitatea Stanford, unde si-a obtinut doctoratul in 1974, sub coordonarea profesorului Arthur Kornberg, recompensat cu premiul Nobel in 1959, in acelasi departament in care James E. Rothman a studiat cativa ani mai tarziu. In 1976, Schekman s-a transferat la Universitatea California din Berkeley, unde este profesor titular la catedra de Biologie moleculara si celulara. Schekman este si membru corespondent al Howard Hughes Medical Institute.

Thomas C. Sudhof s-a nascut in 1955, in orasul german Göttingen. A studiat la Universitatea Georg-August din Göttingen, unde si-a luat doctoratul in medicina in 1982 si doctoratul in neurochimie in acelasi an. In 1983, s-a transferat la Southwestern Medical Center de la Universitatea Texas din Dallas si s-a inscris la studii postdoctorale alaturi de Michael Brown si Joseph Goldstein (care au primit premiul Nobel pentru medicina in 1985). Thomas C. Sudhof a devenit membru corespondent al Howard Hughes Medical Institute in 1991 si a devenit profesor de Fiziologie moleculara si celulara la Universitatea Stanford in anul 2008.

Anul trecut, premiul Nobel pentru medicina a revenit cercetatorilor John B. Gurdon (Marea Britanie) si Shinya Yamanaka (Japonia), pentru cercetarile lor in domeniul reprogramarii nucleare, o tehnica ce permite transformarea celulelor adulte in celule susa, capabile sa se dezvolte in orice tip de tesut in corpul uman.

Premiul pentru medicina marcheaza debutul sezonul Nobel, care va continua, marti, cu premiul Nobel pentru fizica.

Miercuri va fi decernat premiul Nobel pentru chimie.

Premiul Nobel pentru literatura va fi atribuit joi.

#premiul Nobel 2013, #premiul Nobel Medicina 2013, #premiati Nobel 2013, #premii Nobel 2013 , #Stiri Lifestyle