Joburile traditionale, pe moarte. VEZI ce meserii se cauta in Noua Economie

Luni, 25 Iulie 2011, ora 17:12
3823 citiri
Joburile traditionale, pe moarte. VEZI ce meserii se cauta in Noua Economie

O schimbare revolutionara pare sa se pregateasca pe piata internationala a muncii. In scurt timp, tot ce stii despre angajari ar putea sa devina istorie, sustin analistii. Dezvoltarea rapida a Internetului si independenta de care beneficiaza oamenii care pot castiga in acest mediu foarte multi bani are mari sanse sa creeze o adevarata revolutie pe piata muncii. 

Un exemplu graitor al acestei evolutii spectaculoase este momentul in care vanzatorii au putut intra in contact direct cu consumatorii, Internetul fiind cel care a scos, practic, din ecuatie intermediarul: magazinul.

Conceptul de "shopping online" le-a permis oamenilor sa achizitioneze de pe Internet orice, de la muzica pana la carti, scazand din importanta librariilor si altor magazine prin intermediul carora produsul ajungea in mainile consumatorilor.

Acest lucru a dus la o concluzie simpla:  lipsa intermediarului, fie el un magazin, un furnizor de servicii sau altceva, produce imediat o schimbare care poate genera un nou model economic, informeaza Portfolio.

Un nou model economic si pe piata muncii

Asa cum produsele au ajuns sa fie livrate direct catre consumator, in viitor, forta de “know-how” va fi cea care nu va mai avea nevoie de angajatori si va ajunge direct la clienti, fara intermediar.

Daca in vechiul model orice individ talentat oferea la schimb toate aptitudinile sale pentru un salariu intr-o companie stabila, iar compania transforma mai apoi inteligenta colectiva in produse si servicii menite sa imbunatateasca viata consumatorului, instabilitatea specifica momentului in care ne aflam incepe sa puna la indoiala eficienta schimbului pentru angajat.

Noua perspectiva exclude complet orice companie ca intermediar in procesul de livrare a  “know-how-ului” direct catre consumator.

Astfel, cu ajutorul Internetului s-ar putea ajunge la o “disparitie” de pe piata a corporatiilor, in acelasi stil in care magazinele si dealerii dispar incetul cu incetul in umbra comertului online.

Mergand mai departe cu rationamentul, se poate prezice o “moarte” a conceptului de angajat care livreaza “know-how”.

Internetul a creat o realitate pe care putini analisti sau economisti ar fi putut sa o anticipeze, cea in care angajatul nu mai are nevoie de companie, atata timp cat poate folosi toate cunostintele sale pentru a oferi ceea ce clientul cere.

In noua economie, milioane de oameni ar putea trece foarte usor de la stadiul de angajat care livreaza “know-how” la stadiul de antreprenor.

Cine sunt cei care ar putea face acest pas?

Cei care pot sa isi “vanda” cunostintele catre consumatori, fara sa fie nevoiti sa munceasca dupa un program fix la un angajator sunt editorii, consultantii, purtatorii de cuvant, cei care fac coaching si training sau generatorii de continut online. Ei sunt cei care detin suprematia in aceasta economie a viitorului.

Acest tip de munca se practica si ne-am obsinuit sa il vedem mereu in jur, insa putini sunt cei care se asteaptau ca el sa construiasca un nou tip de economie.

Cea mai buna dovada este momentul in care un editor isi da demisia si incepe sa scrie pe cont propriu, castigand uneori mai mult din colaborari individuale cu diferite redactii.

#job, # moarte job, # noua economie, # job internet, # piata muncii , #Angajari