Nereguli la Autostrada Transilvania semnalate de "un grup de muncitori"

Marti, 14 Iulie 2009, ora 23:14
2617 citiri
Nereguli la Autostrada Transilvania semnalate de "un grup de muncitori"

Un numar de 20 de nereguli care ar fi facute de constructorul Autostrazii Transilvania sunt semnalate intr-un document trimis marti presei si semnat de "un grup de muncitori", printre acestea fiind situatia angajarilor si calitatea lucrarilor, insa compania Bechtel respinge acuzatiile.

Documentul semnat de "un grup de muncitori" este intitulat "Ghidul Bechtel & Enka pentru constructia in anul 2009 a 42 de km de autostrada de pe Tronsonul 2B" si prezinta "zece porunci negative" si "zece porunci pozitive" "impuse" de Bechtel.

"Muncitorii" semnaleaza nereguli legate de situatia angajarilor, de calitatea lucrarilor de pe autostrada, conform acestora, multe dintre standardele de calitate fiind incalcate.

in document, se mentioneaza ca, la kilometrul 28, asfaltul este turnat fara curatarea terasamentului de noroi, iar turnarea materialului se face indiferent de conditiile meteorologice, lucru ce scade mult durata de viata a drumului.

in cele "zece porunci pozitive", se sesizeaza ca firma face concedieri doar din randul muncitorilor romani, in timp ce numarul angajatilor turci creste.

Cele"zece porunci negative" sunt urmatoarele:

- "activitatile de turnare a asfaltului nu necesita curatarea suprafetei de contact, aplicarea in exces a emulsiei acopera urmele de noroi la km 28",

- "turnarea asfaltului nu depinde de conditiile meteorologice. La 1 iunie 2009, la Ecuator era soare, nu ploua ca la km 21",

- "lucrarile de drenaj nu trebuie sa fie perfecte. Apa le va afecta cu siguranta pe cele de la km 35, asa ca nu se va mai observa ca SEDA-N a lucrat prost",

- "reprezentantii consultantului nu stau zi si noapte pe santier. Se pot gasi momente favorabile in care sa se faca lucrarile «delicate»".

- "subcontractorii romanii nu trebuie platiti la timp. in fond, e problema lor ca nu au bani de plata salariilor",

- "evidenta cantitatilor de agregate de pe stoc nu trebuie sa fie cea corecta. Trebuie sa traiasca si firmele de transport",

- "cu orice pret, otelul-beton nu trebuie achizitionat din Romania, indiferent ce vrea prefectul sau ministrul. ENKA e o firma turceasca, e normal sa promoveze interesele firmelor turcesti",

- "termenele de finalizare a lucrarilor nu trebuie respectate. Segmentul Turda - Gilau poate fi dat in folosinta si in 2010 sau 2011, nu neaparat la 15 noiembrie 2009",

- "nu trebuie respectata adancimea de forare a pilotilor. Ce mai conteaza cateva zeci de centimetri in plus sau mai ales in minus pentru ca betonul respecta principiul vaselor comunicante si iese prin toate gropile de fundare chiar daca se toarna numai in una?"

- "salariile lunare ale angajatilor romani nu se compara cu cele angajatilor turci. Asta ar fi chiar culmea".

in randul "poruncilor pozitive" se mentioneaza ca numarul angajatilor turci poate creste, chiar daca se fac reduceri de personal si ca acestea se fac din randul angajatilor romani.

Semnatarii documentului mai sustin ca "pot fi exercitate presiuni asupra angajatilor Egis Route (Egis Route Scetauroute, consultantul Guvernului privind lucrarile la Autostrada Transilvania - n.r.) sau Inspectoratului de Stat in Constructii".

"Orice pata de ulei sau motorina de pe asfaltul aplicat iese cu detergent, fara a mai fi nevoie de frezarea partii carosabile afectate la km 28. Fisurile de la platforma podului de la km 31 se pot masca usor prin betonare. in fond, fisurile sunt inerente oricaror activitati in domeniul constructiilor. Agregatele necorespunzatoare se pot utiliza in cadrul lucrarilor la fundatia infrastructurii rutiere. Oricum sunt acoperite apoi cu asfalt", mai scrie in document.

Bechtel respinge acuzatiile


In replica, reprezentantii companiei Bechtel sustin ca toate lucrarile de constructie la Proiectul Autostrada Transilvania respecta standardele de calitate ISO9001.

Potrivit Lilianei Tebeica, specialist in comunicare la Autostrada Transilvania, toate lucrarile de constructie executate de catre antreprenor si cele efectuate in sub-antreprenoriat de companii subcontractoare sunt in deplina conformitate cu standardele de constructie din cadrul specificatiilor romanesti.

"Ca urmare a unui mesaj tendentios trimis astazi ( luni - n.r.) de un grup de persoane care se pretind angajate in cadrul proiectului, dar care ataca nivelul calitatii lucrarilor la Autostrada Transilvania precizam ca toate lucrarile de constructie la proiectul Autostrada Transilvania respecta standardele de calitate ISO9001. in plus, toate lucrarile sunt supervizate si aprobate de un reprezentant al CNADNR si de autoritatile romane din domeniu", precizeaza reprezentantii companiei Bechtel.

Conform sursei citate, proiectul Autostrada Transilvania utilizeaza un sistem eficient de control al calitatii pentru a identifica orice probleme referitoare la materialele sau lucrarile de constructie.

"Astfel, din totalul de materiale testate in cadrul proiectului, 98 la suta trec testele de calitate de la prima incercare, iar 99.8 la suta din lucrarile efectuate pana in prezent respecta standardele de calitate. (...) Consideram ca mesajul care a ajuns astazi (luni-n.r.) la dumneavoastra continua o serie de initiative care urmaresc denigrarea activitatii noastre prin crearea unei false impresii cu privire la ceea ce se intampla pe santier", au adaugat reprezentantii companiei.

Conform sursei citate, asa cum era planificat inca de saptamana trecuta, miercuri va fi organizata o vizita pe santier pentru presa in care vor fi prezentate ultimele lucrari de constructie si jurnalistii vor putea vedea lucrarile puse in discutie.

Un document similar, semnat "un grup de angajati Bechtel", a fost transmis presei in luna martie a acestui an si semnala ca pe tronsonul 3 C al Autostrazii Transilvania un viaduct are fisuri, iar pilonii ar putea sa cedeze la presiunea apei.

In replica, la vremea respectiva, reprezentantii companiei Bechtel sustineau ca proiectul Autostrada Transilvania respecta cerintele ISO9001 privind sistemul de gestiune a calitatii. Directorul de comunicare al companiei Bechtel, Bogdan Sgarcitu, mentiona ca din totalul de materiale testate in cadrul proiectului, 98 la suta trec testele de calitate de la prima incercare.

#autostrada, #nereguli, #bechtel , #Angajari