Cum sa-i cheltuiesti - Editie de weekend
HOT TOPICS

Bogdan Ionita, B&M Alliance:

De ce nu este oportuna introducerea ca obligatorie a notei de lichidare

De ce nu este oportuna introducerea ca obligatorie a notei de lichidare
In dezbatere publica la Senat a fost inregistrat un proiect de lege privind modificarea si completarea Legii nr.53/2003-Codul muncii, proiect ce are in vedere introducerea a doua obligatii noi:

- o obligatie pentru angajatori de a intocmi nota de lichidare la finalul raporturilor de munca pentru toti salariatii, mai precis in termen de trei zile calendaristice de la data incetarii unui contract de munca;

- o obligatie pentru persoanele care au avut anterior un loc de munca de a prezenta la noul loc de munca, in termen de 30 de zile de la semnarea contractului individual de munca, nota de lichidare intocmita de fostul angajator.

In nota de lichidare, conform proiectulu de lege, angajatorul ar trebui sa mentioneze o serie de informatii cum ar fi numele si adresa creditorului, natura debitului, suma datorata la data emiterii notei de lichidare, natura, numarul, data si emitentul titlului executor, precum si informatii despre durata concediilor de odihna, medicale, fara plata sau calificativele profesionale obtinute.

Am analizat expunerea de motive a acestui proiect pentru a vedea care sunt argumentele care stau la baza proiectului anterior mentionat si voi preciza un punct de vedere cu privire la aceste motive.

In expunerea de motive se mentioneaza ca inexistenta unei practici unitare in sensul eliberarii/solicitarii notei de lichidare reprezinta un impediment real in calea ocuparii fortei de munca.

In cazul in care o astfel de situatie s-ar fi sesizat in urma unor serii de analize, studii, cercetari etc. era firesc sa asistam la o propunere de modificare legislativa in sensul opririi unei astfel de practici, care conditiona angajarea de prezentarea unui document a carui prezentare, strict din perspectiva prevederilor legale, nu era obligatorie.

Se mentioneaza in expunerea de motive ca nu exista o baza legala pentru eliberarea de catre angajator a notei de lichidare catre angajat.

Este important sa precizez ca nota de lichidare este, in momentul de fata, un document facultativ, pe care un angajator il poate intocmi sau nu.

In acelasi timp, angajatorul poate elibera orice alt document (ex: informare, adresa, comunicare, nota de constatare etc.) pentru comunicarea prejudiciilor create de salariat, atat in timpul desfasurarii raporturilor de munca, cat si la finalul acestora.

Acest tip de document are rolul de a stabili, daca este cazul, eventualele prejudicii care au fost create de catre un salariat angajatorului.

Prejudiciile produse de un salariat angajatorului pot fi solutionate in momentul de fata prin atragerea raspunderii patrimoniale, in conformitate cu prevederile Codului Muncii, fara a fi necesara existenta unei astfel de note de lichidare.

In practica aceasta nota de lichidare, nu se utilizeaza in toate companiile, iar in anumite companii din totalul celor in care se utilizeaza intocmirea documentului respectiv se face numai punctual.

Este important de precizat ca legiuitorul trebuie sa analizeze introducerea sau nu a unor documente in practica inclusiv din perspectiva impovararii angajatului cu noi obligatii si/sau a angajatorului.

In departamentele de resurse umane introducerea unui astfel de document care trebuie eliberat obligatoriu pentru fiecare salariat al carui contract de munca inceteaza reprezinta o incarcare a activitatii si un timp ce va trebui alocat in plus fata de cel alocat in prezent pentru indeplinirea obligatiilor legale si interne ce revin salariatilor din acest departament conform necesitatilor activitatii curente.

Chestiunea existentei unui prejudiciu constatat printr-o nota de lichidare este una care tine strict de relatia dintre un angajator si salariatul sau si nu consider ca aceasta chestiune ar trebui comunicata mai departe catre un potential nou angajator.

In sine, comunicarea notei de lichidare ar putea constitui un impediment pentru angajare sau pentru pastrarea in munca a salariatului.

Aceasta, ca orice alt document, poate fi contesta in cazul in care datele nu sunt conforme cu realitatea.

Desi s-a mentionat, in expunerea de motive, cu referire la raspunderea patrimoniala, ca introducerea ca obligatorie a acestui document-nota de lichidare ar putea preveni eventuale litigii dintre angajatori si angajati si va degreva instantele de judecata, consider ca efectul va fi exact invers deoarce odata ce va deveni obligatorie emiterea acestor documente si acestea vor cuprinde eventuale prejudicii, nu putine vor fi persoanele care le vor contesta in instanta!

Eliminarea abuzurilor angajatorilor care solicita astfel de documente se poate efectua in sensul interzicerii unei astfel de practici prin intermediul prevederilor legale pastrand ca facultativa eliberarea documentului respectiv.

In acest fel se va elimina tocmai acel impediment real in calea ocuparii fortei de munca la care se face referire in expunerea de motive.

Bogdan Ionita, Co-Managing Partner la B&M Alliance

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 3513 ori
Citeste mai multe desprenota lichidare contract munca

comments powered by Disqus