Site-urile de profil au majorat tarifele pentru anunturile publicate de firme. Daca anul trecut companiile plateau in jur de 15 euro pentru un anunt, valabil 30 de zile, postat pe un site de recrutare, in 2008 tarifele s-au dublat.
Pe fondul unei crize acute a fortei de munca, companiile romanesti
se lupta cu diferite probleme atunci cand vine vorba despre gasirea de
noi angajati. Poate ca singurele firme care pot profita de acesta
situatie sunt cele care au ca domeniu principal de activitate
recrutarea.
Calin Fusu proprietarul grupului de site-uri Neogen, grup din care face
parte si BesJobs.ro este de parere ca o crestere a tarifelor
site-urilor de recrutare este naturala.
"In conditiile cresterii economice din ultimul an, dar si a dezvoltarii
domeniilor si a functiilor ce se nasc intr-o companie, o crestere a
preturilor prestate de catre recrutori este normala." Daca in 2007
companiile plateau catre BestJobs.ro un pret de 15 - 17 euro pentru un
anunt standard, pe o perioada de 30 de zile, anul acesta tariful a
crescut pana la 29 de euro.
Recrutorii se aliniaza preturilor de afara
Un alt site de recrutare foarte utilizat atat de companii, cat si de
cei aflati in cautarea unui loc de munca este ejobs.ro. Si managerii
acestui portal au luat decizia de a majora tarifele pentru publicarea
unui anunt. Acestea s-au dublat fata de anul trecut, pretul pentru o
postare fiind acum de 49 de euro.
Tariful poate atinge suma de 200 de euro in cazul in care compania -
client doreste vizibilitate maxima, pe prima pagina si o actualizare
saptamanala.
Una dintre motivatiile cresterilor de tarife este aceea a nevoii de aliniere a preturilor conform celor din statele europene.
"In Marea Britanie, un anunt de angajare pe unul din cele mai
importante site-uri de recrutare costa in jur de 200 - 250 de lire
sterline, in timp ce in Franta tariful poate ajunge pana la 300 de
euro, pentru un serviciu standard", a explicat Calin Fusu, managerul
grupului Neogen.
Agentiile de recrutare spera la tarife mai mici
O alta cauza a cresterii tarifelor practicate de recrutorii online
este transferul importantei canalelor media clasice catre cele
virtuale. Calin Fusu a explicat ca "daca un anunt intr-un ziar costa
pana la 5 euro, unul in mediul online are un tarif si de 10 ori mai
mare, iar avantajele celui de-al doilea sunt evidente.".
Ana Maria Hortopan, HR Manager in cadrul Adecco, una dintre cele mai
importante firme din piata resurselor umane este de parere ca "aceasta
crestere este una semnificativa, brusca si din pacate neanuntata".
HR Managerul considera ca tariful ridicat pe care il practica
site-urile de recrutare se poate intoarce impotriva acestora, daca
firmele - client vor fi nevoite sa gaseasca solutii alternative de
recrutare. "Cred ca site-urile de recrutare ar trebui sa tina cont de
realitatile pietei din Romania si sa-si adapteze strategiile conform
regulilor impuse de piata.", mai spune Ana Maria Hortopan.
Preturi si mai mari pe viitor
Reprezentantii site-urilor de recrutare estimeaza ca in doi ani
tarifele practicate de site-urile de recrutare se vor alinia celor din
Anglia, Franta sau Elvetia.
Astfel, un anunt pe ejobs.ro sau pe bestjobs.ro poate ajunge sa coste o
firma pana la 150 - 200 de euro. Astfel de costuri plus cele legate de
motivarea si pastrarea angajatilor vor face ca activitatea
departamentului de resurse umane sa fie una dintre cele mai importante
din cadrul firmelor romanesti.