10 capcane de evitat cand ceri o marire de salariu

Luni, 08 Februarie 2010, ora 22:06
9132 citiri
10 capcane de evitat cand ceri o marire de salariu

Ai jobul actual deja de noua luni. In tot acest timp, nu numai ca ai facut o treaba excelenta, dar te-ai recompensat si singur pentru efortul depus. Ai dat un avans pentru un nou apartament, ai calatorit si te-ai rasfatat.

Acum ai ramas fara bani. Si vrei mai multi.

“O sa cer o marire,” te gandesti. Probabil ca seful tau ar putea sa-ti inteleaga problemele personale. Doar a trecut si el prin vremuri grele. Ti-ai facut treaba impecabil. Nu strica sa ceri. Care e cel mai rau lucru care se poate intampla?

In realitate, multe lucruri rele se pot intampla. Ai putea sa primesti si mai putini bani decat in prezent sau, si mai rau, sa fii concediat, daca nu ceri o marire cum se cuvine, spune Jim Camp, coach in negociere si autor al cartii "NO: The Only Negotiating Strategy You Need for Work and Home."

“Daca pui problema gresit, in orice negociere, poti crea bariere care nu mai pot fi depasite vreodata,” spune Camp. “De cate ori ti-a spus cineva un lucru nepotrivit in modul nepotrivit si ai decis ca pur si simplu nu merita efortul? Din nefericire, se intampla foarte des.”

Sa ceri o marire de salariu inseamna sa te pregatesti, sa-ti dezvolti anumite abilitati si sa identifici momentul potrivit. Multi angajati iau in deradere aceasta problema, presupunand ca maririle de salariu se bazeaza pe etica, pe intrunirea termenelor si chiar pe motive personale.

Angajatii nu sunt aproape niciodata constienti de dinamica de la locul de munca, de cat sunt ceilalti de calificati si cat de bine sunt altii platiti – lucruri care joaca un rol important in distribuirea maririlor de salariu, spune Camp.

“Exista anumite cerinte pentru aceste mariri. In primul rand, jobul si ceea ce produce acesta,” spune el. “Faci sa ploua cu bani sau sprijini pe cineva care o face?”

Pentru a avea sanse in fata unei cereri de marire a salariului, stabileste-ti un plan inca de la angajare, sugereaza Camp. Daca te tii de el in timp util, primesti o marire si repeti procesul. Camp spune ca “e socant cat de multi oameni nu fac asta si devin frustrati cand maririle nu li se ofera cu una, cu doua.”

Cand vei fi pregatit sa ceri o marire de salariu sau o promovare, iata 10 capcane majore pe care e bine sa le eviti, potrivit lui Camp.

1. Evita sa-i spui sefului ca speri ca va spune “da”.

In schimb: Incepe prin a-ti invita seful sa refuze. Spune-i ca e in regula si daca esti refuza si ca vrei sa se simta si el confortabil in acest caz. Astfel, incepi discutia intr-un mod linistitor si spargi gheata, scrie CareerBuilder.

2. Evita emotivitatea.

In schimb: Elibereaza-te de ganduri. Fara sa ai asteptari, sperante sau temeri. In plus, vezi sa nu pari disperat. Disperarea distruge orice sansa. Daca nu ai nevoie de o marire sau de o promovare, ai mai multa putere.

3. Evita sa vii nepregatit.

In schimb: Intereseaza-te cu cat sunt platiti oamenii care au aceeasi pozitie cu tine. Afla ce obstacole iti stau in cale. Compania tocmai a concediat angajati? Se aude ca se nva schimba managementul? Afla toate motivele care l-ar putea impiedica pe seful tau sa-ti dea o marire. Spune cu voce tare fiecare problema si intreaba-ti seful cum poti gasi o solutie.

4. Evita sa incerci sa-ti impresionezi seful.

In schimb: Fa-l sa se simta confortabil in prezenta ta si poate chiar putin superior tie. Nu te gati excesiv, nu te lauda si nu veni cu pretentii.

5. Evita sa tii o prezentare.

In schimb: Vorbeste pe cat se poate de putin. Pune-i sefului destule intrebari, astfel incat sa afli ce parere are despre cerinta ta, ce probleme, preocupari, nevoi si obiective.

6. Evita sa pui intrebari la care se raspunde cu “da” sau “nu”.

In schimb: Anima discutia incepand cu intrebari de genul: cine, ce, cand, cum si de ce.

7. Evita sa te gandesti la rezultat.

In schimb: Nu te gandi, nu spera si nu planui sa primesti marirea. Concentreaza-te pe ceea ce poti controla: comportamentul tau in timpul negocierii.

8. Evita sa crezi ca misiunea ta este sa obtii mai multi bani.

In schimb: Misiunea si scopul tau in aceasta conversatie sunt sa indeplinesti nevoile si obiectivele profesionale ale sefului tau. Orice decizie iei in procesul de negociere ar trebui sa fie concentrata pe efortul de a-l face pe angajator sa vada ca daca iti ofera o marire sau o promovare, acest lucru ii va aduce numai beneficii.

9. Evita sa-ti prezinti salariul sau jobul actual drept o problema.

In schimb: Prezinta-te ca fiind chiar tu solutia. Nu te teme sa dai exemple specifice cu privire la provocarile pe care le-ai intampinat si solutiile pe care le-ai oferit. Sarcinile speciale care se potrivesc cu viziunea angajatorului ar trebui explicate si discutate. Cu cat poti oferi mai multe exemple, cu atat mai bine.

10. Evita sa dai un ultimatum.

In schimb: Continua sa negociezi fara nici o nevoie. Nu ameninta niciodata si nu vorbi despre alte oferte care iti sunt disponibile. Foloseste un ton calm si moderat. Spune clar care sunt problemele si nu te teme sa ceri lucrurile de care ai nevoie pentru a le rezolva. Cu cat discuti mai eficient despre problemele sefului, cu atat mai bine.

#angajat, #bani, #capcana, #cariera, #companie, #evitat, #job, #marire, #salariu, #sef , #Stiri Locuri de munca