Cand merita angajatii sa fie promovati

Vineri, 21 Ianuarie 2011, ora 18:09
2950 citiri
Cand merita angajatii sa fie promovati

Managerii care doresc sa isi exprime recunostina fata de angajatii pentru rezultate foarte bune au foarte multe "instrumente" la indemana pentru acest lucru. O modalitate traditionala de a recompensa un angajat bun este o promovare si chiar o marire de salariu. Problema apare la nivelul la care trebuie sa iti dai seama care este momentul in care cineva este pregatit sa primeasca mai multe responsabilitati sau daca merita o marire de salariu. Managerii sunt cei care au o contributie majora in acest tip de decizii si de multe ori decizia in totalitate le apartine lor, informeaza HBR.org.

Fie ca ai aceasta autoritate deplina sau nu, avansarile si maririle de salariu trebuie sa faca parte dintr-o comunicare continua cu angajatii despre performanta lor.

In ceea ce priveste decizia de promovare, Stelian Panescu Director Smart Sigma considera ca de cele mai multe ori este una emotionala.

"Si-a facut o parere despre omul respectiv, a vazut ca este devotat, ca e serios, ca munceste si de foarte multe ori conteaza daca se regaseste in el, daca ii seamana.

Daca va avea de ales intre doi sau trei potentiali candidati, aproape sigur il va alege pe cel care este asemanator lui. Asta este o alegere instinctiva. Sunt putini managerii care se gandesc la nevoia organizatiei, la importanta alegerii si la drumul ulterior al celui promovat. Ce beneficii poate aduce organizatiei" a declarat acesta pentru Bloombiz.ro.

Managerii ar trebui sa isi dea seama ca alegerile lor pentru promovari si mariri transmit un anumit mesaj catre restul organizatiei, spun expertii.

"Cel mai important lucru pe care il inteleg oamenii este ca asta este modelul de succes. In ceea ce priveste mesajul catre restul organizatiei, mesajele pot sa fie diverse. Unii pot sa inteleaga ca exista un sistem si promovarea s-a facut conform unor criterii, altii pot sa inteleaga ca inseamna ca "pe asta l-a placut", dar ceea ce organizatia asteapta este un om pe care sa il foloseasca si care sa corespunda asteptarilor sale" sustine Stelian Panescu.

Tocmai de aceea, ei ar trebui sa se asigure ca promoveaza comportamentele care sunt in acelasi spirit cu valorile organizatiei.

In acest sens, un angajat care isi depaseste constant targetul dar are un comportament nepotrivit fata de colegii sai nu poate fi rasplatit intr-o organizatie care pune pret pe munca in echipa, potrivit HBR.org.

Evalueaza performanta angajatului folosind mai multe surse

In prima faza, trebuie sa te asiguri ca angajatul este capabil sa indeplineasca sarcinile din postul pe care intentionez sa il promovezi.

Atat propria analiza cat si parerile colegilor sunt relevante in acest moment si ai putea fi surprins daca ai afla ca angajatul deja indeplineste cateva din sarcinile acelui job.

Ia in considerare un echilibru intre competente si capacitatea de a face fata provocarilor

Un bun indicator ca cineva merita o promovare este dispozitia acestuia de a invata lucruri noi si de a face fata noilor provocari.

Oamenii foarte buni in ceea ce fac evolueaza repede si la un moment dat au tendinta de a-si asuma mult mai multe responsabilitati.

Daca oamenii tai ajung in situatia in care se simt mult prea calificati pentru jobul lor, apare riscul demotivarii si chiar pierderii acestor angajati, spun expertii.

De aici apare nevoia de a-i evalua pe acestia in mod constant si sa te asiguri ca muncesc la capacitate maxima.

Daca au rezultate bune dar nu au invatat nimic nou pana acum, pozitionarea un post diferit ar putea fi cea mai buna alegere, atat pentru angajat cat si pentru companie.

Asigura-te ca angajatul este potrivit pentru noile sarcini

Inainte de a promova un angajat, asigura-te ca acesta va indeplini noile sarcini din placere.

Putini manageri iau in considerare faptul ca desi angajatul este bun in ceea ce face, s-ar putea sa nu fie tocmai incantat de sarcinile lui.

Poti incerca o comunicare deschisa cu salariatul, in care sa afli daca este entuziasmat despre noile responsabilitati, iar daca nu pare incantat, cauta o alterntativa care sa il multumeasca si sa indeplineasca si nevoile organizatiei.

Testeaza noile responsabilitati

Uneori ai putea avea nevoie de mai multe informatii pentru a putea judeca randamentul angajatului in noua pozitie.

In acest caz, stabileste in cel mai transparent mod sarcini similare, criterii de evaluare si schimbarile pentru o perioada scurta de timp, pentru a experimenta situatia pe care ti-o doresti a fi permanenta.

Specialistii in HR te sfatuiesc sa nu faci aceasta promovare fara sa recunosti contributia angajatului.

Mai multa responsabilitate fara o titulatura corespunzatoare sau o marire de salariu poate fi un factor care poate reduce motivarea angajatului.

Cat de consistenta sa fie marirea de salariu?

Pentru anumite avansari este evidenta suma pe care ar trebui sa o adaugi la salariu, in functie de salariul pe care il au ceilalti pentru aceeasi pozitie.

Daca nu exista joburi similare in compania ta, analizeaza alte mariri care au fost oferite in organizatie si aigura acelasi procentaj ca marire la salariul actual al angajatului.

Exista si schimbari de responsabilitati care nu sunt clar definite in in descrierile posturilor din companie, iar pentru aceste situatii trebuie sa realizezi o noua fisa a postului.

Analizeaza si oferta competitiei de pe piata muncii si foloseste-o ca punct de referinta pentru decizia ta, te sfatuiesc expertii.

Invata sa refuzi, atunci cand este nevoie

Exista si oameni care cer o promovare chiar si atunci cand nu sunt pregatiti, iar datoria ta este sa echilibrezi aceste cereri.

Comunica deschis cu angajatul, prezinta-i motivele tale de ingrijorare si realizeaza un plan impreuna cu el pentru a-i usura dezvoltarea abilitatilor necesare pentru noul job.

Exista si alte moduri prin care poti motiva angajatul

Bugetele de criza te forteaza uneori sa refuzi cererea unui angajat care ar merita o promovare.

Pentru a putea oferi o avansare, compania trebuie sa dezvolte o necesitate strategica, spun specialistii.

O astfel de conversatie poate fi dificila, insa daca reusesti sa expui rationamentul si il faci pe angajat sa inteleaga ca il pretuiesti, il vei ajuta sa se pregateasca si sa se dezvolte pentru viitor, cand compania isi va permite sa ofere o promovari sau mariri de salariu.

Pe langa motivarile materiale, angajatii apreciaza si cele cu valoare intrinseca, precum recunoasterea contributiilor, oferirea de oportunitati de a dobandi noi aptitudini si experiente sau sustinerea autonomiei sale si a dreptului de a face alegerile dorite in propriul job.

In ceea ce priveste acordarea unei promovari fara marire de salariu, Panescu este de parere ca "in organizatiile mici este posibil, iti dau mai mult de munca, ai raspundere mai mare dar ai si ocazia sa inveti. Poate fi si asta un targ. O astfel de promovare e putin probabil sa genereze cariera pentru ca sunt putine posturi pentru ca trebuie sa astepti destul de mult ca sa iti vina randul".

O concentrare prea mare asupra motivatiilor prin bani si titulaturi va transforma cultura oranizatiei intr-una tranzactionala si lipsita de implicare din partea angajatilor.

Salariatii care se simt apreciati sun singurii care vor astepta sa treaca criza, spun specialistii.

#salariu, # promovare, # marire, # angajat, # manager , #Stiri Locuri de munca