Cum faci fata unei culturi a "invinovatirilor"

Marti, 15 Martie 2011, ora 12:43
1938 citiri
Cum faci fata unei culturi a "invinovatirilor"

Tendinta de a "arata cu degetul" este foarte comuna in aproape toate mediile de munca, mai ales in ultima vreme, cand angajatii resimt nesiguranta propriului job. O cultura a "invinovatirilor", insa, poate crea un mediu de lucru extrem de dificil pentru ca oamenii care petrec multe ore impreuna au tendinta de a copia comportamentele, atat constient cat si inconstient.

Acelasi fenomen justifica si tendinta altor oameni de a copia comportamentul superiorilor care isi asuma responsabilitatea pentru esec, iar asta contribuie la un mediu de munca de o calitate superioara.

Daca vrei sa reactionezi in orice situatie ca un profesionist si totusi sa iti pastrezi corectitudinea tehnica a activitatilor tale, trebuie sa inveti ce inseamna sa acorzi increderea, cum sa numesti persoanele vinovate, fara a crea tensiuni si cum sa te aperi in fata unor acuze nefondate.

Iata cateva situatii prezentate de The New York Times in care profesionalismul tau ar putea scuti echipa de tensiuni suplimentare in incercarea de a rezolva probleme tehnice.

Atunci cand faci parte dintr-o echipa care a facut greseli importante, care au avut ecou la nivel de business si sti a cui este vina, una din dilemele cele mai puternice este modalitatea prin care spui cine este cel care merita tras la raspundere, cat mai profesionist.

Ultimul lucru de care ai nevoie este reputatia proasta de "tradator" al colegilor, de aceea cel mai productiv ar fi sa abordezi greseala ca pe o problema a echipei.

In aceasta situatie, poti recomanda o analiza post-eveniment in care este evaluata fiecare etapa cu ce trebuia sa se intample si ce nu trebuia, iar toate intrebarile isi vor gasi raspunsuri printr-o logica a bunei credinte.

Chiar daca iti este evident ca doar o anumita persoana este vinovata, este util sa gasesti modalitati prin care intreaga echipa se poate asigura ca greseala nu se va repeta.

Nu e vorba de o singura greseala, in aceasta situatie, ci de un impediment in calea comunicarii sau de lipsa de intelegere deplina a responsabilitatilor.

Ai oricand optiunea de a vorbi cu persoana respectiva fata in fata si sa ii explici ca esti constient ca el este responsabil pentru greseala, dar si sa gasiti o solutie impreuna pentru a preveni repetarea ei, in viitor.

Daca cineva te acuza pentru un lucru de care nu esti vinovat, trebuie sa gasesti o modalitate de a te apara fara a parea excesiv de defensiv sau chiar prea copilaros.

Calmeaza-te si evita sa dai un raspuns taios inapoi.

Incearca sa te pui in locul celeilalte persoane pentru a intelege care este motivul pentru care te acuza.

Cel mai probabil persoana respectiva se simte amenintata sau nu are idee care este raportul intre functia ta si functia lui.

Empatia ta va elibera tensiunea acumulata, daca il faci pe om sa inteleaga ca stii care este problema lui si ca nu exista niciun motiv real de ingrijorare.

Apoi analizeaza in fata sefului tau sarcinile asociate cu jobul pe care il ai pentru a determina care task-uri din proiect intrau in sfera ta de responsabilitate si care nu.

Pastreaza un ton profesionist al vocii si confrunta doar fapte concrete.

Spune-i managerului ca, desi nu ai fost implicat in problema, ai fi bucuros sa contribui la rezolvarea ei.

In continuare, te poti adresa persoanei care a facut respectiva eroare si sa te oferi sa faceti impreuna o sesiune de brainstorming pentru a repara din greselile facute.

Cat de importanta este increderea si care este modalitatea cea mai profesionista de a o oferi?

Increderea motiveaza angajatii, iar cand aceasta lipseste, oamenii devin demoralizati si dorinta de a se implica scade considerabil.

In acelasi trimp, tebuie sa te asiguri ca nivelul de incredere pe care il acorzi este echivalent cu nivelul realizarilor subordonatilor.

Daca este vorba de o greseala infima, nu este cazul sa faci din ea un eveniment public, ci este suficient sa vorbesti cu persoana respectiva in persoana, fiind cat mai explicit.

Variaza modalitatile prin care iti exprimi aprecierea, pentru ca daca ii spui unei persoane ca a facut "o treaba buna" la fiecare sedinta, expresia isi va pierde din insemnatate.

Recunoaste meritele doar atunci cand exista si gaseste diferite contexte pentru a-ti exprima aprecierea.

Spune-o in sedinte, la iesirile la masa, prin e-mail si foloseste un limbaj diferit, de cate ori ai posibilitatea.

Care este beneficiul tau direct, atunci cand acorzi incredere oamenilor din jurul tau?

Recunoasterea meritelor celorlalti este un factor decisiv pentru moralul echipei, dar te pozitioneaza si pe tine ca un lider in fata publicului.

De asemenea, increderea pe care o acorzi ii face pe oameni sa isi doareasca sa munceasca alaturi de tine si pentru compania ta.

Daca valorifici realizarile celorlalti si ai incredere in planurile lor profesionale, contribuind la formarea unei imagini pozitive despre fiecare, oamenii te vor indragi si vor vrea sa faca parte din echipa ta de lucru.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

#a arata cu degetul, #cultira a invinovatiriilor, #incredere, #mediu de munca, #recunoastere a meritelor , #Stiri Locuri de munca