Cum pot utiliza managerii orientarea motivatiei

Luni, 09 Martie 2009, ora 12:17
2010 citiri
Cum pot utiliza managerii orientarea motivatiei

Sunt doua stiluri de motivare care actioneaza diferit si cu rezultate diferite. Orientarea motivatiei poate fi inspre ceea ce ne dorim (placere, confort, relaxare) sau departe de ceea ce nu ne dorim (durere, disconfort, stres). Ca manager, putem asigura reusita proiectelor prin folosirea ambelor stiluri.

De vreme ce ambele motivatii, inspre si departe de, sunt importante le putem utiliza pe amandoua pentru a ne automativa asa cum dorim. Le putem folosi deasemenea pentru a-i motiva pe altii. Aceste cunostiinte le sunt utile in special managerilor si coordonatorilor. In munca lor, managerii au oportunitatea de a observa rapid, din cuvintele si reactiile sablon ale celorlalti, ca oamenii sunt motivati in diferite moduri.

De exemplu unii sunt mai motivati de bonusuri, premii, diferite alte stimulente si laude. Vor munci din greu daca vor stii ca vor castiga o excursie in Franta, o masina noua sau laudele unui superior in care au incredere. Acesti oameni vorbesc despre obiective si planuri, iti comunica ce ar dori sa realizeze, sa castige sau sa dobandeasca. Un manager eficient foloseste in cazul lor stimultente motivationale de tip inspre: planuri, prime, recompense.

Pentru cei care folosesc o motivatie de tipul departe de, aceleasi prime si recompense inseamna foarte putin. Ca manager v-ati putea gandi in sinea voastra: “Le ofer toate aceste recompense, iar ei inca nu fac nimic.” S-ar putea sa va simtiti frustrati si sa tipati la ei “Va dau afara daca nu va apucati serios de treaba.”

Sau s-ar putea sa preferati sa va exprimati cu o voce calda, serioasa ingrijorarea despre posibilitatea iminenta a concedierilor. Incep dintr-odata sa lucreze nebuneste si sa lucreze mai mult ca niciodata. Ca manager atent puteti coincide: “Ah, avem cateva persoane cu motivatie de tipul departe de.  Aceste persoane sunt motivate de evitarea situatiilor neplacute sau negative.

A-i indemna continuu pe oameni sa se indeparteze de disconfortul sau de pericole planificate le poate diminua reactiile. Exista si pericolul de a insista prea tare, caz in care persoana va iesi pur si simplu din intreaga situatie - fizic sau mental.

O modalitate mult mai productiva si mai utila de a concepe orientarea de tipul departe de a motivatiei este departarea de probleme. Multe din aceste persoana rezolva excelent probleme. Asta se vede pana si din modul in care vorbesc.

Ei sunt cei care vin la dumneavoastra si spun: “Aici avem o problema.” Observa o problema si trebuie sa o rezolve. Dupa ce au terminat de rezolvat o problema deosebit de dificila ei se relazeaza emotional, simt un fel de exclamare interioara de triumf.

Pe de alta parte, persoanele motivate inspre se indreapta catre obiective. Puteti constata asta din modalitatea lor de exprimare, atunci cand spun: “Scopul meu este schimbarea, dezvoltarea”. Pe masura ce se apropie semnificativ de scopul lor, ating un apogeu emotional, un da interior.

Daca sunteti manager, este responabilitatea dvs de a intelege ambele tipuri de motivatie si sa gasiti modalitati de a motiva oamenii in consecinta. Iata un model de planificare strategica pe care il puteti utiliza cu grupuri si echipe in care sunt prezente persoane cu ambele tipuri de motivatie. Retineti ca motiatiile lor sunt opuse deci vor avea tendinta sa se certe, daca nu oferiti indrumare si control.

Sa spunem ca vreti ca grupul sau echipa dvs sa isi formuleze obiectivul. Pe masura ce va formulati solicitarea, cautati in incapere membrii ai echipei care raspund pozitiv la mesajul dvs. Acesti indivizi motivati inspre sunt probabil cei care aproba dand din cap sau care incep sa participe cu inflacarare la discutie adaugand solicitatii dvs posibilitati vizionare.

Probabil ca vor trece doar cateva secunde pana cand un membru al echipei motivat departe de, sa va intrerupa spunand: “Nu o sa functioneze niciodata” sau folosind cuvinte cu acelasi efect si sa inceapa sa enumere motivele. Este foarte important sa ii ascultati cu respect si apoi sa aratati ca insusirile de rezolvare a problemelor vor avea o importanta cruciala mai tarziu in proiect, si deocamdata este prea devreme pentru ele.

Aici intervine rolul dvs de manager sa propuneti grupului un plan mai bun.
In primul rand, permiteti-le “celor care fixeaza obiective” sa isi dezvolte cele mai indrazente viziuni, astfel incat “cei care rezolva probleme” sa aiba ceva de rezolvat.

Le puteti sugera sa inceapa prin a se imparti in 2 grupuri legate de interese sau capacitati: obiective si visuri, pe de-o parte, si evitarea dificultatilor si rezolvarea problemelor, pe de alta parte. Avand aceste doua echipe resursa in parti diferite ale camerei sau in jurul mesei, cereti-i echipei motivate inspre sa inceapa sa dezvolte obiectivul, planul. Solicitati-i echipei motivate departe de sa ramana tacuta in timp ce noteaza cu atentie toate aspectele negative, astfel incat sa nu scape nici o problema.

Sarcina echipei orientate catre obiective, motivata inspre, este sa isi dea seama in ce directie trebuie sa se mearga, iar sarcina echipei care rezolva probleme, orientata departe de, este de a identifica potentiale probleme si de a ajuta la formularea solutiilor.

Prin implicarea ambelor orientari alte motivatiei, utilizati atat planificarea ascedenta cat si pe cea descendenta. Odata ce oamenii dvs au invatat acest tipar, comunicarea dintre cele 2 grupuri va fi bazata pe o apreciere a ambelor stiului motivationale, iar in acest lucru va activa talentele si resursele tuturor. Managementul consistent si competent echilibreaza eficient cele doua echipe, intrucat ambele sunt vitale pentru reusita obiectivelor.

Rodica Obancea, Executive&Team Coaching

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

#job, #loc, #manager, #motivatie, #munca , #Stiri Locuri de munca