Cum recunosti un lider in multime

Vineri, 24 Aprilie 2009, ora 07:01
3224 citiri
Cum recunosti un lider in multime

Cum arata si ce face un lider? Nu exista un raspuns anume. Liderii extraordinari vin sub toate formele, marimile si stilurile. Cu toate acestea, toti liderii adevarati au o trasatura comuna – au grija ca proiectele importante sa fie finalizate.

Desi leadership-ul e greu de definit, este usor de recunoscut atunci cand il vezi, il simti sau il auzi. Un lider eficient ofera o perspectiva clara asupra directiei in care se indreapta afacerea si despre cum poate contribui fiecare membru al echipei. O asemenea claritate reduce gradul de confuzie si timpul, energie si actiunile irosite. De asemenea, ajuta angajatii sa ia decizii mai bune in anumite limite stabilite. Drept urmare, poti respira mai mult si poti supraveghea mai putin.

In plus, un lider motiveaza indivizii sa lucreze impreuna in mod optim, ca o echipa, pentru o cauza sau o viziune comuna. Un lider veritabil indruma oamenii, in loc sa-i impinga de la spate. Leadership-ul inseamna capacitatea de a comunica, nu de a da ordine. Nu poti forta oamenii sa te urmeze foarte mult timp. Stilul de leadership “comanda si controleaza” nu castiga inimile, mintile si vointa celorlalti.

Leadership-ul adevarat se reduce la influenta, la capacitatea de a-i determina pe ceilalti sa te urmeze si sa lupte pentru o cauza comuna. Dovada leadership-ului se gaseste in loialitatea si devotamentul celor care te urmeaza. Cand privesti in spatele tau, te urmeaza angajatii cu pasiune si energie? Daca nu, e timpul sa te dezvolti mai mult ca lider.

In afara de crearea claritatii unui scop si a directiei organizatiei, un lider creeaza si conditiile potrivite si climatul de care are nevoie echipa sa pentru a avea succes. Este simplu; nu poti avea succes pe cont propriu. Ai nevoie de angajati energici si devotati, la fel cum acestia au nevoie de un lider eficient. Este un parteneriat care lupta pentru o cauza comuna. Este o relatie simbolica – liderul are nevoie ca angajatii sai sa rezolve treburile importante.

Pentru a-ti dezvolta o fundatie de cunostinte solida, iata o lista a catorva practici fundamentale de leadership.

Un lider creeaza claritatea obiectivelor si directie prin:

•    Cunoasterea directiei in care se indreapta compania si de ce
•    Dezvoltarea si articularea unei viziuni complete a afacerii
•    Vanzarea beneficiilor acestei viziuni angajatilor sai, prin fapte, emotii, povestiri, simboluri etc.
•    Stabilirea directiei, strategiilor si obiectivelor pentru companie
•    Dezvoltarea unui plan de afaceri
•    Definirea rolurilor si a responsabilitatilor angajatilor
•    Stabilirea unor asteptari clare pentru indivizi
•    Dezvoltarea unor procese care sa-i lege pe angajati de rezultatele obtinute
•    Incurajarea indivizilor sa lucreze ca o echipa; ridicarea nevoilor echipei la un nivel superior celor individuale
•    Concentrarea angajatilor pe prioritatile-cheie si pe rezultate (focus organizational)
•    Stabilirea standardelor, monitorizarea performantei si oferirea feedback-ului
•    Sublinierea faptului ca afacerea exista pentru a servi si pentru a satisface clientii, dar si pentru a obtine un profit solid
•    Influentarea ideilor, sentimentelor si comportamentului angajatilor

Un lider creeaza conditiile potrivite (climat, cultura) pentru succes prin:

•    Leadership veritabil, nu doar aparenta unui alt angajat – isi acorda ragaz pentru a gandi, a planui, pentru a vedea imaginea de ansamblu si pentru a rezolva problemele
•    Construirea si mentinerea unei echipe puternice si sanatoase
•    Gestionarea resurselor pentru sprijinirea strategiei afacerii
•    Permite celorlalti sa-si faca treaba, fara sa le supravegheze fiecare miscare
•    Permite angajatilor sa isi impartaseasca ideile si le permite sa ia parte la procesul de luare a deciziilor
•    Determina angajatii sa creada in sine si in misiune companiei
•    Ofera, nu ia
•    Alegerea oamenilor potriviti pentru echipa sa, inlaturarea celor nepotriviti
•    Construirea un mediu orientat pe obiective
•    Mentinerea unei comunicari deschise si sincere; este deschis feedback-ului pozitiv si negativ
•    Ajuta compania sa faca fata realitatii
•    Asumarea 100% a responsabilitatii pentru rezultatele afacerii
•    Atitudine indrazneata si deciziva, chiar si in fata informatiilor limitate
•    Inlaturarea temei de a gresi; incurajarea experimentelor si a inovatiei
•    Invatarea si motivarea angajatilor, pentru a-si atinge potentialul maxim
•    Monitorizarea performantelor financiare si intreprinderea actiunilor decisive, atunci cand este necesar
•    Mentinerea unei culturi pozitive prin intervievarea, angajarea, revizuirea si recompensarea angajatilor potriviti
•    Asigurarea unui mediu de lucru placut si relaxat
•    Competenta, tact si grija

O companie fara un lider este ca o echipa sportiva fara un antrenor si fara un plan de joc. Ambele scenarii se vor incheia lasandu-si jucatorii (angajatii) sa faca in mod egoist ce vor ei, sa isi repete greselile, sa aiba performante slabe si, cel mai probabil, sa piarda meciul.

Afacerea ta nu are nevoie de mai multi oameni in prima linie de aparare; are nevoie de un antrenor, de un lider. Creeaza jocul si lasa-i pe angajati sa-l joace. Priveste si instruieste, ramanand suficient de detasat, astfel incat sa poti privi tot terenul. Concentreaza-te pe crearea claritatii si a conditiilor pentru succesul echipei tale.

#lider leadership manager obiective companie afacere , #Stiri Locuri de munca