Cum sa decodezi limbajul nonverbal

Luni, 15 Februarie 2010, ora 22:40
10272 citiri
Cum sa decodezi limbajul nonverbal

De cate ori ai avut impresia ca cineva ti-a raspuns afirmativ cu un aparent entuziasm, dar ai sesizat o grimasa? De multe ori, ceea ce spunem nu este mereu in concordanta cu ceea ce facem sau cu ceea ce ne dorim cu adevarat.

Limbajul corporal te da de gol de fiecare data, iar daca esti capabil sa-l decodezi, iti va aduce beneficii atat personale, cat si profesionale, spune Dennis Kravetz, autor al cartii "Relating Effectively."

“Nimeni nu-si poate controla limbajul corporal pentru mai mult de cateva momente legate,” spune Kravetz. “De asta este atat de valoros sa stii sa interpretezi limbajul nonverbal. Oamenii pot sa controleze ce spun verbal, insa nu-si pot masca gesturile, mimica si adevaratele sentimente pentru mai mult de cateva momente.”

Problema nu este daca putem sau nu sa citim limbajul nonverbal, explica acesta. Cu totii in citim, insa nu toata lumea face ceva sau stie ce sa faca in aceasta privinta.

“De exemplu, un individ isi poate vedea sotia sau colegul trantind usi si rotindu-si tocurile in podea. Apoi intreaba ‘E ceva in neregula?’ si i se raspunde ‘Nu.’ Asa ca merge mai departe si-si vede de treaba lui,” spune Kravetz.

Ce sa urmaresti

Nick Morgan, presedinte si fondator al organizatiei de comunicare Public Words, a petrecut mult timp cercetand limbajul corporal, identificand anumite indicii care dezvaluie ceea ce interlocutorul simte cu adevarat si pe care le vei recunoaste fara gres la locul de munca:

•         “In afara de ochi si fata, uita-te la trunchi – daca este intors in alta directie, persoana minte; daca este intors spre tine, spune adevarul.”

•         “Daca vocea este controlata cu atentie sau putin mai inalta decat de obicei, individul ar putea incerca sa ascunda ceva.”

•         “Multi dintre noi, atunci cand mint, isi intorc capul in alta directie sau privesc in sus sau in jos, pentru a evita contactul vizual.”

•         “Am vazut oameni in sedinte, care se lasa pe spate si-si pun mainile la ceafa, pentru a-si exprima superioritatea. Este o atitudine aroganta, dar eficienta.”

•         “Oamenii care se simt puternici ocupa, de asemenea, mult spatiu: Isi intind picioarele sau bratele sau isi rezerva mai mult spatiu in jurul lor. Din acest motiv, oamenii importanti isi rezerva camere de hotel mai mari decat restul oamenilor si tot din acest motiv oamenii inalti au mai multe sanse, din punct de vedere statistic, sa atinga functii mai inalte in cariera decat oamenii scunzi.”

•         “Ce face cu mana? Este stransa in pumn sau este frecata nervos de cealalta mana? Prezinta ticuri sau este plasata in buzunar?”

Ce poti face

Autoarea si speakerul selena Rezvani spune ca limbajul corporal umbreste deseori vorbele oamenilor, asa ca aceasta recomanda ca profesionistii sa invete sa interpreteze interpreteze mesajele si sa se controleze pe cat posibil.

• Proiecteaza-ti vocea

Un volum al vocii potrivit poate creste intensitatea mesajului pe care vrei sa-l transmiti. “Atunci cand vorbesti, foloseste un ton si un volum care sa inspire incredere,” explica Rezvani. “Exerseaza acest tip de exprimare – indiferent de ce spui – proiectandu-ti vocea si gasind volumul perfect.”

• Gaseste postura corecta

“Postura este exprimata de tot, de la modul in care stai jos la cel in care mergi si in care te comporti,” spune aceasta. “Cand asisti la o sedinta, stai drept, cu pieptul neacoperit de maini, ceea ce arata atat confort, cat si incredere. Daca stai in picioare sau prezinti ceva, pastreaza o postura deschisa, cu trunchiul indreptat spre cei care te asculta si mentine contactul vizual cu acestia. Cand esti in grupuri restranse, evita greseala frecventa de a avea conversatii in doi, ceea ce ii indeparteaza pe ceilalti.”

• Contactul vizual conteaza

“Mentine contactul vizual cu toata lumea, de la receptionista la directorul companiei. Rezista tentatiei de a privi in pamant sau de a-ti muta privirea cand esti anxios. Daca esti atent sa mentii un contact vizual puternic, poti cladi incredere si transmiti ca esti interesat de ceilalti, devotat si sigur pe tine,” spune aceasta.

• Strange mana cu un scop

“O strangere de mana ferma si sigura transmite incredere si seriozitate,” spune Rezvani. “O strangere de mana ferma este executata cel mai bine in timp ce mentii un contact vizual complet si prietenos.”

Desigur, limbajul nonverbal variaza intercultural, asa ca asigura-te ca iti cunosti mereu publicul. Fie ca vizitezi o alta tara sau ca ai de-a face cu profesionisti cu un alt istoric sau mediu de provenienta, cerceteaza inainte, pentru a sti daca strangerea de mana si contactul vizual vor fi interpretate in mod similar sau daca vei jigni pe cineva.

#limbaj nonverbal corporal comunicare job cariera companie sef angajare angajat , #Stiri Locuri de munca