Cum urezi "bun venit la bord" noilor angajati

Marti, 14 Decembrie 2010, ora 17:30
13012 citiri
Cum urezi "bun venit la bord" noilor angajati

Prima zi de munca a unui angajat in compania ta este extraordinar de importanta, atat pentru el cat si pentru echipa careia i se alatureaza. Mai mult decat atat, primele trei luni reprezinta o adevarata provocare pentru manager, care trebuie sa fructifice la maxim entuziasmul noului venit, familiarizandu-l cu mediul, atat formal cat si informal, sustin expertii in HR citati de publicatia Inc.com. 

Importanta activitatii de “onboarding”

Perioadele de tranzitie sunt pline de oportunitati de schimbare pentru angajat, insa in acelasi timp sunt perioade de vulnerabilitate, pentru ca nu exista relatii stabile de munca si nici o intelegere detaliata a noilor responsabilitati.

Procesul specific denumit de specialisti drept activitate de “onboarding” este un element crucial atat in dezvoltarea individuala cat si in cea organizationala, si presupune eforturi sustinute din partea managerului si echipei de HR pentru acomodarea angajatului, sunt de parere expertii.

Principalul scop al acestui proces este castigarea loialitatii angajatului dar si asigurarea succesului echipei.

Cu toate acestea, companiile din ziua de astazi se confrunta cu adevarate provocari in ceea ce priveste fericirea angajatilor.

Potrivit specialistilor, angajatii nu mai sunt loiali unui angajator ci cauta mereu alte organizatii care sa le valorifice aptitudinile, iar managerii se afla sub presiune pentru a obtine ce e mai bun din capitalul uman, cat mai repede si cat mai eficient.

In consecinta, managerii trebuie sa pastreze un echilibru intre leadership si management, intre creativitate si control dar si intre nevoile oamenilor si productivitate.

Fara un plan bine pus la punct pentru a aduce noii angajati in companie, managerii risca sa sa transmita mesajele gresit in ceea ce priveste obiectivele companiei si asteptarile acesteia de la angajati, risca sa obtina performante slabe, un nivel scazut al moralului, decizii proaste si eventuale pierderi financiare intr-un final.

Procesul acomodarii incepe mult mai devreme

Studiile au demonstrat ca primele trei luni sunt cele mai importante la un nou job, insa pentru multi, procesul acomodarii incepe inca de dinaintea intrarii angajatului in sediul companiei.

Astfel, inainte de a incepe colaborarea cu angajatul, ii poti trimite un mail prin care sa iti exprimi bucuria ca s-a alaturat echipei, alaturi de programul orientativ pentru prima saptamana de lucru.

Un program individualizat ii dovedeste angajatului ca iti pasa cu adevarat de sucesul sau in cadrul companiei, iar acesta poate fi realizat foarte simplu prin mail-uri, intalniri sau evenimente puse la cale special pentru acesta.

Modul in care comunici cu angajatul in prima zi de munca este esential pentru moralul acestuia.

Cativa pasi simpli te vor ajuta sa il faci sa se simta binevenit, precum prezenta ta fizica in birou ca sef sau prezentarile informale in fata colegilor.

Este de asemenea o varianta buna sa ii dai un proiect de indeplinit inca din  prima zi, astfel incat sa se simta util in echipa ta.

Nu trebuie neaparat sa fie o sarcina dificila, insa poate fi un pas inaintea unui proiect mai mare care sa valorifice aptitudinile pentru care l-ai ales dintre multitudinea de candidati.

Iata o lista cu principalele “sarcini” pe care trebuie sa te indeplinesti cand angajezi un om nou in compania ta, alcatuita de expertii in HR pentru Inc.com.

Pune accent pe comunicare

Intreaba-l cum se descurca, invita-l in pauza de masa sau la o cafea, chiar daca e vorba de cateva minute in timpul programului de lucru.

Pastreaza o politica deschisa, astfel incat nu doar noul venit ci si ceilalti colegi sa se simta confortabil cand te abordeaza pentru orice problema legata de munca.

Demonstreaza-i increderea

Noul angajat este in general foarte entuziast si dornic sa demonstreze tot ce a sustinut in interviul de angajare.

Ofera-i ocazia sa se exprime, dandu-i sarcini nu foarte importante, dar solicitante, de indeplinit.

Tot o dovada de incredere este si oferirea unui spatiu in care sa greseasca, sustine Dan Berteanu, President of the Board United Business Development.

“Modul in care organizatiile trateaza greseala sau moddul in care se folosesc de "reward" si "punishment" este un factor foarte important in cultura ei. Iar oamenii daca vor fi incurajati sa greseasca, implicit vor fi incurajati sa isi asume noi responsabilitati, sa invete din greseli si asta pe termen lung nu poate fi decat benefic” este de parere acesta.

Asigura-i feedback-ul necesar

Stabileste o intalnire la sfarsitul celor trei luni in care sa ii prezinti concluziile tale, dar sa ii ceri si parerea lui.

Dan Berteanu considera ca cel mai important este ca managerul sa vorbeasca destul de des cu angajatii nou veniti  si cel mai important ar fi sa-i si asculte, in aceeasi masura.

“De la un om nou poti sa inveti foarte multe  si faptul ca esti deschis sa inveti de la un om nou seteaza un anumit ton, lucru foarte  incurajant, atat timp cat atitudinea este naturala” a declarat acesta pentru Bloombiz.ro.

Construieste o atmosfera primitoare

Poti organiza iesiri, formale sau informale, care sa intareasca spiritul de echipa si sa ii ofere ocazia noului angajat sa cunoasca tot mai multi oameni din compania ta.

Asigura o legatura cu expertii din companie

Potrivit lui Berteanu, managerul trebuie sa ii expuna pe nou-veniti la cei care detin cunostintele si sa transfere cat mai mult know-how intr-un termen cat mai scurt.

#munca, # prima, # zi, # angajat, # manager, # companie, # echipa , #Stiri Locuri de munca