De ce luam decizii proaste, fara sa ne dam seama?

Vineri, 11 Martie 2011, ora 16:48
3223 citiri
De ce luam decizii proaste, fara sa ne dam seama?

Se intampla uneor sa faci greseli pentru care nu gasesti o explicatie relevanta, iar cei din jur, si mai ales sefii, te pot judeca pentru niste decizii aparent superficiale. Psihologii sustin insa ca uneori chiar nu este vina ta, ci a modului in care creierul functioneaza prin natura lui, potrivit Business Insider.

Iata cele patru lucruri catre care oamenii au o anumita inclinatie si care ii determina sa ia decizii neinspirate:

Concluziile sunt tratate ca niste fapte concrete

Concluziile apar in urma observatiei individuale, insa problema este ca observatiile nu sunt intotdeauna corect documentate.

Deseori se intampla sa cunoasti o persoana, sa iei o decizie la nivel de subconstient ca nu esti tocmai un fan al acelei persoane si apoi realizezi ca ea ti-ar putea fi chiar de folos.

Fie ca este vorba de o persoana cu notorietate in domeniul in care profesezi sau un om care lucreaza la compania la care tocmai ai depus CV-ul, prima ta reactie te poate face sa ratezi orice sansa de dezvoltare a unei relatii profesionale.

Pentru a "lupta" impotriva acestui instinct, cauta mai multe argumente inainte de a judeca o persoana si nu te lasa condus de niste simple presupuneri.

Din perspectiva managerilor, Ana Ber, Senior HR Consultant sustine ca "aceasta este marea provocare a unui management de calitate, sa treaca peste perceptiile proprii, sa aiba taria sa judece la rece. De aceea au fost inventati indicatorii de performanta, tocmai ca instrument de ajutor de a pastra cat mai mult imaginea aproape de cea reala".

Natura polara a gandirii


Primul lucru care le trece oamenilor prin minte, atunci cand aud cuvantul "stanga", este cuvantul "dreapta".

Asta se intampla din cauza tendintei umane de a vedea lucrurile ca pe niste extreme, de a vedea lumea in alb si negru, in loc de a vedea nuantele de gri.

In mod natural suntem tentati sa inclinam intr-o parte sau alta, ceea ce ne impiedica sa facem compromisuri, atunci cand e nevoie.

Psihologii te sfatuiesc sa fii mereu atent la exprimarile polarizate, prezentarile la o extrema sau alta, dar si la gandirea de acest tip, mai ales cat te afli intr-o dezbatere profesionala.

Tendinta de a incadra intr-un stereotip

Oamenii au tendinta de a eticheta obiectele din jur, persoanele de langa sau chiar si evenimentele, inainte sa le permita acestora sa demonstreze felul in care sunt sau opereaza ele, spun psihologii.

Tendinta aceasta se pastreaza si in viata corporate, cand seful stie ca un anumit angajat este foarte bun si implicat. Chiar daca angajatul va gresi, el nu va fi judecat prea aspru, tocmai pentru stereotipul de "angajat model" in care a fost incadrat.

Pentru a rezolva aceasta problema, ar trebui sa fii obiectiv si sa reactionezi in functie de meritele reale pe care le are angajatul.

"In primul rand trebuie sa lucram cu noi insine, sa ne cunoastem limitarile care sunt stereotipiile in care avem tendinta sa incadram si cu cat esti mai constient de acest lucru, cu atat iti este mai usor sa le eviti. Fiecare dintre noi trebui sa gandeasca cat mai empatic si sa incerce sa isi priveasca propriile reactii din afara", a declarat Ana Ber pentru Bloombiz.ro.

Stereotipiile nu sunt o tendinta doar la nivel de management, potrivit consultantului, care adauga ca provocarea fiecaruia este de a ne recunoaste slabiciunile, pentru a evita sa cadem in aceasta plasa.

Oamenii au tendinta de a crede ce citesc

Cand citesti un titlu "agasant", creierul tau este programat sa creada automat informatia, chiar daca nu este adevarata.

A crede o informatie nu este un proces in doua etape, concretizat prin intelegere apoi a prezuma.

Specialistii sustin ca oamenii, pur si simplu, cred o informatie pe care o primesc inca din prima fractiune de secunda, pana in momentul in care un alt factor critic intervine si schimba punctul de vedere.

Data viitoare cand citesti o informatie care iti pare cel putin bizara, acorda putin timp sa o analizezi si apoi cauta mai multe detalii, inainte de a crede orice.

#creierul uman, #decizii proaste, #decizii superficiale, #greseli, #provocare pentru management, #psihologie, #sterotipii , #Stiri Locuri de munca