Importanta bunelor maniere la locul de munca

Marti, 10 Martie 2009, ora 20:49
5081 citiri
Importanta bunelor maniere la locul de munca

Munca ar putea fi mult mai placuta pentru toata lumea daca mai multi oameni si-ar insusi bunele maniere la locul de munca, fie ca este vorba de a-ti aminti sa multumesti si sa spui “te rog” sau sa astepti sa-ti vina randul inainte sa vorbesti.

Aproximativ o treime dintre manageri spun ca angajatii din departamentele sau organizatiile pe care le conduc dau intotdeauna dovada de buna crestere, potrivit unui studiu global efectuat anul trecut de catre NFI Research si comentat de cio.com.

Aceasta nu este o veste buna pentru cei care nu sunt posesorii bunelor maniere, pentru ca majoritatea liderilor din business spun ca acestea sunt extrem de importante cand vine vorba de avansarea in cariera.

“Sa spui ‘te rog’ si ‘multumesc’, sa stii cum sa dai mana cu cineva in mod adecvat si cum sa folosesti furculita potrivita in cadrul unei cine sunt lucruri care au devenit din ce in ce mai importante in ultimii ani,” potrivit unui respondent al chestionarului. “Nu este ceva ce se invata la scoala, asa ca cine are aceste aptitudini se remarca in multime.”

“Multi dintre oamenii nostri sunt trecuti de 35 de ani. Asadar, acestia cunosc bunele maniere, pe care le-au invatat de la parinti si de la scoala,” a observat un alt respondent. Insa daca managerii nu au fost invatati aceste maniere cand erau copii, este putin probabil ca acestia sa le invete vreodata in cadrul unui mediu de lucru atat de presant, precum cel din zilele noastre.

Manierele sunt cateva dintre victimele erei actuale “fa mai mult cu cat mai putin”. “Manierele si curtoazia sunt primele care sufera in vremurile stresante,” spune unul dintre respondenti. “Oamenii raspund la telefonul mobil in timpul sedintelor, tasteaza pe Blackberry, dau buzna in incaperi in care se tin sedinte cu usile inchise si se comporta, in general, nepoliticos. Exista o credinta conform careia presiunea si stresul sunt scuze valide pentru existenta acestui comportament neadecvat, iar cand acesta este demonstrat de catre persoane care detin functii importante, oamenii se feresc sa-l corecteze sau sa-l provoace in vreun fel.”

Unele dintre aceste probleme nu se nasc la locul de munca, ci isi au radacinile adanc infipte in perioada de crestere si educatie.

Lipsa de politete

Lipsa bunelor maniere se manifesta in multe feluri, dintre care unele marunte si subtile, iar altele semnificative si evidente.

“Multi dintre noi lucreaza de la departare,” spune unul dintre managerii care au participat la acest studiu, “iar eu sunt consternat cand oamenii mananca chips-uri in timpul unei teleconferinte. Acestia isi cer scuze, insa continua sa rontaie.” Intreruperea discursului unei persoane este o alta problema des intalnita, afirma managerul. In acelasi timp, daca vorbitorul este pe speaker, se intampla exact opusul. Oamenii de la celalalt capat al firului nu aud mereu intreruperea. “Nimeni nu poate nici macar sa intervina pentru a pune o intrebare.”

“Ma surprinde faptul ca limbajul nepoliticos devine din ce in ce mai intalnit la locul de munca. Curtoaziile precum ‘te rog’, ‘multumesc’ si pur si simplu capacitatea de a fi politicos sunt din ce in ce mai absente. Doar pentru ca esti ocupat nu inseamna ca ai o scuza,” spune un alt respondent.

In acelasi timp, emailul asigura un mijloc pentru indivizi de a-si jigni colegii in masa. “Email-ul este cel mai grav exemplu de bila neagra, practicat in mod frecvent de toata lumea,” sustine un alt manager. “Email-ul e ca si cum ai striga intr-o sala cu ecou. Unele curtoazii nu se percep in mod potrivit in acest fel. Un exemplu este banalul ‘multumesc’, care isi pierde din semnificatie si devine plictisitor atunci cand este transmis pe mail, mai ales cand exista mai multi destinatari.”

Maniere = caracter

“Radem deseori ca trebuie sa spunem ‘multumesc’ de cel putin 100 de ori pe zi si totusi cat este de deranjant atunci cand cineva nu se deranjeaza sa ne multumeasca,” spune un manager.

“Manierele traduc caracterul. Cum se comporta angajatii intre ei este un bun indicator al comportamentului pe care il vor avea fata de clienti, intr-o situatie stresanta.”
Concluzia este ca bunele maniere reflecta respectul fata de ceilalti, iar fara respect reciproc este dificil sa lucrezi eficient in echipa.

“Bunele maniere inseamna respect cand vine vorba de atitudinea fata de colegi.” “In afaceri, este o parte importanta a imaginii profesionale a companiei in fata clientilor sai. Bunele maniere sunt un atu care arata ca ai clasa, indiferent de functia pe care o detii sau de nivelul tau de trai.”

Chiar daca promovarea in cadrul unei organizatii este in mod tipic bazata pe performanta si rezultate, este dificil de trecut cu vederea modul in care indivizii interactioneaza intre ei pe masura ce evolueaza, lucru care se reduce, din nou, la bunele maniere.

“Este absolut necesar ca un angajat sa fie capabil de a se intelege cu colegii sai, iar bunele maniere sunt ingredientul principal,” spune un director participant la studiu.
Asadar, in afara de competenta si performanta, bunele maniere ar trebui sa fie adaugate ingredientelor pentru succesul personal.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

#maniere politete job angajat promovare , #Stiri Locuri de munca