Orice relatie de afaceri se bazeaza in proportie de 92 % pe comunicarea nonverbala, in timp ce componenta verbala a comunicarii detine un procent de doar 8%, explica Mihaela Stroe, specialist in comunicarea nonverbala, intr-un interviu acordat in exclusivitate pentru Bloombiz.
Stroe considera ca in decursul unei negocieri, printre cele
mai importante elemente care asigura intelegerea se numara congruenta, fiind important ca limbajul
verbal sa transmita ceea ce transmite si cel corporal.
Comunicarea nonverbala in afaceri joaca un rol foarte
important, deoarece "intelegerea propriului limbaj corporal si pe cel al
partenerului ne ajuta sa obtinem mult mai multe informatii decat transmite
acesta pe cale verbala".
Spre exemplu, daca putem descifra atitudinea corporala de
respingere a unei oferte, putem interveni la timp, astfel incat sa provocam o
atitudine deschisa, astfel incat sa putem reformula propunerea. In consecinta,
sansele de a obtine acordul cresc
simtitor.
Stroe afirma ca zambetul, contactul vizual, mainile tinute
la vedere, palmele deschise si picioarele neincrucisate sunt semne ca interlocutorul
asculta, intelege si accepta ceea ce i se transmite.
Specialistul recomanda tehnica gesturilor deschise, pentru a
genera deschidere in fata unei negocieri si o comunicare fluenta. De asemenea,
oglindirea limbajului corporal, o modalitate de imitare a gesturilor, confera
incredere si il determina pe interlocutor sa adopte o atitudine relaxata.
Mihaela Stroe descrie importanta utilizarii tehnicii de
oglindire a limbajului nonverbal, in relatia cu clientul, in functie de
tipologia consumatorului. Fie ca avem de-a face cu un client vizual, auditiv
sau kinestezic, modalitatea de transmitere a mesajului trebuie adaptata
stilului de comunicare al fiecaruia.
Identificarea tipului de client sau de partener de afaceri
cu care discutam poate fi realizata urmarindu-i gesturile, mimica si
identificand cuvintele cheie care ii schiteaza profilul. Astfel, putem
influenta evolutia relatiei sau a negocierii in sensul dorit de noi.
Mihaela Stroe este sociolog,trainer si specialist in
comunicare nonverbala. A initiat in Romania cursuri exclusive despre importanta
comunicarii nonverbale. Este consultant
acreditat pentru utilizarea instrumentelor Human Synergistics din SUA, liderul
mondial in analiza, diagnoza si schimbare organizationala.
Vezi interviul cu Mihaela Stroe, specialist in comunicare nonverbala