Nevoia de feedback, de la parintii 'elicopter' la Generatia Y

Marti, 21 Decembrie 2010, ora 17:11
3185 citiri
Nevoia de feedback, de la parintii 'elicopter' la Generatia Y

Grijile cele mai mari pentru cei care incep un nou job pot parea superficiale pentru cei experimentati, insa rezolvarea lor are o importanta majora pentru orice angajat aflat la inceput de drum. Informatiile orientative pentru noile sarcini, stilul vestimentar al colegilor si chiar dubiile in ceea ce priveste performanta proprie sunt dileme des intalnite de cei nou-veniti, potrivit Monster.com. 

Daca intentiile tale cu noul job sunt serioase si pui accent pe viitorul carierei tale, nu iti permiti sa astepti pana la data stabilita de cei de la HR pentru evaluarea performantelor, ca sa afli care este situatia ta personala in noua companie.

Stelian Panescu, Director General Smart Sigma sustine ca nevoia de feedback se resimte mai ales in randul angajatilor tineri, cei din generatia Y care au fost obisnuiti sa aiba in permanenta o relatie buna cu adultii.

Acestia sunt copii generatiei "baby boomers", cei nascuti in anii '45 - '60 si care au fost mai apoi numiti parintii “elicopter".

"Parintii ‘elicopter’ sunt cei care si-au vegheat in permanenta copiii, i-au dat la balet, patinaj, la tenis, s-au dus cu ei peste tot, i-au impins sa ia premii peste tot. Din cauza asta in clasa intai, 20 de copii aveau premiul 1, cinci aveau premiul 2 si restul aveau premiul 3. Toata lumea lua diplome. Si acum s-a pastrat chestia asta", a declarat Panescu pentru Bloombiz.ro.

Pentru generatia Y nu exista feedback negativ, doar "e foarte bine", "e bine" sau "e suficient", a spus Stelian Panescu.

Majoritatea companiilor au modalitati formale de exprimare a aprecierilor, insa ele sunt programate din timp si momentul evaluarii rareori coincide cu nevoia ta de a primi feedback.

Avand in vedere toate aceste aspecte, iata cateva modalitati prin care sa obtii o imagine relevanta de ansamblu, din timp, asupra modului in care te descurci la noul job.

Cand ar trebui sa ceri feedback pentru actiunile tale?

Nu exista o regula clara in ceea ce priveste momentul in care ar trebui sa incepi sa te documentezi despre performantele tale la noul job, de cele mai multe ori, acesta depinde de  cultura corporatiei careia te alaturi.

Angajatii primesc in general un feedback dupa 30 de zile, sau chiar 90, in timp ce angajatii unor anumite companii primesc rezultatele evaluarilor chiar dupa primele zile.

Unii manageri sunt de parere ca angajatii nu ar trebui sa isi faca griji inca pentru perspectiva de ansamblu, ci sa se concentreze asupra sarcinilor zilnice in care ar trebui sa exceleze.

Mai mult decat atat, specialistii in HR considera ca managerii nu suporta oamenii care incearca mereu sa afle cat de apreciati sunt, de aceea te sfatuiesc sa nu fii prea insistent, totusi.

Stelian Panescu este de parere ca exista doua tipuri de manageri, cei in varsta, care considera ca feedback-ul este inutil, si cei mai tineri, dar mai putin experimentati.

Despre managerii din generatia veche, Panescu declara ca “daca exista evaluari formale, pe hartie, e ok, nu au nevoie sa spuna mai mult.

Ei spun asa: "Daca nu ti-am spus nimic, inseamna ca e bine. Daca iti spun ceva, iti spun de rau" .E o chestie de mentalitate. 

Foarte multi au inceput intr-adevar sa lucreze pe vremea comunistilor, au apucat sa fie invatati cu chestia asta.”

“Ceilalti, cei tineri nu au suficienta experienta. Sunt cei din varful generatiei Y, care acum sunt la 30, 30 si ceva de ani.

Acestia nu au suficienta experienta si nu au nici experienta sociala. Nu stiu sa relationeze.”a declarat Panescu.

Evita sa ceri feedback prin e-mail, pentru ca astfel de suporturi sunt impersonale si deformeaza mesajul, te sfatuiesc specialistii citati de Monster.com.

Impacheteaza cu atentie cererea feedback-ului

Atitudinea este cea care face diferenta in ochii superiorilor intre un angajat profesionist si unul nevrotic.

Prezentarea contribuie foarte mult in acest moment, iar pentru a aborda subiectul ca pe un fapt divers, relaxat, poti sustine ca datoria ta, ca incepator, este sa adresezi intrebari.

Intrebarile poti fi uneori axate pe cerintele exacte ale angajatorului, nu neaparat pe realizarile tale.

Potrivit lui Stelian Panescu exista doua momente in care poti sa te adresezi sefului. “Poti sa te adresezi inainte sa spui "asa trebuie facut?".

Asta deja inseamna subordonare, inseamna ca nu fac decat daca am aprobarea sefului. Alt moment este dupa ce ai facut, te duci pur si simplu peste sef si ii spui: " am facut asa (…) e bine sau nu e bine?" a declarat acesta.

Te incadrezi in baremele succesului?

Secretul unei autoevaluari relevante poate fi chiar intrebarea daca indeplinesti cerintele la timp si daca te incadrezi in buget.

Afla care sunt obiectivele pentru orice sarcina lansata si masoara apoi pana la ce nivel ai reusit sa le indeplinesti.

O alta tactica poate fi o investigatie asupra modului in care cei mai buni oameni din companie au ajuns in punctul in care se afla.

Analizeaza modul in care sunt acestia prezentati de catre superior si incearca sa iti dai seama ce ii face atat de speciali.

Nu cere feedback doar sefului

Nu te baza pentru feedback doar pe managerul tau direct, insa incearca sa nu depinzi nici de colegul de birou.

Uneori, colegii pot sa te vada ca pe o competitie, de aceea cel mai bine e sa ceri parerea cuiva care a pornit de pe aceeasi pozitie ca si tine si a fost avansat intre timp.

Daca dezvolti o relatie profesionala cu un mentor din compania ta, acesta te poate ajuta sa iti dai seama cum esti perceput de catre oamenii-cheie din organizatie, spun specialistii.

Stelian Panescu este insa de parere ca feedback-ul trebuie cerut de la toata lumea, astfel incat sa stim cum sa ne nuantam comportamentul pentru a ne realiza obiectivele fara a-i calca pe ceilalti in picioare. 

#angajati, #feedback, #generatia y, #manager, #sef , #Stiri Locuri de munca