Politica de whistleblowing - firmele sunt cu ochii pe angajati

Marti, 01 Aprilie 2008, ora 10:14
3560 citiri
Politica de whistleblowing - firmele sunt cu ochii pe angajati

O parte dintre companiile din Romania, in special organizatiile multinationale, au adoptat in ultimii ani politica de "whistleblowing", care are ca obiect depistarea si inlaturarea faptelor cu efect negativ asupra companiei si asupra tertilor, prin monitorizarea atenta a activitatii angajatilor la locul de munca. Angajatorul poate verifica, in anumite limite, corespondenta angajatilor, poate asculta convorbirile telefonice si poate controla bagajele acestora, cu conditia ca angajatii sa fie pusi in tema.


"Reactiile angajatilor la introducerea politicii de whistleblowing depind de structura interna a fiecaruia, variind intre sustinerea acestei politici si respingerea ei. Motivatia principala in sustinerea acestei politici este dorinta de a asigura respectarea valorilor companiei si a legii, in timp ce senzatia de control din partea colegilor si a companiei, riscul unor abuzuri reprezinta argumentele pentru respingerea acestei politici", spune Anca Grigorescu, avocat partener in cadrul firmei de avocatura bpv Grigorescu. Potrivit acesteia, companiile care adopta politica de whistleblowing isi asuma riscuri precum afectarea atmosferei la locul de munca (sentimentul de spionaj colegial), posibilitatea producerii abuzurilor, costuri suplimentare impuse de instruirea personalului specializat.


"Politica de whistleblowing isi are originile in SUA, a fost si este implementata in cadrul companiilor din Romania in special de catre corporatiile multinationale. Am observat ca la aceasta politica de personal apeleaza si companiile cotate la bursa", explica Grigorescu. Companiile care au implementat o astfel de politica de personal pe plan local activeaza in domeniile: telecom, financiar-bancar, energie, industria alimentara, a bauturilor si tutunului, retail.


Principalele motive pentru care companiile apeleaza la politica de supraveghere a angajatilor sunt necesitatea unui control uniform la nivelul tuturor companiilor din grup asupra activitatii angajatilor, necesitatea unor proceduri mai stricte in companii cu ierarhii complexe si un numar mare de angajati, precum si obligatia legala a efectuarii unor raportari. De asemenea, obligatia de raportare impusa de catre companii se refera in special la incalcari ale legii (fapte de coruptie, spalare de bani, fraude), "favoritisme" in luarea deciziilor de business.


Risc

Companiile care adopta politica de whistle-blowing risca afectarea atmosferei la locul de munca, posibilitatea producerii abuzurilor.