Profesia si conceptul de mediator, tabu pentru Romania

Marti, 18 Decembrie 2007, ora 11:22
2097 citiri
Profesia si conceptul de mediator, tabu pentru Romania

Profesia si conceptul de mediator nu sunt foarte cunoscute la nivelul societatii romanesti, iar legea care reglementeaza medierea nu este inca definitiv implementata, releva un studiu realizat de Asociatia Alma-Ro, derulat cu sprijinul Asociatiei Muncipiilor din Romania si finantat de Camera Deputatilor.

"Desi legea 192 privind medierea a aparut din 2006, nu a produs inca efecte asupra furnizorilor si beneficiarilor serviciilor de mediere intrucat sunt in proces de redactare regulamentele si standardele privind instruirea mediatorilor si practicarea profesiei de mediator", a declarat, luni, presedintele Alma-Ro, Adrian Badila, intr-o conferinta de presa.

Acesta a precizat ca, in ceea ce priveste medierea in domeniul protectiei mediului, studiul a scos la iveala o lipsa totala de expertiza si experienta tinand cont de faptul ca si in UE acest concept a fost aplicat abia din anul 2000.

"Conceptul de mediere a fost institutionalizat in UE abia din 1998, in timp ce in SUA si Canada, acesta are o vechime de peste 40 de ani", a adaugat Badila. Consiliul de Mediere infiintat prin legea 192/2006 va autoriza la inceputul anului viitor primii mediatori din Romania ulterior, urmand sa introduca anumite standarde pe specialitati, de exemplu pe protectia mediului, dar, in general, pe cele mai sensibile domenii care vin cu cele mai multe cazuri in justitie.

"In prezent exista 289 de cereri depuse pentru practicarea meseriei de mediator, acreditarea acestora urmand sa se finalizeze catre sfarsitul lunii ianuarie 2008", a spus presedintele Alma-Ro. Acesta a mentionat ca desi in Olanda nu exista o lege speciala privind medierea, concepul este utilizat la scara larga, existand peste 6.000 de mediatori recunoscuti.

In opinia presedintelui Alma-Ro, domeniile cu cele mai multe conflicte si unde ar putea fi aplicata medierea pentru evitarea clarificarii disputelor in justitie sunt protectia mediului, zona comerciala, cea legata de familie si copii, minoritati, protectia consumatorilor, in zona asociatiilor de proprietari, dar si multe alte zone care genereaza multe conflicte mici dar mari consumatoare de timp. Acesta a exemplificat un caz de mediere din judetul Timis, solutionat cu succes, pe zona deseurilor municipalitatii, din trei conflicte existente la nivelul judetului Timis pe protectia mediului.

Studiul realizat de asociatia Alma-Ro s-a derulat pe o perioada de cinci luni, august-decembrie 2007, in sase orase, Bucuresti, Galati, Baia Mare, Suceava, Timisoara si Alba Iulia si a analizat masura in care medierea, ca metoda alternativa de rezolvare a conflictelor, poate fi utilizata pentru solutionarea disputelor, in general a celor de mediu, tinand cont de faptul ca acestea sunt unele dintre cele mai complexe tipuri de conflicte.

Studiul a scos la iveala ca reprezentantii administratiei publice intervievati nu cunosc si nu sunt la curent cu existenta unor Centre locale de mediere, in prezent doar trei la nivel national. De asemenea, studiul recomanda o campanie de mediatizare a managamentului conflictelor de mediu si utilizarii medierii in cadrul disputelor de mediu, actori importanti in acest demers fiind Ministerul Justitiei, cel al Mediului, Consiliul de Mediere, Asociatii ale administratiei publice locale. Pentru perioada de inceput a legii medierii (3-5 ani) este recomandat acordarea unor resurse publice de la nivel central sau local pentru sustinerea unor centre de mediere specializate.

Proiectul "Implementarea legii privind medierea - studiu de caz", in cadrul caruia a fost facut si acest studiu precum publicarea si distribuirea a 500 de exemplare privind rezultatele studiului, a fost finantat cu 10.000 de euro de Camera Deputatilor prin programul "Parteneriat cu societatea civila".

<b>Bloombiz</b>

<b>Bloombiz.ro Newsletter </b>

Aboneaza-te la <a href=http://newsletter.vodanet.ro/gateway/?a=YT1CbG9vbWJpel8xMiZiW109aW5mb2Jsb29tYml6XzE4 target=_blank>newsletter-ul infoBloombiz</a> ca sa primesti in fiecare dimineata, prin e-mail, ultimele informatii legate de companii, afaceri, economie, piata imobiliara, plasamente financiare, cariere si lifestyle.