Putine femei ajung sa detina functii de conducere

Luni, 24 Martie 2008, ora 11:02
2146 citiri
Putine femei ajung sa detina functii de conducere

Majoritatea femeilor isi pierd interesul de a ajunge sa detina functii cat mai importante, in ciuda aspiratiilor initiale. Companiile trebuie sa accepte schimbarile stilului lor de viata si sa investeasca in dezvoltarea profesionala a femeilor, pentru a le putea retine pe posturi de conducere.

Studii recente arata ca, in ciuda aptitudinilor, a talentelor si a aspiratiilor initiale de a ajunge cat mai sus pe scara profesionala, putine femei cu functii manageriale ajung acolo.

Studiul "Women in Management: New Perspectives on Career Goals and Aspirations", efectuat de centrul de cercetare Hudson Critical Thinking, arata ca, desi mai mult de o treime din femeile cu functii de middle-management aspira la pozitii de top-management, mai putin de un sfert dintre acestea ajung sa le detina.

Si mai important este faptul ca, sugereaza studiul, femeile isi pierd interesul de a ajunge in frunte, pe masura inaintarii in varsta.

In timp ce 89% dintre femeile cu varste cuprinse intre 25 si 34 de ani aspira la pozitii de top in cadrul companiilor in care lucreaza, doar 58% dintre femeile cu varste cuprinse intre 45 si 55 de ani au aceleasi aspiratii.

Jumatate dintre femeile cu varste curpinse intre 25 si 34 de ani cred ca isi vor atinge obiectivele profesionale, in vreme ce 35% dintre femeile cu varste curpinse intre 45 si 54 de ani sunt de aceeasi parere.

Studiul mai arata si ca din ce in ce mai putine femei cu varste intre 45 si 54 de ani isi doresc o promovare in cadrul companiilor in care lucreaza, in comparatie cu barbatii de aceeasi varsta, procentele fiind de 59, respectiv 70%.

Aceste date demonstreaza ca, pe masura ce inainteaza in varsta si avanseaza pe plan profesional, femeile nu-si mai doresc joburi de top-management. O posibila explicatie a acestor rezultate este faptul ca, pe masura trecerii timpului, cu cat investesc mai mult in cariera, femeile realizeaza faptul ca nu joaca pe acelasi teren cu barbatii. Drept urmare, acestea isi adapteaza aspiratiile si se retrag din cursa.

Robert Morgan, presedinte al Companiei de Recrutare si Management al Talentelor Hudson, spune ca rezultatele studiului sugereaza nevoia crescuta a angajatorilor de a-si imbunatati strategiile de retinere a personalului, pentru a scadea riscul de pierdere a femeilor din middle-management cu cele mai multe cunostinte si experienta.

Un alt studiu intreprins in SUA, de catre Catalyst Inc., companie de cercetare si consultanta orientata pe carierele femeilor, arata ca aproximativ 15% din posturile de sef de corporatie sunt ocupate de femei. Un studiu anterior, efectuat tot de Catalyst Inc., arata ca 55% dintre femeile si 57% dintre barbatii care detineau functii de senior-manager aspirau la cea mai inalta pozitie din cadrul companiei.

"Slaba reprezentare a femeilor cu functii de senior management reflecta barierele existente in promovarea lor, si nicidecum lipsa ambitiei.", spune Julie Nugent, director al departamentului de cercetare din cadrul unei firme de consultanta din New York.

"Aceste bariere, care includ limitarea accesului la informatie, stereotipia bazata pe sex si lipsa mentorilor, sunt resimtite mult mai des de catre femei decat de catre barbati.".

"Femeile au, deseori, responsabilitati casnice, inclusiv copii si parinti in varsta, care isi pun amprenta pe abilitatea de a-si mentine acelasi devotament fata de toate fazele carierei, in comparatie cu barbatii.", spune Jill Krumholz, partener al Charleston Partners, firma de recrutare din Marea Britanie si Statele Unite.

"In puncte diferite ale carierei", spune Krumholz, "femeile vor fi, pe baza circumstantelor vietii personale, mai mult sau mai putin implicate in evolutia profesionala.".

"Corporatiile nu sunt dispuse, de cele mai multe ori, sa accepte existenta acestor nevoi si sa le faciliteze femeilor drumul profesional, chiar daca acestea au un potential crescut.".

"Drept urmare", adauga Krumholz, "chiar si femeile cu cele mai mari performante profesionale au fost dezamagite si au fost nevoite sa-si adapteze asteptarile.".

"Pentru dezvoltare, pentru a-si mentine un avantaj competitiv si pentru controlarea evolutiei organizatiei, companiile trebuie sa fie mai indulgente in fata nevoilor femeilor cu potential de lider.", spune Krumholz.

"Companiile vor fi nevoite sa isi ia un angajament fata de femeile care merita promovari, sa fie capabile sa le identifice si sa le pregateasca pentru pozitii de top-management", adauga aceasta.

O strategie pentru implementarea schimbarii, un plan pentru comunicare, trainguri si programe de mentorship si indemnarea angajatilor in vederea incurajarii femeilor pe plan profesional sunt cateva puncte vitale mentinerii personalului valoros, spune Krumholz.

Aceasta este singura modalitate, pe termen lung, prin care companiile vor avea succes in atragerea si retinerea femeilor.