Stresul, o problema grava pentru angajati

Miercuri, 10 Septembrie 2008, ora 23:10
3868 citiri
Stresul, o problema grava pentru angajati

Te simti deosebit de stresat la birou? Priveste in jurul tau.

Nici macar in vremurile bune,

nu este usor sa-ti pastrezi calmul la birou. Insa, pe masura ce economia e din

ce in ce mai zdruncinata si anumite domenii sunt maturate de disponibilizari,

multi oameni devin mai ingrijorati ca niciodata de siguranta jobului - pe langa

deja existenta framantare cu privire la valoarea caselor, costurile educatiei

si multe alte probleme. In plus, ceea ce inrautateste si mai mult situatia este

faptul ca sefii si colegii stresati tind sa transmita si altora aceasta

tensiune.

Majoritatea oamenilor poate

face fata incordarii. Insa ce faci cand crezi ca persoana care sta langa tine

la birou nu poate?

Daca vezi un coleg care sufera,

este de inteles faptul ca doresti sa-l ajuti. Si daca esti sef, in afara de

eliminarea disconfortului, va trebui sa te gandesti si la productivitatea

acelui angajat, precum si la moralul intregii echipe, scrie Elizabeth Bernstein

pentru The Wall Street Journal.

Intr-adevar, angajatorii pot fi

considerati responsabili pentru faptul ca nu reusesc sa previna violenta la

birou. Semnele de avertizare include amenintarile directe, gesturile

amenintatoare sau declaratiile precum "Nu mi-ati simti lipsa daca n-as mai fi."

"Daca te temi de cineva,

probabil ca ai un motiv s-o faci," spune Marina London, editor web la Employee

Assistance Professionals Association si asistent social. Expertii spun ca cei

care par a reprezenta o amenintare ar trebui luati in primire imediat si cu

grija, de catre manageri, cu ajutorul pazei.

Semne subtile

Insa multi dintre oamenii care

sufera de un stres psihic la locul de munca nu devin violenti, iar semnele de

avertizare ca ceva nu este in regula pot fi mult mai subtile. De fapt, pana

observi ca un coleg are o problema, sunt sanse mari ca aceasta sa existe de

multa vreme. De aceea, expertii sugereaza interventia din timp.

Expertii in sanatatea mentala

spun ca observa, in fiecare an, semne de crestere a nivelului de stres, din ce

in ce mai multi oameni cautand ajutor specializat pentru stresul cauzat de

problemele financiare si cele legate de locul de munca. In Statele Unite ale

Americii, de la prabusirea bancii de investitii Bear Stearns in primavara

trecuta, numarul telefoanelor date catre programele pentru asistenta

angajatilor - care ajuta oamenii la capitolul sanatate mentalasi probleme

personale - a crescut cu 10%, potrivit Employee Assistance Professionals

Association.

"Conditiile de munca pot cauza

boli psihice," spune Rodney L. Lowman, psiholog specializat pe sanatatea

psihica ocupationala si presedinte al Lake Superior State

University. "Daca punem

oameni sanatosi, bine adaptati in lacasul potrivit, cu arme tintite asupra lor,

posibilitatea ca acestia sa experimenteze o depresie si sa devina anxiosi este

foarte mare."

Expertii spun ca cele mai

importante semne de avertizare sunt schimbarile comportamentale, inclusiv cele

ale tiparului de lucru, obiceiurile alimentare si consumul bauturilor

alcoolice. Unii pot incepe sa munceasca prea mult. Pot ajunge mai tarziu la

munca, pot parea deznadajduiti, retrasi, iritati sau din ce in ce mai enervati.

"Daca esti doar diferit, nu este o problema. Schimbarea poate fi o problema,"

spune James Campbell Quick, profesor la Universitatea din Texas, care preda managementul preventiv al

stresului.

La inceputul acestei veri,

Talia Witkowski se chinuia pe parcursul unei sendinte, in cadrul organizatiei

nonprofit la care lucra, in Los

Angeles, cand seful a tras-o deoparte. Dr. Witkowski,

psiholog, spune ca seful i-a zis ca nu pare la fel de atenta ca de obicei si ca

ii recomanda sa isi ia ziua libera pentru a se linisti. Dr. Witkowski a plecat

acasa, a facut o plimbare, a scris in jurnalul sau si si-a pregatit o cina. "Am

fost extrem de recunoscatoare pentru parerea si intuitia sefului meu si pentru

faptul ca mi-a permis sa merg acasa in acea zi, pentru a-mi reveni," spune

Dr.Witkowski.

Cand incerci sa ajuti pe cineva

supus stresului psihic, este foarte important sa abordezi situatia cu empatie.

"Lasa persoana respectiva sa stie ca ii intelegi problema,"spune John Weaver,

psiholog american care colaboreaza cu companiile. 

Este perfect normal si poate fi

de ajutor sa-ti intreb colegul ce mai face, cum se mai simte. Insa este important sa nu fi deranjant sau bagaret. "Poti incepe cu 'Sunt sigur ca esti

foarte stresata; cum faci fata?'" spune Dr. Lowman. "Este vorba de o invitatie

la conversatie, nu de cautarea de raspunsuri."

Fara etichete

Sa nu sugerezi niciodata ca

cineva are o boala psihica. "Sa cauti sa-i descrii comportamentul, nu sa etichetezi persoana respectiva," spune London.

"Asa ca nu vrei sa spui 'Cred ca esti anorexica.' Vrei sa spui 'Sunt

ingrijorat; cred ca ai pierdut foarte mult in greutate.' Si cu siguranta nu

vrei sa spui 'Cred ca esti alcoolic.' Vrei sa spui 'Sunt ingrijorat ca in

fiecare seara, dupa program, bei sase beri.'"

Daca cel pe care doresti sa-l

ajuti pare a fi receptiv, poti sa-i recomanzi sa vorbeasca cu un specialist in

sanatatea psihica. Multi angajatori americani au contracte cu cabinete de

psihiatrie, pentru a oferi sprijin angajatilor. "Ideea este sa-i incurajam sa

caute ajutorul potrivit cat mai curand posibil," spune Lowman.

Cand te implici prea mult

Nu ar trebui sa oferi niciodata

ajutor in afara orelor deprogram, mai ales daca esti seful. "Mereu sa sfarseste

rau,"spune Michael P. Maslanka, avocat pe probleme de angajare in Dallas.

Oamenii constransi, privati de

libertate se pot atasa uneori de persoana care incearca sa-i ajute si incep sa

creada ca solutia problemelor lor este sa vorbeasca cu aceasta. Pot incepe sa

ceara din ce in ce mai mult ajutor.

"Daca devine complicat, trebuie

sa subliniezi faptul ca nu esti expert,"spune Lester Tobias, psiholog in

Westborough, specializat pe probleme de management. Acesta sugereaza ca este

indicat sa spui "Cred ca situatia ma depaseste si chiar ar trebui sa discuti cu

un specialist."

Daca esti sef, sa oferi ajutor

in afara orelor de program - sunand la doctor sa faci o programare, deexemplu,

sau sa oferi sa conduci persoana respectiva acasa - te poate obliga in timp,

iti poate oferi anumite responsabilitati nedorite. Odata asumata aceasta

responsabilitate, intri intr-un cerc vicios. Daca nu continui sa respecti

aceasta responsabilitate si in viitor, poti fi dat in judecata pentru

neglijenta.

Timp liber

Asadar, daca esti manager sau

lider, ar trebui sa oferi ajutor care tine numai de munca. Poti oferi numarul

de telefon al unui cabinet care ofera ajutor specializat. Incearca sa-i usurezi

persoanei respective volumul de munca. Incurajeaza-ti angajatul sa-si ia

concediu. Ofera-i timp liber suplimentar, fara plata.

Daca angajatul pe care incerci

sa-l ajuti face fata cu brio - si daca nu pare sa existe riscul de a rani pe

cineva, inclusiv pe sine, sau daca productivitatea sa nu are de suferit - stai

deoparte, cel putin pentru moment.

"I-ai comunicat ca iti

pasa,"spune Lowman. Iar acest lucru in sine poate fi de ajutor.