Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

DNEVNIK - Gheorghe Popescu -

DNEVNIK - Gheorghe Popescu -
DNEVNIK (Bulgaria) - Gheorghe Popescu este de formatie inginer electronist. Termina si comert exterior si lucreaza in departamentele comerciale ale reprezentantelor Romaniei din China, Grecia, Polonia, fosta Iugoslavie. Este presedinte al Comitetului director de la Trans Vagon Commerce Holding S.A. de la Burgas, iar firma sa - GP Commerse - este actionar principal al uzinei.Reporter: Domnule Popescu, care este bilantul la Trans Vagon Commerce Holding pentru anul 2007?


Gheorghe Popescu: Trans Vagon Commerce Holdin si-a indeplinit in prealabil planul propus, a terminat anul cu profit, a platit dividente actionarilor sai. Productia este asigurata pe baza de contracte pana in anul 2010. in prezent, producem vagoane doar pentru Germania - cate 600 pe an. Cautam, evident, si alte capacitati pentru cresterea productivitatii.



Din 1989 pana in prezent nu a fost facut nici un vagon pentru necesitatile statului bulgar. Parcul Cailor Ferate Bulgare este foarte vechi, are 11.000 de vagoane, 4.000 dintre acestea nu mai sunt in circulatie si trebuie sa fie reabilitate. in transportul feroviar din Bulgaria trebuie sa fie facute investitii foarte mari, in special in domeniul infrastructurii.



Reporter: Care este situatia in domeniul transportului feroviar si in cel al infrastructurii in Romania?



Gheorghe Popescu: Romanii investesc in magistrale feroviare. Ei acorda o mare prioritate acestui aspect, fiindca liniile sunt duble. Asa este Timisoara - Turnu-Severin - Craiova - Bucuresti - Brasov etc. Circulatia pe magistrale este mult mai avansata, iar din asta toata lumea are de castigat. in Romania, in afara de aceasta, exista 25 de operatori licentiati care asigura 6% din transportul de marfa din tara.



Firma Unicom Trans, cu care candidam in prezent pentru licenta pe teritoriul Bulgariei, detine in Romania 3000 de vagoane si 60 de locomotive. in Portul Constanta si la Dunare exista rezervoare pentru combustibil care descarca si transporta cu garnituri feroviare combustibil pentru intreaga tara, in timp ce la noi Lukoil foloseste conducte si un port pe care statul l-a construit in trecut si transporta carburantii cu autocisterne. Bulgaria ramane cu mult in urma Romaniei, pentru ca nu li se ofera posibilitatea altor operatori privati.



De doi ani, Trans Vagon Commerce Holding SA a platit taxele si asteapta sa ni se dea licenta pentru activitate de transport, insa autorizatia se lasa asteptata. Oricum, noi folosim infrastructura de stat. in prezent, licenta au doar doua firme, care, probabil, se tem de concurenta. Nu stiu de ce se tem, noi nu putem sa concuram statul.



Reporter: Exista un deficit de forta de munca in domeniul dumneavoastra de activitate, cum va formati si va pastrati cadrele?



Gheorghe Popescu: Lucratorii lipsesc la noi. Electrosudori si lacatusi, in momentul de fata, nu exista in intreaga Bulgarie. Probabil ca asa a fost si in timpul totalitarismului, avand in vedere ca aici au fost lucratori din Vietnam. Nu stiu, in prezent, cum intentioneaza statul sa rezolve aceasta problema in plan national. Pentru a se lua emigranti ca mana de lucru, chiar daca acestia sunt oameni din interiorul regiunii sau al tarii, trebuie sa aiba asigurata cazarea.



Iata de ce, conducerea Trans Vagon Holding a transmis o cerere catre Primaria Burgas, pentru a ne da 2-3 locuri obstesti, pentru a construi asemenea cladiri. Burgas este un oras scump si nimeni nu-si va putea permite sa plateasca chiria sau sa-si cumpere o casa, daca acest lucru nu este legat de o politica sociala. Noi, insa, putem sa le dam garsoniere cu chirie si, astfel, lucratorii sa-si plateasca investitia. Aceste locuinte trebuie sa fie undeva in oras, in uzina nu se pot construi locuinte, nimeni nu va veni sa locuiasca aici.



Reporter: Cum credeti ca se va dezvolta compania, avand in vedere perspectivele pentru acest domeniu si pentru regiune in ansamblu?



Gheorghe Popescu: Societatea dispune de circa 100.000 de metri patrati de teren in zona uzinei, care sunt la marginea drumului. Noi putem sa ne extindem baza de productie, insa, in prezent, acest lucru nu este necesar. Capacitatea este suficienta. Facem cate 1000 - 1100 de vagoane pe an, ceea ce este suficient. Liniile noastre ferate ajung de la gara "Vladimir Pavlov" la port, pe ele nimeni nu poate sa le dea deoparte, pentru ca acest lucru inseamna sa inchida portul.



Reporter: Care este opinia dumneavoastra in ceea ce priveste realizarea oleoductului Burgas - Alexandropoulis?



Gheorghe Popescu: Toti vorbesc despre oleoduct, insa nimeni nu a aratat un proiect concret, sa se vada despre ce este vorba. Sau poate toata lumea vorbeste, insa nu stie despre ce. in opinia mea, daca portul este in mare, ori daca incarcarea se face in larg, acest lucru este intr-adevar foarte periculos. Daca se va produce o singura greseala, se va umple marea cu petrol brut.



Reporter: Presupun ca statele care iau parte la acest oleoduct vor oferi garantii orasului si tursmului. Pentru ca regiunea este afectata in mod direct. Locuitorii Burgasului sufera si acum, vor avea de suferit si in ceea ce priveste oleoductul - turism si petrol impreuna, cum se face asta?



Gheorghe Popescu: Sper ca locuitorii Burgasului sa reuseasca sa obtina cel putin garantii financiare pentru oras. Chiar daca nu se pune problema doar de despagubiri in caz de revarsare, orasul insusi trebuie sa castige de pe urma faptului ca pe aici trece un asemenea traseu.



Acum, la malul Marii Negre continua sa se construiasca hoteluri, vile, vin straini. Unul daca spune ca a devenit negru cand a iesit din mare, nimeni nu va mai pune piciorul aici.



In opinia mea, in acest caz e rau cand un guvern este format din diferite partide, pentru ca nimeni nu vrea sa-si asume raspunderea. Daca ar fi fost un singur partid care sa ia decizia, iar celelalte doar sa-l sustina sau nu in parlament, lucrurile ar fi stat altfel. Intr-un guvern de coalitie fiecare trage spuza pe turta sa, iar la alegeri isi paseaza problemele unii altora.



Si organizarea administrativa din Bulgaria are nevoie de o remaniere. Administrarea districtuala nu are niciun fel de drepturi, nu poate lua singura decizii, iar cand primarul este dintr-un partid si prefectul este din alt partid, sincronizarea se pierde. in acest caz cineva este de prisos.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1842 ori