Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Consiliul Concurentei: Promovarea produselor romanesti, discriminatorie

Consiliul Concurentei: Promovarea produselor romanesti, discriminatorie


Promovarea produselor romanesti poate constitui o discriminare fata de bunurile provenite din alte state ale UE, iar restrictiile cantitative ale importurilor sau orice masuri care ar putea avea efecte echivalente sunt interzise intre statele membre, potrivit unui raport al Consiliului Concurentei.

Sfarsitul anului 2011 a adus o noua propunere legislativa in sectorul de retail, si anume conditionarea impusa supermarketurilor si hipermarketurilor de a comercializa produse de origine autohtona in proportie de cel putin 80% din suprafata magazinului si relocarea magazinelor cu suprafata medie sau mare in afara oraselor.

In ceea ce priveste produsele alimentare de baza, in perioada 2005-2011 majoritatea au fost cumparate de catre marii retaileri de la furnizori romani. Singura categorie care prezinta o modificare semnificativa fata de anul 2009 este uleiul, unde se inregistreaza o scadere a achizitiilor de produse de la furnizorii romani de peste 10% in favoarea produselor din import.

Cauzele acestei scaderi se afla relocarea productiei Bunge de la Buzau in Ungaria.

Potrivit raportului, fructele si legumele sunt achizitionate, in general, de la furnizori externi.

"Este un fenomen cel putin interesant, tinand cont de faptul ca, spre deosebire de alimente precum lapte, carne, ulei sau paine, fructele si legumele din import sunt relativ mai scumpe decat cele din tara, sau au cel mult preturi similare cu cele ale producatorilor romani. Exista insa societati comerciale care incearca sa achizitioneze produsele preponderent de la furnizorii romani", potrivit sursei citate.

Neintelegerile intre retaileri si producatori afecteaza Romania

Achizitia preponderent din import de legume si fructe este cauzata de anumite deficiente pe care marii retaileri din Romania le reproseaza producatorilor romani. Acestia sustin ca producatorii interni nu respecta standardele minime necesare pentru comercializarea de legume si fructe prin retelele de retail. In general, acestia nu dispun de utilaje pentru sortarea si calibrarea produselor, nu detin capacitati de stocare si nu au ambalaje corespunzatoare.

In plus, productia de legume si fructe romanesti este comasata doar pe perioada de vara, iar oferta pentru restul sezoanelor este nesemnificativa, ceea ce conduce automat la realizarea de importuri.

Daca la produsele alimentare de baza majoritatea importurilor proveneau din UE, legumele si fructele sunt importate din afara Uniunii Europene, in special rosiile, morcovii sau fasolea.

In luna septembrie, preturile au crescut cu 2,7%, peste media Uniunii Europene (0,3%) si peste tarile din regiune. Media a fost crescuta de fructe (5%) si legume (10,2%). Conform comerciantilor, cauza principala care a determinat aceste scumpiri a fost seceta din vara anului 2012.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Mediafax
Articol citit de 1769 ori