Sectorul auto a scazut cu peste 40% in ultimii ani - cauze, efecte si solutii

Joi, 09 Aprilie 2015, ora 11:20
3575 citiri
Sectorul auto a scazut cu peste 40% in ultimii ani - cauze, efecte si solutii
Foto: ManagerAnticriza.ro

Activitatea firmelor din sectorul auto a inregistrat o scadere cu 41,6%, in perioada 2008-2013, intr-un ritm mediu anual de aproximativ 10,2%, fiind al saselea an consecutiv cu scaderi.

Cauzele principale sunt comertul masiv cu masini second-hand si limitarea deductibilitatii costurilor si a TVA, care a influentat puternic vanzarile de masini catre persoanele juridice, ce reprezinta circa 70% din piata, se arata intr-o analiza ManagerAnticriza.ro.

Birocratia creata de noul sistem de taxare a crescut dificultatea vanzarii de masini la mana a doua, provocand un climat de nesiguranta, care a influentat indirect si achizitia de masini noi in 2013.

Redresarea pietei se poate realiza in conditiile stabilizarii acesteia si instituirii masurilor eficiente de limitare a evaziunii fiscale din domeniul comertului cu autovehicule, arata expertii anticriza.

Dezvoltarea sectorului auto din Romania este legata de factori de influenta care tin de dinamica venitului mediu/familie, rata somajului ca factor de scadere a cererii, reputatia si experienta producatorilor auto pe piata romaneasca, nivelul de impozitare de autoturisme noi si second hand, concentrarea populatiei in mediul urban fata de mediul rural, gradul de deschidere al autoritatilor fata de atragerea de jucatori mari la nivel mondial pentru a ajuta industria, disponibilitatea creditelor de finantare a bunurilor de folosinta indelungata, inclusiv masini.

Totodata, calitatea infrastructurii rutiere este un factor major care determina ritmul de alocare a investitiilor in sectorul autovehiculelor si tipul de modele produse pentru piata interna.

In acelasi timp, dezvoltarea firmelor din acest sector depinde si de modul in care se reflecta in strategia propriilor organizatii o serie de factori precum:

- imbunatatirea experientei oferite clientilor, prin calitatea si diversificarea portofoliului de masini;

- diversitatea si structura portofoliului de clienti corporativi, care sa aduca contracte de volum mare la reinnoirea/ extinderea flotei;

- stimulente financiare acordate consumatorilor;

- ritmul de incorporare a tehnologiilor moderne cu impact important asupra dezvoltarii viitoare si marirea avantajului competitiv;

- investitii pe termen lung care influenteaza intelegerea si anticiparea nevoilor consumatorilor si factorii care determina achizitia de autoturisme;

- eficientizarea si cresterea calitatii proceselor de productie si adaptarea acestora la cerintele pietei;

- numarul de show-room-uri si amplasarea lor;

- identificarea caracteristicilor care fac diferenta fata de competitie (reduceri speciale, produse unice, servicii complementare) si concentrarea eforturilor de vanzare pe acestea.

Analiza efectuata la nivelul tuturor companiilor din Romania care au declarat ca isi desfasoara activitatea in domeniul auto a relevat faptul ca cifra de afaceri totala a sectorului a scazut in perioada 2008-2013 intr-un ritm mediu anual de aprox. 10,2%.

Nivelul atins de cifra de afaceri din 2013 s-a situat cu 41,6% sub nivelul maxim inregistrat in anul 2008, influentata semnificativ de criza manifestata in celelalte sectoare economice.

Piata auto este o piata cu un grad de concentrare foarte ridicat, fiind dominata de cativa jucatorii de talie mare (reprezentand sub 1% din numarul total de firme in 2013), incluzand firmele peste 100 MIL EUR, care au contribuit in 2013 cu 60,4% la cifra de afaceri a sectorului, asigurand locuri de munca pentru 33,8% din numarul total de salariati activi pe aceasta piata.

O categorie importanta il reprezinta si companiile de talie medie, pentru care, fiind un segment cu putini jucatori, s-au ivit oportunitati de crestere, mai ales daca au inteles profilul clientilor tinta adaptandu-si oferta corespunzator (tip autoturisme, pachet de preturi si discounturi, sistem de plata, service).

Astfel, in anul 2013, 16,6% din cifra de afaceri a sectorului a fost generata de companiile cu o cifra de afaceri intre 20-100 MIL EUR (Fig. 1), segment reprezentand 0,3% din numarul total de firme si cumuland 20,9% din numarul total de angajati ai sectorului.

Companiile cu cifra de afaceri intre 0-500 K EUR reprezina segmentul cel mai fragmentat al pietei auto.

Acestea predomina sectorul ca numar, reprezentand 69,4% din numarul total de firme, generand cca. 5,5% din cifra de afaceri totala a sectorului, detinand 22,0% din forta de munca a acestei piete.

Fig. 1 - Structura cifrei de afaceri generate de sectorul Auto - pe grupe de marime a companiilor - 2013

Sursa: calcul www.manageranticriza pe baza datelor Oficiului National al Registrului Comertului

Companiile cu cifra de afaceri intre 0-500 K EUR au acumulat in 2013 un grad de indatorare mediu (91,6%) mult mai mare decat cel al sectorului (64,7%) reflectand astfel probleme in atragerea de finantare pentru a-si sustine si optimiza business-ul.

Acest aspect este completat si de dificultatile de incasare a debitelor, reflectate prin numarul mediu al zilelor de rotatie a creantelor, de 124 zile, mult mai mari decat media sectorului in perioada 2008-2013 (56 zile).

Companiile de talie mare, peste 100 MIL EUR, nu au avut probleme majore cu tinerea sub control a debitelor, profitand de puterea lor pe piata.

Astfel companiile cu cifra de afaceri peste 1,000 MIL EUR au inregistrat cea mai buna viteza de incasare a creantelor, avand media in perioada 2008-2013 de 30 zile, fiind superioara valorii inregistrate la nivel de sector (56 zile).

Si companiile incadrate in segmentele 100-500 MIL EUR si 500-1,000 MIL EUR au avut o viteza medie de incasare a creantelor in perioada 2008-2013 peste media sectorului, de 49 zile, respectiv 42 zile.

Marja de profit pe auto privita pe ansamblu, se caracterizeaza prin fluctuatii mari. Astfel, cea mai mica marja de profit net a fost inregistrata in anul 2013 de companiile intre 0-100 K EUR, de -13,3%, iar valoarea maxima a fost atinsa de cele cu cifra de afaceri intre 100-500 MIL EUR (+2,8%).

Presiunile mediului economic exercitate in ultimii ani, ulterior instalarii crizei economice din 2008, s-au reflectat si in evolutia pietei auto, unde, desi numarul de firme cu activitati in acest domeniu a avut o usoara crestere, cu 1,5% in 2013 fata de 2012 si cu 3,5% fata de 2008, acest lucru nu a dus si la o crestere profitabila.

Astfel in 2013 61,7% din firmele active in domeniu au inregistrat pierderi (procent peste cel de la nivelul intregii economii - 59,5%), ca efect al scaderii cererii personelor fizice si juridice si lipsei masurilor de protectie pentru producatorii si distributorii autohtoni de masini in fata concurentei din parte jucatorilor globali prezenti pe piata locala.

Efectul crizei s-a manifestat si in masivele disponibilizari pe care marii jucatori din piata auto prezenti in Romania le-au facut in ultimii ani, acest aspect reflectandu-se in dinamica numarului de salariati, care s-a diminuat cu cca. 30,2% in 2013 fata de 2012 si cu 37,1% comparativ cu 2008.

Un alt indicator care a reflectat influenta crizei economice asupra pietei auto a fost scaderea cifrei de afaceri/ companie cu 43,5% in 2013 vs 2008, argumentat partial prin declinul major in acest interval, pe segmentul firmelor mijlocii, intre 10-20 MIL EUR, care dintre toate categoriile de firme segmentate dupa cifra de afaceri, a inregistrat cea mai mare scadere atat pe acest indicator cu 71,6%, cat si pe numarul firmelor din aceasta categorie cu 71,7%.

De asemenea, numarul companiilor din industria auto aflate in insolventa a evidentiat mentinerea influentelor perioadei de recesiune, acesta majorandu-se in intervalul 2008-2013 de la 187 la 1,245.

Ponderea companiilor insolvente in totalul companiilor din sector a inregistrat valoarea maxima in anul 2013 (5,9%) iar cea minima in 2008 (0,9%).

Comertul cu autoturisme a fost segmentul industriei auto cu cea mai mare pondere in 2013 a numarului de firme aflate in insolventa, de 10,7% in numarul total de firme existente cu aceasta activitate in anul respectiv.

Printre factorii care au provocat insolvente pe piata auto se remarca: normele si costurile de inregistrare a vehiculelor second-hand, reducerea semnificativa a cererii in piata auto (printre cauze fiind scaderea puterii de cumparare a populatiei, restrangerea sau schimbarea activitatii companiilor care au nevoie de flota auto si service aferent, gradul de indatorare crescut al populatiei si al firmelor), lipsa unor politici de stimulare si protejare a producatorilor de automobile autohtoni, introducerea de noi impozite si norme de poluare.

O ierarhizare a principalelor sectoare si subsectoare de activitate din RO din perspectiva riscului economic, realizata prin evaluarea volatilitatii principalilor indicatori economici de performanta, releva faptul ca valoarea coeficientului de risc inregistrata pe piata productiei si distributiei auto este 4, conturand un sector economic vulnerabil.

Amenintarile pe piata auto vin din directia concurentei intre jucatori, fiind un sector foarte fragmentat in ciuda dominatiei celor cativa mari jucatori prezenti pe piata interna.

Companiile din aceasta industrie au operatiuni pe o scara larga si costuri fixe ridicate, ceea ce creaza bariere ridicate de iesire de pe piata si un nivel ridicat de rivalitate.

Deoarece rentabilitatea depinde in mare masura de volumul de masini vandute, intrarea pe piata la scara mica este putin probabil sa aiba reusita.

Fimele mici pot concura insa cu succes in segmentul vanzarilor de piese auto specifice.

Dealerii auto au tendinta de a fi mai putin activi in industrii alternative, ceea ce sporeste rivalitatea intre concurenti.

Noile plafoane si standarde de poluare si eficienta energetica introduse atat in SUA si Europa au pus presiuni suplimentare asupra vanzatori auto.

Companiile care activeaza pe piata auto cauta solutii de diferentiere in directia culorii si modelului, incercand sa se adapteze motivatiilor care pot influenta decizia de cumparare (factori ce tin de stilul de viata, puterea de cumparare, zona geografica, profesie, statut social, profil psihologic) si cautand sa-si intareasca puterea brandului pentru a mentine dependenta clientilor de piesele si componentele auto.

Piata auto este dominata de AUTOMOBILE DACIA, asigurand 62,4% din cifra de afaceri cumulata a primilor 10 jucatori ai sectorului, inregistrand in perioada 2008-2013 un ritm mediu anual de crestere de 14,9% a cifrei de afaceri.

Al doilea jucator de top pe piata auto este FORD, care a detinut in 2013 16,4% din cifra de afaceri a primelor 10 companii active pe aceasta piata, cu cea mai puternica evolutie dintre aceste firme, ajungand in 2013 la o cifra de afaceri de 5 ori mai mare la in 2008.

In intervalul 2012-2013 cei 2 jucatori au avut cresteri spectaculoase, de 97,1% (FORD) si 45,6% (DACIA), determinand cresterea cifrei de afaceri cumulata a primilor 10 jucatori din sectorul auto a crescut cu 38,4%.

Cea mai intensa activitate pe sectorul auto au inregistrat in 2013 firmele din judetele Arges, Bucuresti, Timis situate in topul din 2013 dupa criteriul valorii cifrei de afaceri.

Fig. 2 - Cifra de afaceri generata de sector Auto - situatia la nivel de judete

Sursa: calcul www.manageranticriza pe baza datelor de la Oficiul National al Registrului Comertului

Un alt efect al crizei se reflecta si in evolutia in aceasta perioada a numarului firmelor care au inregistrat profit.

Astfel doar cca. 38,3% din totalul companiilor care si-au desfasurat activitatea in domeniul auto au inregistrat profit in 2013 (nivel sub cel inregistrat pe total economie de firmele cu profit care, in 2013, au reprezentat 40,5% din numarul total de companii active), in scadere fata de ponderea detinuta de acestea in 2008 (47%).

Marja de profit net calculata agregat la nivelul intregului domeniu de activitate a fost de 1,3% in 2013, peste cea din 2012 (0,6%) si din 2008 (0,9%), fiind cea mai ridicata din intervalul 2008-2013.

In cazul companiilor ce activeaza in domeniul auto si care au declarat pierderi, valoarea cumulata a pierderii a scazut in valoare absoluta cu 29,5% in 2013 comparativ cu anul anterior si a fost cu 58,5% mai mica decat valoarea absoluta atinsa 2008.

Profitul din 2013 al companiilor care au declarat profit a crescut cu 3,4% comparativ cu 2012, dar a fost cu 46,1% sub valoarea atinsa in 2008.

Judetele cu cele mai mari probleme in 2013 din punct de vedere al profitului companiilor din sectorul analizat, inregistrand cel mai scazut nivel al marjei de profit net (fig.3) au fost: Gorj (-11,5%), Alba (-6,7%), Covasna (-5,3%).

Fig. 3 - Marja de profit net - situatia la nivel de judete pe sectorul Auto

Sursa: calcul www.manageranticriza pe baza datelor de la Oficiul National al Registrului Comertului

In ceea ce priveste dificultatea de incasare a creantelor in sectorul auto, aceasta s-a manifestat in anul 2013 mai accentuat la nivelul companiilor din judetele Giurgiu (201 zile), Caras-Severin (125 zile) si Olt (109 zile), valorile inregistrate situandu-se peste valoarea agregata a indicatorului la nivelul acestui sector (55 zile).

Acest lucru subliniaza necesitatea optimizarii procesului de recuperare a debitelor, prin dezvoltarea in cadrul companiilor a unor instrumente de monitorizare proactiva a incasarilor.

Gradul de indatorare la nivelul intregului sector a scazut de la 137,1% in 2012, la 128,5% in 2013, fiind influentat de evolutia datoriilor pe termen lung in total datorii, care a crescut de la 23,7% in 2012 la 25,2% in 2013 (pe cand ponderea datoriilor pe termen scurt in total datorii a scazut de la 76,3% in 2012 la 74,8% in 2013).

Judetele cu cel mai mare grad de indatorare acumulat in 2013 in sectorul auto: Giurgiu (522,3%), Teleorman (269,6%), Calarasi (229,9%).

Printre factorii cheie de succes ai unei companii care activeaza in sectorul auto, ManagerAnticriza recomanda:

- intelegerea profilului clientului tinta inainte de a deschide un show-room;

- cresterea eficientei fortei de vanzari si consolidarea suportului asigurat acesteia;

- analiza si optimizarea portofoliului de masini produse/ distribuite in functie de cerintele pietei;

- un management strict al fluxului de numerar si control al costurilor;

- dezvoltarea de parteneriate strategice cu furnizorii/ producatorii;

- proiectarea unui sistem adecvat de KPI's in functie de comportamentul angajatilor si situatia pietei.

Analiza oferita cititorilor Business24 de ManagerAnticriza.ro

#analiza piata auto Romania, #studiu caz piata auto, #evolutie piata auto Romania , #Analiza economica