Amnistia fiscala, o solutie pentru criza de bani de la stat - Interviu Ionel Blanculescu

Marti, 14 Februarie 2012, ora 11:43
5204 citiri
Amnistia fiscala, o solutie pentru criza de bani de la stat - Interviu Ionel Blanculescu
Ionel Blanculescu

Amnistia fiscala poate fi o solutie pentru lipsa de resurse de la buget, insa pentru acest lucru statul trebuie sa-si asume oprobriul public, fiindca asta ar insemna esecul sau in lupta impotriva hotiei si a fraudei, afirma consultantul financiar Ionel Blanculescu, intr-un interviu Business24.

Potrivit acestuia, nivelul evaziunii fiscale in Romania este de 18 miliarde de euro, aproximativ 14% din PIB.

O prima masura pe care Ionel Blanculescu o propune pentru combaterea evaziunii fiscale ar fi transferul Garzii Financiare la Ministerul Apararii Nationale, in subordinea unui general de armata finantist si in coordonarea ministrului finantelor.

FMI trebuie sa fie de acord cu orice masura economica importanta pe care o ia Romania. De ce nu cere FMI ca statul sa se implice mai mult in lupta impotriva evaziunii fiscale si nu stabileste si anumite praguri de performanta, pentru a scoate economia gri la suprafata?

Comportamentul FMI este impardonabil, in conditiile in care se implica pana la stabilirea programului orar al Metroului Bucuresti, dar omite sa observe valoarea inimaginabila a evaziunii fiscale din Romania.

As risca sa va ofer o explicatie bazata pe anumite complicitati, insa nu o voi face, pentru ca imi este dificil sa va ofer dovezi, asa ca oficial, explicatia se bazeaza pe incompetenta si dezinteresul unor reprezentanti ai FMI pentru Romania, care subestimeaza nivelul de 50% din totalul evaziunii, perfect recuperabil, adica 9 miliarde euro, cam cat primul imprumut FMI, de 12.95 miliarde de dolari.

La ce nivel estimati evaziunea fiscala in acest moment, raportata la PIB? Care sunt principalele domenii care alimenteaza evaziunea?

Daca o institutie extrem de respectabila, Consiliul Fiscal, considera ca nivelul evaziunii fiscale este de 10% din PIB, adica 13 miliarde euro, dupa analizele mele de economie subterana, consider ca valoarea evaziunii fiscale este de 18 miliarde euro, adica de aproximativ 14 % din PIB.

Nivelul stabilit de mine corespunde cu cel rezultat din cifrele prezentate de Presedintele Romaniei si Guvernatorul BNR, care in urma nu cu mult timp au prezentat marimea economiei nefiscalizate, la 36 %, respectiv 30 % din PIB.

Daca considerati fiscalizarea macar a 50 % din aceste valori, ajungeti la nivelul de evaziune fiscala stabilit de mine.

Domeniile care alimenteaza in principal evaziunea sunt: petrol, tigari, alcool, cereale si alte produse agricole, fructe si legume, operatiuni de import-export, fier, lemn, si la toate acestea, optimizarile fiscale, in special prin quintesenta marii evaziuni fiscale in ceea ce priveste instrumentele acesteia, transfer pricing-ul.

Guvernul declara la inceputul acestui an ca una dintre prioritatile pentru 2012 este combaterea evaziunii fiscale. Cum ar arata o actiune coerenta de lupta impotriva evaziunii fiscale, in opinia dumneavoastra?

In primul rand, modificarea legislatiei in domeniu, prin asocierea evaziunii fiscale cu crima, repunerea proiectului de lege, retras in anul 2005 din Parlament.

Apoi, introducerea in acest proiect de lege a fraudei fiscale, inexistenta astazi ca fapta penala, evaziunea fiscala reprezentand sustragerea de la plata taxelor si impozitelor la bugetul de stat, iar frauda fiscala furtul direct din sumele adunate la buget, exemplu - frauda cu TVA "de recuperat".

Crearea, prin lege, la nivelul DIICOT a unui compartiment de lupta impotriva evaziunii fiscale, astfel incat aceasta institutie ar deveni DIICOEFT.

Crearea la nivelul Inaltei Curti de Casatie si Justitie, la sectia de profil, a unei componente de judecare a marii evaziuni fiscale, pe modelul actelor de mare coruptie, adica cu celeritate.

Apoi, scoaterea Garzii Financiare din Ministerul Finantelor, unde se afla in conflict de interese si imposibilitate de functionare efectiva si eficienta si transferul la Ministerul Apararii Nationale, in subordinea unui general de armata finantist si in coordonarea ministrului finantelor, nu a ministerului, exact ca in Italia, care are una dintre cele mai eficiente astfel de institutii.

Angajarea a 500 de femei comisar, in Garda Financiara, proiect mai vechi al meu si operationalizarea institutiei.

Apoi, ar trebui introdusa o taxa pe tranzactii inspre si dinspre zonele de paradis fiscal, 64 la numar, nu mai mult de 5 active, care ar face inoperante optimizarile fiscale.

Reducerea TVA-ului general la 19 % si la alimentele de baza, pe intreg lantul de productie, la 5 %, ceea ce ar scadea tentatia de evaziune si ar duce costurile cu evaziunea la niveluri nesustenabile, preferabila in acest caz fiind plata respectivei taxe.

Rezultatele din lupta eficienta impotriva evaziunii fiscale ar putea conduce la scaderea generala a fiscalitatii, ceea ce ar permite scaderea continua a tentatiei de evaziune fiscala. Una este tentatia de a evaziona pentru un TVA de 24 % la alimentele de baza, inclusiv cereale si alta la 5 %.

As mai introduce coordonarea, de la nivelul Primului Ministru, printr-o celula superprofesionista a actiunilor de control financiar, fiscal, bugetar, in vederea crearii sinergiei intre actiunile coordonate ale institutiilor de control financiar guvernamentale, Parchet si Brigada de Combatere a Crimei Organizate a MAI, in colaborare cu Oficiul pentru Prevenirea si Combaterea Spalarii Banilor murdari. Cu aceste masuri as incepe, ar fi suficiente cat sa transforme lupta impotriva evaziunii in prioritate nationala.

Daca ne uitam in jur, la statele foste comuniste care sunt acum in UE, cum sta Romania la capitolul evaziune?

Antepenultimul loc, dupa Bulgaria si Grecia. Jalnic, intr-un cuvant!

Evaziunea se poate face fara o anumita slabiciune a institutiilor statului? Cat de performat este managementul institutiilor statului la acest capitol?

Nu, numai ca slabiciunea este asumata. Nu se poate vorbi de management performant al institutiilor de stat in acest domeniu. Daca statul si-ar propune sa fie eficient in acest domeniu, de combatere a acestui flagel, in cateva luni de zile s-ar schimba intreaga fata a Romaniei, in ceea ce priveste lupta impotriva evaziunii fiscale.

Ar fi in oglinda, desigur la alte proportii, similara cu schimbarea de comportament a soferilor romani, atunci cand ies din tara si intra in Ungaria, Austria si alte asemenea state, dintr-o data se transforma din cei mai indisciplinati conducatori auto in cei mai disciplinati. De ce? Pentru ca le este frica de legea si autoritatile din statele respective.

Acest lucru trebuie sa se intample si in Romania in ceea ce priveste schimbarea comportamentului in lupta impotriva evaziunii fiscale, in special a celei mari.

E mare nevoie de bani acum, cand criza se adanceste in Europa. Este amnistia fiscala o solutie pentru criza de resurse din Romania?

Desigur, insa nu o poate institui decat un stat curajos, care-si asuma, inclusiv oprobriul public. Ar insemna esecul statului in lupta impotriva hotiei si a fraudei.

Eu as face-o, pe principiul ca, daca statul a fost prost si a pierdut o data, nu ar trebui sa repete greseala si pe cale de consecinta ar trebui sa accepte revenirea banilor in tara, pe modelul altor state occidentale, cum ar fi Italia, Germania si altele.

Este o solutie, insa trebuie mult curaj pentru a o impune, stiind ca populatia va reactiona foarte dur.

#amnistie fiscala ionel blanculescu, #amnistie fiscala buget, #ionel blanculescu evaziune fiscala, #interviu ionel blanculescu, #combatere evaziune fiscala , #Buget