Buget 2012: Specialistii acuza lipsa de transparenta

Vineri, 25 Noiembrie 2011, ora 14:52
2418 citiri
Buget 2012: Specialistii acuza lipsa de transparenta

Consiliul Fiscal recomanda imbunatatirea transparentei modului de fundamentare a traiectoriilor veniturilor bugetare prevazute in proiectul de buget, prin detalierea pentru fiecare componenta de venituri a bazelor macroeconomice relevante si a impactului masurilor legislative care le afecteaza.

Totodata, Consiliul Fiscal (CF) considera ca este necesar un plus de transparenta in ceea ce priveste fundamentarea unor categorii de cheltuieli.

Astfel, Consiliul precizeaza ca raportul proiectului de buget nu enunta explicit ipotezele cantitative privind numarul de salariati si castigul salarial mediu din sectorul public ce fundamenteaza traiectoria pe termen mediu a capitolului "cheltuieli de personal".

Cheltuielile de asistenta sociala ale bugetului de stat sunt prevazute a se diminua cu 593 milioane de lei (0,1% din PIB) fata de anul 2011, in special pe seama reducerii cu aproximativ 400 milioane lei a "ajutoarelor sociale in natura", fara ca motivul unei asemenea reduceri sa fie argumentat, se arata in raportul Consiliului Fiscal cu privire la Legea bugetului de stat si la Legea bugetului de asigurari sociale pentru anul 2012.

Reprezentantii Consiliului sustin ca desi initial exercitiul de recalculare a pensiilor speciale anticipa, conform calculelor Ministerului Muncii, economii bugetare substantiale la nivelul cheltuielilor cu pensiile, in cele din urma se poate constata ca acest demers s-a concretizat in cheltuieli suplimentare cu pensiile aferente celor 159.000 de pensionari din aceasta categorie (aproximativ 1 miliard de lei cheltuiala anuala suplimentara), in conditiile in care pensia medie corespunzatoare creste in urma recalcularii de la 1.755 lei (nivel utilizat pentru fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat pentru anul 2011) la 2.289 lei in anul 2012 (o crestere medie de 30.4%).

E necesara o clarificare a imapactului asupra executiei bugetare

De asemenea, potrivit Consiliului, este necesara clarificarea impactului la nivelul executiei bugetare conform ESA95 a Programului National de Dezvoltare a Infrastructurii.

Ordonanta de urgenta 105/2010 pentru aprobarea Programului National de Dezvoltare a Infrastructurii prevede angajarea unor cheltuieli bugetare de aproximativ 20 miliarde lei (aproximativ 4% din PIB) pentru efectuarea unor proiecte de investitii in anii urmatori.

Conform prevederilor ordonantei, angajarea acestor cheltuieli este autorizata in perioada 2010-2013 iar plata efectiva a acestora urmeaza a fi facuta esalonat, si deci reflectata in executia bugetara in baza cash, abia incepand cu anul 2013.

Finantarea obiectivelor de investitii ar trebui sa vina din fonduri europene

"In acest context, cu toate ca in perioada 2011-2012 nu sunt prevazute a fi realizate plati efective aferente acestor proiecte de investitii, si deci deficitul bugetar in baza cash din acesti ani nu ar fi afectat, este foarte probabil ca la nivelul raportarilor in baza ESA95 creditele de angajament deschise (care la finele lui 2012 acopera aproape in intregime suma totala alocata) sa aiba un impact semnificativ inca din perioada 2011-2012", se arata in document.

Avand in vedere obiectivul eliminarii deficitului excesiv pana la finele anului 2012, Consiliul Fiscal considera necesara o clarificare a impactului potential asupra deficitului in baza ESA95 in functie de stadiul actual si cel estimat pentru 2012 al angajamentelor asumate in contextul PNDI.

In plus, Consiliul Fiscal considera ca finantarea obiectivelor de investitii aferente PNDI ar trebui sa fie asigurata cu preponderenta din fonduri europene nerambursabile, ceea ce ar evita un potential efect negativ asupra deficitului bugetar pe termen mediu.

#transparenta buget, #deficit bugetar 2012, #Consiliul Fiscal buget 2012 , #Buget