Nevoia, reducerile si placerea de a cumpara sunt motivatiile romanilor pentru a cumpara haine

Miercuri, 12 Iulie 2006, ora 04:23
1266 citiri

Cele mai importante 3 aspecte de care tin romanii cont atunci cand merg sa isi cumpere haine sau cand isi aleg un anumit articol sunt motivele practice (nevoia), reducerile si placerea de a cumpara. Cel mai putin important este sfatul vanzatorului sau al unui prieten.In medie romanul cheltuie putin peste 100 de lei noi pe o pereche de pantofi si se fereste de hainele chinezesti si turcesti. Comertul electronic in segmentul hainelor si accesoriilor este foarte putin prezent in Romania, principalele aspecte care ii impiedica pe consumatori sa il foloseasca fiind lipsa accesului la Internet sau necunoasterea procesului de cumparare.

Doar jumatate dintre romani tin cont de tara de provenienta atunci cand isi cumpara haine. Dintre cei care tin cont, cei mai multi se feresc de articolele chinezesti si turcesti.

Jumatate dintre romani declara ca, macar ocazional, verifica pe eticheta hainelor pe care le cumpara tara de provenienta a acestora. Nu toti cei care verifica aceasta informatie au si o tara anume de provenienta de care se feresc, ci doar putin peste jumatate. Tarile cele mai putin preferate in materie de articole de imbracaminte si accesorii sunt China si Turcia. Foarte putini au declarat ca ar evita articolele de imbracaminte produse in propria tara.

Tinerii, in special cei din mediul urban, sunt cei care tin cel mai mult cont de tara de provenienta a articolelor de imbracaminte. Tot ei sunt si cei care se feresc cel mai mult de articolele de provenienta chinezeasca sau turceasca.

Cele mai importante 3 aspecte de care tin romanii cont atunci cand merg sa isi cumpere haine sau cand isi aleg un anumit articol sunt motivele practice (nevoia), reducerile si placerea de a cumpara. Un alt aspect de care tin cont este daca articolul este produs sau nu in Romania. Astfel, 2 din 3 romani declara ca fiind importanta sau foarte importanta provenienta autohtona a hainelor pe care le cumpara. Acest aspect confirma inca o data increderea pe care o au romanii in articolele de imbracaminte produse local.

Doar jumatate dintre ei sau chiar mai putin tin cont de impulsul de moment, de cat de A"la modaA" e sau de marca (designer-ul) respectivului articol de imbracaminte. Cel mai putin important aspect, dintre cele studiate, este sfatul vanzatorului sau al unei alte persoane.

Uitandu-ne la diferentele intre femei si barbati, se observa o usoara inclinatie a acestora din urma catre aspectele mai practice in procesul cumpararii articolelor de imbracaminte. Femeile sunt mai orientate, tin mai mult cont de placerea pe care ti-o ofera o haina si, uneori, de impulsul de moment.

Tinerii sunt un segment aparte in ce priveste hainele si procesul cumpararii lor. Astfel, trecand peste aspectele practice, mult mai multi dintre ei (in jur de 3 sferturi) tin cont de marca (designer-ul) articolului si de cat de A"la modaA" e respectivul articol. Tot ei sunt cei care acorda o mai mare importanta impulsului de a cumpara, reducerilor si, in mod special, bucuriei pe care pur si simplu ti-o poate oferi o haina sau momentul cumpararii ei. De partea cealalta, cei mai in varsta sunt cei care tin intr-o proportie mai mare cont de provenienta autohtona a imbracamintii.

In medie romanul cheltuie putin peste 100 de lei noi pe o pereche de pantofi.

Barbatii cheltuie in medie pe o pereche de pantofi putin mai mult decat femeile, diferenta nefiind insa mai mare de 20 lei noi. Tinerii (sub 30 de ani) sunt de departe cei care platesc cel mai mult pe un articol de incaltaminte, ajungand la o medie de 160 de lei noi, la o distanta considerabila de cei mai in varsta (peste 50 de ani) care cheltuie, in medie, doar 75 de lei noi. Diferente apar, bineinteles, si intre mediul urban si cel rural, orasenii cheltuind, in medie, pe pantofi, cu 50 de lei noi mai mult decat cei din mediul rural.

In Romania nu se cumpara haine prin Internet.

Doar 1% dintre respondeti au declarat ca au cumparat vreodata haine sau accesorii prin intermediul Internetului. Motivele pentru care comertul electronic pe acest segment, ca si pe altele, este atat de putin prezent sunt lipsa conexiunii la Internet si necunoasterea procedurilor de cumparare prin aceasta metoda. Alte motive pentru care romanii nu ar incerca metodele moderne de cumparare in cazul articolelor de imbracaminte, chiar daca ar avea acces la Internet si ar sti cum sa il foloseasca, sunt faptul ca nu poti incerca hainele si ca o astfel de metoda ar aduce mult mai putine satisfactii.

International - Cumparam haine pentru ca avem nevoie de ele

Patru din cinci europeni si americani cumpara haine pentru ca au nevoie de ele. Trei din patru isi permit sa se rasfete cumparand haine daca considera ca fac A"o afacere bunaA". Tara de origine si aspectele care tin de moda sunt mai putin importante conform unui studiu despre atitudinile de cumparare realizat de GfK pentru Wall Street Journal Europe in Aprilie anul curent, in 19 tari din Europa si SUA.

Cel mai frecvent motiv mentionat in cumpararea de articole de imbracaminte este necesitatea. 82% dintre europeni mentioneaza acest motiv, cu o reactie puternica din partea cehilor, germanilor si suedezilor. Americanii, pe de alta parte, se opun acestei tendinte.

Al doilea motiv ca importanta in cumpararea de imbracaminte, asa cum a fost declarat de trei sferturi dintre respondenti, este sansa de a face o afacere. In vestul Europei, reducerile de pret la haine si accesorii sunt deosebit de populare la germani, in timp ce bulgarii sunt mai putin atrasi de acestea.

De asemenea, placerea rezultata din procesul de cumparare al unui nou articol de imbracaminte sau accesoriu este cea care impulsioneaza aproximativ jumatate din europeni si americani sa le achizitioneze. Aceasta afirmatie este adevarata mai ales pentru cehi, greci si finlandezi, care pur si simplu se simt bine cumparand imbracaminte si mai rar se aplica germanilor si suedezilor.

Pe locul patru la motive de achizitie gasim tara producatoare. 52% dintre consumatori pretind ca achizitioneaza haine deoarece au fost fabricate la ei in tara. Acest aspect este deosebit de important pentru consumatorii turci si bulgari, in timp ce olandezii nu se arata prea preocupati de tara de origine a hainelor pe care le cumpara.

Pe locul cinci gasim impulsul de a cumpara. In mod deosebit austriecii si germanii sunt cei care se ghideaza cel mai mult dupa acest principiu atunci cand fac cumparaturi. Acest motiv s-a clasat pe locul trei in aceste tari. Bulgarii au o atitudine diferita, numai 20% fiind de acord cu spontaneitatea ca motiv de cumparare a hainelor.

Urmarirea ultimelor tendinte din moda coboara destul de mult in lista motivelor de achizitie a articolelor de imbracaminte in majoritatea tarilor in care s-a realizat studiul, confirmata fiind de 38% din totalul respondentilor. Numai Republica Ceha si Danemarca au aratat ca acest motiv este unul frecvent.

Similara este si situatia orientarii dupa designer, numai o treime dintre consumatori fiind interesati de o marca anume. Hainele care poarta semnatura unui anumit designer s-au dovedit a fi deosebit de populare in Romania, Grecia si Italia.

Cumparaturile de haine on-line nu sunt foarte populare

Numai 13% dintre consumatori au achizitionat haine sau accesorii prin intermediul Internetului cel putin o data in ultimele 12 luni. Procentul de britanici si americani care au cumparat astfel de articole on-line, fiecare cu 25%, este peste medie. Spre deosebire de acestea doua, foarte putini respondenti din centrul si estul Europei mentioneaza ca au cumparat vreodata de la un magazin on-line. Italienii si spaniolii au aratat de asemenea un entuziasm scazut vis-a-vis de perspectiva cumparaturilor on-line.

Este important de precizat faptul ca aceste cifre apar in situatia in care 36% dintre respondenti nu au acces la Internet. Cel mai frecvent motiv mentionat pentru a motiva de ce nu fac cumparaturi on-line este ca nu este posibil sa incerce hainele. Aproximativ un sfert dintre respondentii care au acces la Internet evita cumparaturile virtuale, suedezii si olandezii fiind deosebit de precauti.

Pentru greci, americani si italieni, problema securitatii pe Internet este de asemenea un factor important. Cumparatorii germani on-line au insa o atitudine A"lipsita de grijiA", numai 5% dintre ei mentionand securitatea ca motiv de a nu cumpara haine prin intermediul Internetului.

GfK Romania