SUA si China, premiera la nivelul legiferarii in comertul de produse IT

Miercuri, 29 Iulie 2015, ora 12:10
1641 citiri
SUA si China, premiera la nivelul legiferarii in comertul de produse IT
Foto: Pixabay

Se poate vorbi despre o premiera: China a ajuns sa legifereze, alaturi de SUA, din rolul de super-putere economica mondiala.

Dovada fierbinte in acest sens este faptul ca acordul bilateral la care au ajuns cele doua tari in noiembrie 2014 a fost transpus aparent fidel in proiectul unui acord privind produsele IT anuntat in aceasta saptamana sub umbrela Organizatiei Mondiale a Comertului.

Acordul anuntat in aceasta saptamana este mentionat constant drept ITA 2, intrucat construieste pe bazele Acordului privind Tehnologia Informatiei intrat in vigoare in 1997 si urmeaza sa extinda lista initiala a produselor IT exceptate de la tarifare vamala.

Acest acord mai are nevoie de o formulare finala, de cateva aprobari, precum si de planuri de implementare pana la intrarea sa in vigoare (estimata la 1 ianuarie 2016). Dupa care, aplicarea planurilor de implementare este asteptata sa dureze pana la 3 ani, cu exceptia unor perioade de tranzitie mai lungi, special negociate de unele state.

Ceea ce se spune limpede despre ITA 2 este ca va aduce la zero tariful vamal la un numar de aproximativ 200 de produse IT.

Si ca reprezinta o actualizare necesara si indelung asteptata, avand in vedere ca lista initiala a produselor IT exceptate de la tarifare a fost convenita in urma cu 18 ani si de atunci a ramas neschimbata, in ciuda revolutiei tehnologice din respectiva perioada de timp.

Acordul anuntat ar urma sa fie aplicat in toate tarile semnatare, 54 la numar, care impreuna reprezinta mai mult de 90% din comertul international cu produse IT, in masura in care aceste tari nu au uzat de exceptari sau regimuri tranzitorii.

De acest acord ar putea profita toti membrii Organizatiei Mondiale a Comertului, chiar si tarile nesemnatare. Ca urmare, dupa intrarea in vigoare, acordul ar putea avea un impact pozitiv major asupra comertului mondial prin simplificarea formalitatilor si evitarea platii unor tarife si taxe vamale directe evaluate, in functie de sursa, intre un trilion si cateva sute de miliarde de dolari.

Consumatorul produselor IT de ultima generatie pare, de asemenea, sa fie plasat in castig direct dupa ce acest acord va fi implementat.

Cateva dintre lucrurile despre care se vorbeste mai putin in aceste zile pot fi si ele demne de interes si pot fi apreciate mai bine in oglinda fata de cele spuse mai sus.

ITA 2 prevede scutirea de taxe si tarife vamale, insa nu se refera la barierele non-tarifare, care pot fi in continuare stabilite si aplicate chiar si de tarile semnatare.

Chiar mai interesant, ITA 2 nu include cateva produse IT uzuale si care au o cerere mare la nivel mondial. Un exemplu care a pus acordul in pericol il constituie ecranele cu cristale lichide (LCD), produs intens solicitat de Coreea de Sud, dar la care China s-a opus vehement.

Sau unele echipamente automatizate, intens solicitate in special de Taiwan, care insa nu a prevalat in cererea sa.

Este de semnalat si faptul ca unele dintre tarile BRICS, dintre care India s-a manifestat cel mai pregnant, nu au sustinut negocierile ITA 2 si pare ca au jucat un rol in intarzierea luarii unei decizii la precedentele intalniri de lucru pe acest subiect.

Aceste tari par sa considere ca un astfel de acord este exclusiv in beneficiul acelor tari care au deja o capacitate mare de productie avansata in domeniul IT si care pot astfel concura (si vinde) cu succes atat pe piata proprie, cat si pe alte piete.

Mai poate fi observat si faptul ca impactul pozitiv al acordului anuntat a fost redus prin selectivitate si combinatia dintre excluderi si optiuni si definitii speciale, din care pot rezulta inclusiv dificultati de aplicare, in special la categoria produselor complexe.

In timp ce evaluarile de impact par sa varieze substantial pana la proba aplicarii in realitate, ITA 2 marcheaza faptul ca SUA si China au impartit pasnic si explicit legiferarea in domeniul comertului cu produse IT, aflat in topul de valoare in comertul international.

Unde se plaseaza Romania in acest echilibru de forte? Formal, Romania si celelalte state membre ale Uniunii Europene au formulat o pozitie comuna, aliniata pozitiei SUA, in sustinerea acordului.

Pe continut, intrucat ITA 2 se concentreaza pe produsele IT (hardware), nu este de asteptat ca acesta sa aduca avantaje directe Romaniei, care se exprima in domeniul dezvoltarii de software.

In ceea ce priveste potentialele avantaje indirecte, mereu supuse nuantarii, importurile si consumul de astfel de produse, deja in crestere in Romania, vor fi stimulate de acest acord.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

#legi IT, #legi IT China, #legi IT SUA , #Comert