CE: Fara reforme structurale, cresterea economica a Romaniei ramane blocata

Marti, 23 Iulie 2013, ora 08:19
1580 citiri
CE: Fara reforme structurale, cresterea economica a Romaniei ramane blocata

Restructurarea si privatizarea sectorului intreprinderilor de stat s-au efectuat in Romania cu un succes limitat, finantarea sustenabila a sistemului de sanatate va necesita reforme fundamentale, iar planurile de actiune pentru remedierea deficientelor din administratia publica sunt implementate intr-un ritm redus, fapt care afecteaza si absorbtia fondurilor UE, mentioneaza un document intocmit de serviciile Comisiei Europene si dat publicitatii in luna iulie.

Pe de alta parte, raportul noteaza ca, in prezent, conditiile macroeconomice care continua sa se imbunatateasca si solida majoritate a coalitiei aflate la guvernare asigura un mediu favorabil pentru implementarea reformelor structurale, in scopul deblocarii potentialului de crestere al Romaniei.

Documentul este realizat de Directoratul General Afaceri Economice si Financiare al CE si de experti externi si analizeaza modul de indeplinire a ultimelor doua acorduri pe care Romania le-a avut cu finantatorii internationali, UE, Fondul Monetar International si Banca Mondiala in 2009-2011 si respectiv 2011-2013.

Raportul noteaza ca bilantul celor doua acorduri de finantare a fost unul amestecat, cu un progres rezonabil in zona de reglementare, dar cu un progres redus in ceea ce priveste schimbarile concrete din teren.

Desi majoritatea conditionalitatilor legate de cadrul de reglementare au fost implementate pe hartie, ele vor produce efecte reale numai prin implementarea lor in practica, apreciaza autorii documentului. Mai mult decat atat, unele reforme structurale care pana acum au fost evitate trebuie abordate serios, pentru a oferi perspective economice imbunatatite.

Arieratele continua sa ramana o problema majora

In ceea ce priveste guvernanta fiscala, raportul mentioneaza printre realizari adoptarea legii responsabilitatii fiscale, crearea unui Consiliu fiscal independent, realizarea unei reforme majore a sistemului de pensii pentru cresterea sustenabilitatii pe termen lung a finantelor publice, precum si reforma sistemului de plati publice.

Totusi, persistenta arieratelor indica faptul ca mecanismele bugetare si de control al angajamentelor sunt inca insuficiente. Arieratele guvernamentale continua sa reprezinte in jur de 0,5% din PIB. In timp ce arieratele la nivelul guvernului central si al sistemului de securitate sociala au fost controlate relativ bine, tentativele de a controla aceste arierate la nivelul administratiei locale au inregistrat un succes limitat.

Arieratele din sistemul sanitar au fost reduse, dar problemele raman. Vor fi necesare reforme fundamentale pentru a avea un sistem sustenabil de finantare si pentru a ameliora sistemul de sanatate si serviciile medicale. Structura de furnizare a serviciilor medicale este ineficienta din punctul de vedere al costurilor, serviciile de ingrijire in ambulatoriu sunt slabe si subfinantate, iar spitalele au o capacitate prea mare, fiind ineficiente din cauza acestui lucru.

Abordarea acestor chestiuni va fi importanta pentru ca Romania sa poata utiliza mai bine resursele sale limitate si sa amelioreze rezultatele la o serie de indicatori din domeniul sanatatii, apreciaza raportul.

Economia "informala" se ridica la 30% din total

Reforma pietei muncii s-a axat pe combaterea muncii la negru si pe cresterea flexibilitatii masei de salariati, in conditiile in care Romania are un sector al economiei "informale" relativ mare, care reprezinta circa 30% din economie. Acest lucru are implicatii negative asupra veniturilor fiscale, pentru competitie si pentru conditiile de lucru.

Pentru a reduce munca la negru, printre masurile luate se afla adoptarea in 2010 a unei strategii nationale de combatere a muncii nedeclarate, inca in curs de implementare, si a unei legi privind munca ocazionala a zilierilor. Chiar inainte de inceperea celui de al doilea program de finantare au fost luate masuri pentru cresterea flexibilitatii pietei muncii si a eficientei dialogului social.

Raportul noteaza si ca Romania a adoptat noi legi privind gazele si electricitatea pentru a transpune cel de-al treilea pachet energetic al UE si a stabilit calendare pentru dereglementarea preturilor la gaze si electricitate in urmatorii ani. Unele progrese au fost realizate in descentralizarea retelelor de furnizare a gazului si electricitatii, in timp ce autoritatea de reglementare in domeniu are acum un statut mai independent.

Totusi, progresele legate de anumite conditionalitati - precum in asigurarea fluxului invers de gaze intre Romania si tarile vecine si in renegocierea acordurilor cu Rusia privind tranzitul gazului - au fost limitate. In privinta transportului feroviar se noteaza ca obiectivele programelor de asistenta financiara au fost indeplinite in general, in ciuda numeroaselor intarzieri, in special in legatura cu independenta autoritatii de regulamentare si cu determinarea taxelor de acces la sistemul feroviar.

Reforma sectorului considerabil de intreprinderi de stat s-a efectuat in general cu un succes limitat si ramane incompleta. Cele peste 900 de intreprinderi de stat din Romania reprezinta circa 9% din productia nationala si 10% din forta de munca angajata. In sectoare cheie precum energia si transporturile, companiile de stat sunt o forta dominanta.

Datorita importantei lor pentru economie, acordurile financiare au vizat ameliorarea rezultatelor lor economice, motiv pentru care s-au adoptat noi reglementari privind administrarea lor. Arieratele acestora, care au reprezentat 90% din arieratele din sectorul public, au fost reduse la jumatate in cei 4 ani, reprezentand la sfarsitul lui mai 2013 peste 2% din PIB.

#crestere economica romania, #reforme economie Romania, #plata arierate nebugetate , #Crestere economica