Claudiu Doltu: Sa faci afaceri intr-un mod corect, costa mult in Romania

Vineri, 24 August 2012, ora 11:45
2101 citiri
Claudiu Doltu: Sa faci afaceri intr-un mod corect, costa mult in Romania

Costurile pentru desfasurarea unei afaceri corecte sunt mari in Romania si doar o reforma ampla in domeniul administratiei publice poate conduce la insanatosirea mediului de afaceri, a declarat Claudiu Doltu, secretarul de stat in ministerul Finantelor, in cadrul unui interviu pentru Business24.

Cum apreciati costul de desfasurare a unei afaceri in Romania la acest moment?

Din pacate, aceste costuri sunt mari, iar acest lucru descurajeaza si micii intreprinzatori si marile firme, sa-si extinda afacerile in Romania. In special, costurile de a lucra corect sunt mari. De aceea, nici autoritatile nu reusesc sa colecteze veniturile in masura in care isi doresc si nici coruptia nu scade atat de repede pe cat ne-am dori.

Pentru a reduce costul desfasurarii afacerilor si a reduce neincrederea mediului de afaceri fata de o administratie care poate provoca oricand surprize neplacute, este nevoie de o reforma in sistemul administratiei publice. Doar astfel putem sa ajungem la transparenta de care tot vorbim atunci cand vine vorba de derularea politicilor publice, de reglementari sau de relatia dintre cetatean si administratie.

Reformarea sistemului finantelor publice este doar una dintre directiile pe care trebuie sa mergem. In nici un caz nu ma refer doar la simpla modificare a structurii taxelor si impozitelor, cu siguranta si ea necesara.

Ce presupune modernizarea finantelor publice

Modernizarea finantelor publice presupune mai multe directii de actiune pe care trebuie sa se avanseze simultan: credibilizarea bugetului, stabilirea prioritatilor in ceea ce priveste cheltuielile si cresterea calitatii cheltuielilor publice, imbunatatirea executiei bugetare, cresterea capacitatii de absorbtie a fondurilor europene, imbunatatirea administrarii colectarii veniturilor, imbunatatirea sistemului informatic al finantelor publice si, nu in ultimul rand, managementul resurselor umane din acest sistem.

Chiar daca beneficiile unui asemenea proiect nu apar imediat, ci doar in 3-4 ani, rezultate bune vor aparea inca din primul an. Apoi, va fi din ce in ce mai vizibil ca esti pe calea cea buna si intreprinzatorii vor capata incredere.

Cand nu va mai fi contribuabilul "vaca de muls" a statului

Intr-un orizont rezonabil de timp, Romania poate avea un sistem european al finantelor publice - mai eficient, mai transparent, mai previzibil decat cel de astazi, care este doar permanent carpit, iar contribuabilul nu va mai fi doar o "vaca de muls" pentru stat. Reducerea unor impozite, cresterea altora sau modificarea structurii impozitelor este oricand posibila, dar nu aceste lucruri pot convinge si incuraja mediul de afaceri sa investeasca, sa inoveze sau sa angajeze noi lucratori.

Nivelul si structura impozitelor trebuie privite din perspectiva intregului sistem fiscal. Vom reusi daca depasim abordarea expertului fiscal - care se concentreaza mai mult pe venitul potential al unei taxe sau al unui impozit si, eventual, uneori este interesat si de costurile de administrare ale acestora - si vom imbratisa abordarea economica - interesata, in primul rand, de efectul unei taxe sau al unui impozit asupra alocarii resurselor.

Altfel vom vorbi peste cativa ani tot despre bunele intentii de reducere a costurilor desfasurarii afacerilor sau alte "noi idei" pentru incurajarea firmelor sa genereze locuri de munca. Doar modificarea unor impozite - fie in sus, fie in jos - nu poate rezolva problema pe care o reclama permanent mediul de afaceri si anume lipsa de predictibilitate.

Investitiile straine directe au scazut cu 30% in primul semestru din acest an. Cum poate Romania sa isi rezolve problema de competitivitate si sa redevina atractiva pentru investitorii straini?

Pentru a-si rezolva problemele de competitivitate, Romania trebuie sa-si mareasca in primul rand nivelul de investitii. Cum acest lucru este greu de crezut ca se poate realiza doar prin resurse autohtone, economisirea fiind mica, singura solutie este folosirea intr-o cat mai mare masura a banilor europeni si, mai ales, atragerea investitiilor straine. Nu exista o solutie miracol aici.

Ceea ce guvernul poate sa faca este sa elibereze piedicile din calea investitiilor straine si, mai ales, sa schimbe modul in care abordeaza aceasta problema. O abordare punctuala, in functie de cerintele unui investitor sau altul, are multe limite, chiar daca in anumite situatii, exista argumente pentru asa ceva. Oricum, este de preferat sa se creeze un mediu cu reguli uniforme pentru toti, un mediu predictibil si, mai ales, un mediu stabil.

Romania trebuie sa isi conserve si sa-si intareasca stabilitatea fiscala, si sa se angajeze cat mai repede in reformele structurale in urma carora cat mai multe resurse sa fie eliberate si puse la dispozitia sectorului privat.

Reformele in domeniul sanatatii si pensiilor, esentiale

Reformele structurale pot genera, chiar daca nu imediat, ci in timp, modificarile necesare de comportament in randul oamenilor. Aici ma refer la reforma in domeniul sanatatii si la reforma in domeniul sistemelor de pensii.

In ceea ce priveste reforma in sistemul sanatatii, este evident ca lucrurile nu pot fi rezolvate imediat. Pe de o parte, este nevoie sa opresti scurgerile de resurse, risipa de ordinul miliardelor din sistem, si pe de alta parte, este nevoie sa schimbi modul in care oamenii au acces la serviciile pe care si le doresc. Este un lucru care se poate rezolva doar intr-o perioada mare de timp.

Trebuie sa acceptam faptul ca sanatatea este, in primul rand, un bun privat, iar accesul la servicii de calitate in sanatate nu se poate face altfel decat daca se construieste si se utilizeaza un sistem de asigurari de sanatate. La fel si in cazul sistemului de pensii.

Ambele sisteme sunt, din pacate, doar sisteme de impozitare in Romania. Acest lucru nu asigura nici resursele necesare intretinerii sistemului si nici nu ofera posibilitatea corectarii modelelor pe care aceste sisteme functioneaza.

De exemplu, sanatatea este un bun privat, iar accesul la servicii medicale de calitate poate sa creasca doar daca exista un sistem de asigurari. Altfel spus, pacientul se adreseaza medicului pentru situatii care depasesc un minimum de servicii la care oricine este indreptatit doar in conditiile in care se materializeaza anumite riscuri.

#interviu Claudiu Doltu, #costuri afacere Romania, #competitivitate romania , #Crestere economica