Piata neglijata a Europei de est

Miercuri, 08 August 2007, ora 12:19
1237 citiri

FINANCIAL TIMES (Marea Britanie), 8 august 2007 - Daca mergeti in orice capitala a tarilor foste comuniste din Europa de est si din fosta Uniune Sovietica, veti vedea o serie completa de marci de lux internationale. Mercedes-Benz, Cartier si Armani pot fi zarite chiar in cele mai izolate locuri.

Aceste produse sunt pe placul numarului in crestere de oameni bogati din regiune. Dar nu se adreseaza in nici un fel celor aflati mai jos pe scara veniturilor. Companiile multinationale intarzie sa vina in intampinarea acestor consumatori cu venit mic si mediu, care de multe ori au trebuit sa se descurce fara acestea sau sa se multumeasca cu produse indoielnice, demodate sau la mana a doua.

Imaginea se schimba acum, cel mai evident pe piata autoturismelor, unde succesul modelului ieftin Logan al Renault a luat prin surprindere industria.

De la lansarea Loganului in Romania in 2004, Renault a vandut aproximativ 600.000 de masini.

Promovat initial drept masina de 5.000 de euro, Loganul a fost de fapt vandut cu 7.000-10.000 de euro. Dar chiar si la acest pret, a adus in noua piata a autoturismului cumparatori pe care anterior producatorii auto nu i-au considerat drept potentiali clienti. Acum a inceput cursa pentru construirea unor vehicule si mai ieftine.

Boston Consulting Group indeamna multinationalele din alte sectoare sa urmeze acest exemplu. in raportul intitulat "Abordarea celor 200 de milioane de consumatori neglijati din Europa centrala si estica", firma de consultanta manageriala spune: "Consumatorii cu venit mic si mediu din Europa de est au fost in general neglijati de comerciantii occidentali si reprezinta o oportunitate majora pentru crestere si crearea de valoare de actionariat".

BCG calculeaza ca 200 de milioane din cei 350 de milioane de cetateni ai regiunii traiesc din venituri deasupra pragului saraciei si sub venitul mediu pe gospodarie - intre 500 si 1.300 de dolari pe luna in Europa centrala si intre 350 si 1.050 dolari pe luna in fosta Uniune Sovietica. impreuna, ei reprezinta jumatate din venitul disponibil al regiunii, in majoritate concentrat in doar trei tari: Polonia, Ucraina si Rusia. Aceasta este o piata mult mai ampla decat cea constituita de cei 50 de milioane de oameni cu venituri mari, abordata deja cu succes de multinationale.

Raportul indeamna companiile sa puna la punct "oferte convenabile" utilizand sursele ieftine, marketingul eficient si preturile flexibile.

Pentru unele grupuri nu e nimic nou. BCG aminteste Coca-Cola drept exemplu de companie care isi croieste deja cu atentie preturile tinand cont de veniturile locale, sticla standard de 2 litri costand cu 60% mai putin in Rusia decat in Austria.
Totusi, in alte sectoare, multinationalele se adapteaza mult mai lent. BCG spune ca la masinile de spalat, modelele ieftine sunt similare ca pret cu cele din Europa occidentala. Calculeaza ca o astfel de masina costa echivalentul a 20 de ore de salariu mediu in Austria, 69 in Polonia, 121 in Rusia si 193 in Ucraina.

Raportul subestimeaza cumva ceea ce s-a facut deja in domeniul marfurilor si serviciilor low-cost. Grupul farmaceutic ungar Gideon Richter, compania alimentara croata Podravka si producatorul de sucuri ucrainean Sandora sunt firme locale care au tinut cont de consumatorii mai saraci.

Intre multinationale, fabricile de bere, inclusiv Heineken si South African Breweries au lansat branduri ieftine precum si beri premium. Liniile aeriene low-cost si-au deschis curse internationale. Metro, Auchan, Tesco si alte lanturi de magazine au pus in circulatie marci proprii ieftine. Pietele de finantare a consumului infloresc, facilitand accesul la credit pentru persoanele cu venituri mai mici.

Dar fara indoiala se mai pot face multe. si este loc pentru surprize autentice - si profitabile, dupa cum a descoperit Renault.
Miza este mai mare decat simpla satisfacere a nevoilor consumatorilor. intre principalele preocupari politice se numara diferentele sacaitoare dintre bogati si saraci si dintre regiunea ca intreg si Europa occidentala.

Economistii prognozeaza ca veniturile din regiune se vor alinia lent la cele din Occident datorita ratelor mari de crestere economica. Pe masura ce tarile devin mai bogate, ele isi vor putea finanta politicile educationale, regionale si sociale care pot reduce diferentele locale dintre bogati si saraci.

Dar si companiile pot face ceva pentru a diminua efectele diferentelor de venit, introducand mai multe marfuri si servicii low-cost. Mai simplu spus, saracii nu se vor simti atat de saraci daca banii ii vor putea duce mai departe si calitatea produselor pe care le vor cumpara se va ameliora. Acest lucru se aplica in special produselor care reprezinta punti de acces spre alte marfuri si servicii.

O masina nu este doar un mijloc convenabil de transport. Poate furniza acces la o experienta care iti poate schimba viata, cum ar fi usurarea drumului catre un loc de munca mai bun. Internetul, liniile aeriene low-cost si creditele ieftine pot juca roluri similare.

Exista implicatii politice. Un studiu realizat anul acesta de Banca Mondiala si Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare arata ca doar 30% din cetatenii regiunii cred ca o duc mai bine decat in 1989. Saracia este o sursa puternica de alienare politica si cei care simt ca nu au beneficiat de tranzitia post-comunista sunt deseori cei inclinati spre sustinerea partidelor politice radicale si chiar antidemocratice.

Daca astfel de oameni pot fi adusi mai aproape de curentul central economic, ei ar putea fi totodata atrasi spre curentul central politic. in mod clar, crearea de locuri de munca bune este cea mai buna cale de progres. Dar, marginal, furnizarea unei game atragatoare de produse convenabile in magazinele locale poate fi si ea de folos.

<b>Bloombiz</b>

(Sursa: <a href=http://rador.srr.ro/ target=_blank>Rador</a>)

<b>Bloombiz.ro Newsletter </b>

Aboneaza-te la <a href=http://newsletter.vodanet.ro/gateway/?a=YT1CbG9vbWJpel8xMiZiW109aW5mb2Jsb29tYml6XzE4 target=_blank>newsletter-ul infoBloombiz</a> ca sa primesti in fiecare dimineata, prin e-mail, ultimele informatii legate de companii, afaceri, economie, piata imobiliara, plasamente financiare, cariere si lifestyle.