Basescu, un fel de Roubini II - Opinie Mircea Cosea

Miercuri, 20 Iunie 2012, ora 08:01
3352 citiri
Basescu, un fel de Roubini II - Opinie Mircea Cosea

Intr-o profetie demna de Nouriel Roubini, domnul presedinte Basescu ne-a anuntat ca nu vom iesi din criza mai devreme de 12 luni.

Devenit subit Roubini II, domnul presedinte ne spune insa un truism. Toti stim ca nu va fi posibil sa cunoastem sfirsitul crizei anul viitor si ca aceasta va mai dura inca multi ani, sub diferite forme si manifestari, conducand in final la o reevaluare importanta a modelelor si tipurilor de dezvoltare economico-sociale.

Sunt convins ca si domnul presedinte stie acest lucru. Rolul de Roubini II pe care si l-a luat este doar un joc politic, o aluzie cu aer doct la neincrederea domniei sale in capacitatea actualei puteri de a-si onora promisiunile de echilibrarea macroeconomica si relansare a activitatii economice in viitoarele luni.

Dar daca totusi ne jucam de-a Roubini, atunci poate ar fi mai intersant daca domnul presedinte ne-ar spune cu cate luni sau ani a prelungit guvernarea coalitiei PDL iesirea Romaniei din criza.

Criza este o "vorba" care si-a alterat sensul si s-a periclitat conceptual in Romania nu numai din cauza repetarii ei necontrolate si neincetate la toate nivelurile de abordare, dar si din cauza manipularii practicate de catre aceeasi coalitie PDL. Manipularea a avut ca scop transformarea crizei intr-o explicatie globala a greselilor si incompetentei guvernamentale ca si a punerii in practica a unor politici de transfer a surselor publice si europene de finantare din sfera interesului general, in sfera unor interese clientelare de grup.

Ar fi cazul sa se spuna un adevar cat se poate de evident: criza financiara si economica internationala a afectat Romania doar in mod tangential, dar a avut un efect de revelator al crizelor interne cronice pe care Romania le-a generat dupa 1990. Putem vorbi de o criza morala, educationala, a raporturilor dintre generatii, etc dar, ca o sinteza a acestora apare o criza structurala profunda a economiei si societatii romanesti maniferstata prin incapacitatea cronica de valorificare a factorilor interni (de avantaj comparativ) ai cresterii economice (resurse naturale, minerale,umane) in folosul modernizarii economico-sociale si a cresterii performantei concurentionale, prin crearea si capitalizarea interna a valorii adaugate la un nivel comparabil cu media europeana.

Efectul crizei: Slabirea capitalului autohton

Ca urmare a acestei crize, structura economiei a devenit de tip neocolonial, in sensul manifestarii pe planul relatiilor economice externe prin unidirectionare (peste 70% spre UE), prin slabirea capitalului autohton, prin exces de export de forta de munca ieftina, materii prime slab prelucrate si produse industriale manufacturate pe baza de licente si prin exces de import de alimente si bunuri de consum. Industria a devenit de tip subcontractor fata de firme straine si manufacturiero-asamblatoare, pierzand orice atribut de cercetare-inovare. Este evidenta dependenta masiva fata de importul de alimente (cca. 78% din consumul vital), ca urmare a incapacitatii valorificarii factorilor intereni de avantaj comparativ din agricultura.

Orice guvernare competenta si responsabila fata de nevoia protejarii poplatiei in timp de criza ar fi trebui sa actioneze asupra efectelor acestei crize interne de natura structurala, pentru a reduce gradul de contagiune si de dependenta fata de principalele focare ale crizei din zona UE. Exemplul Poloniei este relevant din acest punct de vedere.

Guvernarea PDL, sub auspiciile prezidentiale, a facut exact invers. Nu mai este cazul sa amintim asa-numita politica de austeritate si absurditatea cresterii TVA in dezavantajul consumului si a economiei private, dar trebuie amintit un alt aspect extrem de important: indatorarea masiva si rapida a tarii.

Spre deosebire de tarile din jur care au manifestat extrem de multa chibzuinta in accesarea de credite externe, punand accentul pe accesarea fondurilor europene, guvernarea PDL a fost si de aceasta data la antipod. Spre deosebire de aceleasi tari vecine noua, care si-au redirectionat partial fluxul comercial si investitional spre zone extracomunitare, guvernarea PDL nu a facut nimic in acest sens.

Este vorba de prostie sau de samavolnicie?

Iata de ce Roubini II ar trebui sa ne spuna cat si de ce s-a intarziat iesirea din criza si cine este responsabil pentru daunele aduse de aceasta intarziere economiei si societatii romanesti.

Vom mai vorbi in articolele viitoare despre lucruri care pot contribui la eliminarea manipularilor fostei guvernari, demitizand catastrofa crizei caci, la noi, catastrofala nu a fost criza, ci modalitatea in care ea a fost gestionata.

Poate vor fi demitizari de care vor tine seama si noii guvernanti.

#Basescu Roubini, #prognoze Basescu, #previziuni economice, #basescu criza, #roubini criza , #Criza economica romania