Pericolele unui card de credit

Miercuri, 13 Mai 2009, ora 08:51
1635 citiri
Pericolele unui card de credit

Creditul este considerat principala cauza a actualei crize economice, insa cine este, cu adevarat, vinovat: companiile, care dau imprumuturi, sau oamenii, care le cheltuiesc in mod iresponsabil?

In ultima vreme, analistii s-au intrecut sa spuna ca urmatoarea criza, dupa cea imobiliara si financiara, va fi cea a cardurilor de credit.

Insa adevarata problema, spun expertii, nu este doar a companiilor care emit astfel de carduri, ci a celor care, la un moment dat, platesc folosind aceste carduri, fara sa se gandeasca la consecinte.

Potrivit revistei Time, exista o multime de studii conform carora oamenii, in general, nu sunt in stare sa ia decizii corecte, cand vine vorba de utilizarea cardurilor de credit. Chiar in momentul cand au in fata informatii corecte si complete - ceea ce nu se intampla, totusi, prea des - deciziile facute nu sunt in interesul lor.

Un exemplu concret: rata de dobanda oferita initial. Pentru a-si atrage clienti, companiile emitente de carduri de credit ofera, pentru inceput, o rata a dobanzii mai scazuta. Dar, de cele mai multe ori, dupa ce se incheie "luna de miere", clientii se trezesc in situatia de a plati rate foarte mari, chiar mai mari decat daca ar fi acceptat, de la inceput, o rata mai mare.

Unii economisti merg si mai departe. Ei sunt de parere ca omul, ca specie, nu este capabil sa inteleaga costurile pe termen lung. In schimb, acordam o importanta disproportionata lucrurilor tangibile si care au loc imediat. Cu alte cuvinte, ne minunam de rata mica de la inceput si nu putem concentra pe ce va urma, iar companiile de credit sunt foarte constiente de acest aspect, exploatandu-l la maxim.

O alta problema a detinatorilor de carduri de credit este ca nu isi dau seama ca pot, foarte usor, depasi limita, peste care nu isi mai permit sa plateasca rata.

De asemenea, majoritatea persoanelor care opteaza pentru un astfel de card ignora toate acele mici taxe, pe care le percep bancile, si care, puse una peste alta, pot da peste cap planurile utilizatorului, ducand la cheltuieli mult mai mari decat prevazuse acesta.

"Consumatorii nu stiu cat platesc, de fapt, pentru cardurile lor de credit", spune profesorul Oren Bar-Gill, de la Universitatea din New York, care a studiat contractele pentru astfel de carduri si comportamentul utilizatorilor.

Odata ce avem in mana un asemenea instrument de plata, devenim irationali, sustin unele studii. De exemplu, oamenii sunt dispusi sa plateasca dublu pentru bilete la un meci de baschet, cand platesc folosind cardul de credit, comparativ cu plata cash. Motivul: au impresia ca nu platesc cu bani adevarati, in momentul in care folosesc un card.

Ce se poate face pentru a rezolva problema? Analistii cred ca lucrurile vor continua in acelasi ritm daca nu sunt puse, la dispozita utilizatorului, informatii complete si concise, dar si explicate intr-un mod pe care sa il poata intelege.

Avand in vedere ca, in functie de comportamentul clientului, taxele si ratele se schimba, ar trebui sa existe informatii despre consecinte, similare celor date in momentul achizitionarii unei masini: ti se spune cat consuma in oras, dar si cat consuma in afara lui. Stiind clar cat au de platit in fiecare luna, utilizatorii ar fi in stare sa inteleaga mai bine sistemul si ar putea lua decizii mai bune.

#card, #credit, #dobanda, #plati, #rata , #Criza economica