Analiza Reuters: Nabucco risca "moartea" daca proiectul nu va fi restrans

Joi, 26 Aprilie 2012, ora 21:57
1290 citiri
Analiza Reuters: Nabucco risca "moartea" daca proiectul nu va fi restrans

Gazoductul Nabucco, care trebuia initial sa transporte mari cantitati de gaze din Asia Centrala, tranzitand Turcia catre Europa, trebuie restrans in conformitate cu cererea actuala, pentru a se evita moartea sigura a proiectului, potrivit unei analize Reuters.

Conducta de 4.000 de kilometri ar trebui, oficial, sa transporte in Europa peste 40 de miliarde de metri cubi de gaze pe an, circa o treime din cererea anuala din Marea Britanie, pentru a reduce dependenta de importurile din Rusia.

Costul Nabucco, estimat la peste 12 miliarde de dolari, este prea mare, iar aprovizionarea cu gaze suficiente, din afara Rusiei, va fi dificil de obtinut, sustin criticii proiectului.

In viitorul previzibil, singura sursa substantiala de gaze din afara Rusiei este Azerbaidjanul, unde producatorii de la exploatarea Shah Deniz 2, condusi de BP si Statoil, intentioneaza sa livreze aproximativ 16 miliarde de metri cubi de gaze prin intermediul Turciei in Europa, din 2017 sau 2018.

"Conceptul original al Nabucco a avut intotdeauna sanse reduse sa atraga gaze de la Shah Deniz 2", a declarat Massimo Di-Odoardo, analist la firma de consultanta in domeniul energiei Wood Mackenzie (WoodMac).

Surse din industrie afirma ca principala problema este ca operatiunile de generare a gazelor sunt nerentabile pentru ca preturile mari ale importurilor obliga companiile europene de utilitati sa vanda gaze si sa genereze energie in pierdere.

"Este clar ca nimeni nu vrea sa isi asume riscuri mari in infrastructura, in acest moment. Finantarea scade si exista si temeri legate de numarul mare al conductelor de gaze si de proiecte pentru gaze lichefiate (LNG) in Europa", a spus o sursa din industrie.

Deocamdata, cei sase actionari ai Nabucco, OMV (Austria), RWE (Germania), MOL (Ungaria), Botas (Turcia), BEH (Bulgaria) si Transgaz Romania) au respins criticile si au sustinut proiectul.

RWE a rupt randurile in acest an, exprimand ingrijorari publice, iar MOL a anuntat joi ca si-ar putea vinde participatia, daca proiectul nu va fi restrans.

Grupul ungar de petrol si gaze este ingrijorat in privinta costurilor, asigurarii aprovizionarii cu gaze naturale si managementului, potrivit directorului general al MOL, Zsolt Hernadi.

"Am semnalat ca suntem gata sa ne vindem actiunile daca este necesar (...) Trebuia sa trimitem acum un semnal foarte, foarte puternic ca nu suntem dispusi sa finantam asa ceva in continuare", a spus Hernadi, care ocupa si postul de presedinte al grupului, dupa reuniunea anuala a actionarilor MOL.

Pana si Comisia Europeana si-a revizuit sprijinul acordat Nabucco, afirmand ca este "un proiect neutru", in cazul in care va fi concretizat planul asa-numitului Coridor Sudic, prin care sa fie transportate gaze din Asia Centrala.

Drept rezultat, OMV a inceput sa analizeze o versiune mai scurta a Nabucco, cunoscuta drept Nabucco West.

In aceasta varianta, conducta ar porni de la granita de vest a Turciei, avand astfel o lungime mult mai mica.

"Dintre toate proiectele, Nabucco West pare cel mai fezabil si economic. Strcturile legale exista deja, precum acordurile interguvernamentale si cadrul de reglementari", a declarat John Kennedy, analist la Energy Quote JHA.

Turcia si Azerbaidjanul au semnat in decembrie anul trecut un acord pentru un proiect de gazoduct trans-anatolian (TANAP), condus de compania azera de stat SOCAR. Conducta va porni din Azerbaidjan pana la granita Turciei cu Bulgaria, dubland practic Nabucco in regiune.

Comisia Europeana este ingrijorata ca TANAP nu va respecta reglementarile europene, iar Turcia si Azerbaidjanul ar putea reorienta o parte din gaze catre alte piete decat Europa Occidentala, printr-un terminal LNG.

Potrivit WoodMac, retragerea MOL din Nabucco ar reduce probabilitatea ca Nabucco West sa atraga gaze de la Shah Deniz 2.

"Retragerea MOL ar pune sub semnul intrebarii credibilitatea Nabucco West, intarind proiectul South East European Pipeline (SEEP), condus de BP", a aratat Di-Odoardo.

SEEP este un proiect care va folosi in mare parte infrastructura deja existenta pentru a livra gaze azere prin sud-estul Europei, inclusiv prin Ungaria, catre Occident.

"Proiectul SEEP este preferabil Nabucco nu doar pentru ca ar fi mult mai mic si astfel mai ieftin, dar si pentru ca va folosi in cea mai mare parte conducte existente pe ruta respectiva", a declarat Elnur Soltanov, membru al Academiei Diplomatice a Azerbaidjanului.

O alta varianta pentru transportul gazelor azere catre Europa ar fi o conducta prin Grecia si Italia.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

#analiza Reuters Nabucco, #Nabucco transport gaze Europa, #cost Nabucco , #Gaze naturale