Proiectul NABUCCO. Ce sanse mai are Romania sa ajunga pe harta gazelor in Europa

Miercuri, 15 Mai 2013, ora 08:48
2994 citiri
Proiectul NABUCCO. Ce sanse mai are Romania sa ajunga pe harta gazelor in Europa

Soarta NABUCCO se va decide in iunie, iar coordonatorii proiectului cauta sa isi asigure sustinerea din partea statelor care vor beneficia cel mai mult de pe urma acestui proiect, printre care se numara si Romania.

Tara noastra, impreuna cu Bulgaria, Ungaria, Romania, Turcia si Austria au reconfirmat angajamentul de a asigura selectarea NABUCCO Vest ca prima ruta europeana de transport al gazelor naturale din regiunea caspica.

Ministrul Energiei Constantin Nita a subiliniat, in cadrul unei vizite oficiale in Turcia, importanta politica si economica a proiectului, atat pentru Europa de Est, cat si pentru Europa de Vest. NABUCCO reprezinta cea mai scurta ruta de acces catre pietele din Europa de Sud-Est. Doar Nabucco permite accesul direct catre toate pietele din Balcani, inclusiv catre cele din Italia si Grecia.

Conducta NABUCCO va face conexiunea cu Trans Anatolian Pipline (TANAP), la granita turco-bulgara, tranzitand Bulgaria, Romania si Ungaria, pana la terminalul central-european de gaze de la Baumgarten, Austria. Prin Baumgarten, gazele furnizate prin Nabucco pot alimenta peste 500 de milioane de clienti din toata Europa.

NABUCCO ar putea asigura 5% din necesarul de import de gaze al UE

Cu o capacitate de 10 miliarde de metri cubi/an, (5% din necesarul de importuri de gaze al UE) proiectul NABUCCO concureaza cu Trans Adriatic Pipeline (TAP), proiectul unei conducte care ar traversa, Grecia, Albania si Italia.

Uniunea Europeana urmareste sa importe gaze naturale din Centrul Asiei prin asa-numitul Coridor Sudic pentru a-si reduce dependenta de gazul rusesc si a evita perturbarile de livrari cauzate de disputele dintre Rusia si Ucraina, tara de tranzit.

In acest context, comunitatea europeana asteapta o decizie finala in iunie, de la consortiul Shah Deniz care controleaza zacamantul din Azerbaijan, principala sursa de gaze a conductei. Shah Deniz este format din companii precum British Petroleum, norvegienii de la Statoil, compania de stat azerbaijana SOCAR si francezii de la Total. Intre timp, initiatorii proiectului fac eforturi pentru a-si asigura prioritatea.

Derogarile necesare proiectului NABUCCO au fost prelungite, in asteptarea deciziei Shah Deniz

Autoritatile nationale de reglementare din Austria, Ungaria, Romania si Bulgaria au confirmat, printr-un proiect de decizie, prelungirea actualei derogari acordate Nabucco de la prevederile legislatiei europene, privind alocarea a 50% din capacitatea de transport catre terte parti. Prelungirea este in conformitate cu estimarile privind calendarul de livrari al gazelor din zacamantul Sah Deniz.

Cele patru autoritati nationale de reglementare au confirmat, de asemene prin aceasta decizie, sprijinul pentru cadrul legal si de reglementare al Nabucco, format din Acordul Interguvernamental Nabucco, Acordurile de Sprijin al Deciziei si Derogarile.

Derogarea de la prevederile actualei legislatii europene, in conformitate cu care trebuie acordat acces 100% la retea pentru companiile care nu sunt direct implicate in proiect, poate fi acordata numai in cazul unor proiecte transfrontaliere majore.

Conducta NABUCCO are la baza un concept scalabil si permite accesul la o capacitate de depozitare considerabila de-a lungul intregii rute. Autorizatiile de mediu au fost deja acordate in Ungaria si sunt aproape de obtinere in Romania si in Bulgaria.

#proiectul nabucco, #conducta Nabucco, #decizie proiect Nabucco , #Gaze naturale