Productia interna va ajunge anul acesta la 400 milioane de euro, in crestere cu 120 milioane fata de anul trecut.
Din cauza taxelor impuse de magazine,
concurentei producatorilor de afara si costului ridicat cu intretinerea serelor,
legumele si fructele romanesti au devenit o raritate. Cu toate acestea, productia
autohtona va creste in acest an cu 40%.
1 miliard de euroreprezinta valoarea
estimata a pietei de legume-fructe din acest an
Dupa dezastrul de anul trecut, cand vremea
capricioasa a distrus culturile, anul acesta producatorii autohtoni spera …sa
dea lovitura. „Anul trecut piata de legume-fructe s-a mentinut in jurul cifrei
de 700 milioane, similar cu 2006, iar anul acesta sper sa se duca spre un
miliard de euro din care 40% productia interna", declara Aurel Tanase,
directorul general al Asociatia Interprofesionale de Legume-Fructe.
O piata care pe segmentul legumelor a apartinut
pana de curand mai mult strainilor, caci produsele autohtone isi fac aparitia in
magazine abia in luna martie. Potrivit lui Aurel Tanase, castravetii romanesti
au intrat pe piata de acum doua saptamani, iar rosiile urmeaza sa apara pe
rafturile supermarketurilor dupa data de 20 martie.
Abia dupa aparitia legumelor romanesti,
ponderea productiei autohtone in totalul vanzarilor trece de 10%. Iar lipsa
produselor romanesti din magazine tine de sezonalitatea recoltelor. In serele
romanesti se realizeaza in general doua cicluri de productie, primavara si
toamna. Din cauza climei si a costurilor foarte mari cu incalzitul serelor, in
perioada iernii suntem importatori, dar vara productia acopera atat consumul
intern, dar asigura si exporturi, anul trecut acestea ajungand la 500.000 de
euro. Principalele tari de destinatie pentru exporturile noastre au fost
Germania si Austria.
Agentul termic umfla pretul legumelor La
ora actuala pe piata sunt livrate din serele romanesti salata, gulii si
castraveti, potrivit directorului general al Asociatiei Interprofesionale de
Legume-Fructe. Din 15 martie vor aparea primele verdeturi, respectiv spanacul,
ceapa verde si usturoiul verde. Dar productia romaneasca creste foarte mult incepand
cu luna iunie. Atunci apar castravetii fabio si cornison. Deja sunt culturi infiintate
de varza timpurie si in primele zile din mai este asteptata prima recolta.
Preturile de vanzare pentru produsele romanesti
sunt mai mici decat ale celor din import. Castravetii din serele autohtone sunt
livrati la tariful de 3,7 lei cu TVA, in vreme ce pe piata castravetii de
import ajung la 7 lei/kg, sustine Aurel Tanase. Salata porneste de la 0,6 lei
plus tva si ajunge pe taraba undeva la 2,5 lei. Rosiile romanesti vor avea pretul
de pornire de 4 lei cu TVA, in crestere cu aproape 15% fata de anul trecut din
cauza costurilor mari cu agentul termic. Rosiile se vand in piata la pretul de
5,5 lei/kg.
90% importuri in perioada de iarna
Pe langa taxele impuse de magazine, producatorii
autohtoni au de infruntat si concurenta dura a producatorilor de afara.
Cristian Rusu, patronul Leoser, spune ca din import vine foarte multa marfa
ieftina dar si de slaba calitate. „Ne asteptam la o abundenta de produse de
import si o lipsa a produselor romanesti de pe piata, iar din cauza acestei
concurente mari producatorii mai mici de la noi nu mai sunt in stare sa faca fata",
sustine Rusu.
Produsele vin in principal din Grecia,
Olanda sau Spania, tari care nu mizeaza atat pe clima, cat pe tehnologie.
"Nu au pierderi, au sere noi cu randamente de peste 90%", spune Rusu.
Iar fermierii de la noi care au succes au invatat de la straini. Horia
Culcescu, patronul Leader International, unul dintre cei mai mari jucatori din
piata, ne-a spus ca in businessul sau este asistat periodic de specialisti din
Olanda, o tara dezvoltata in domeniu serelor.
Cei care nu-si permit sa produca pe baza
tehnologiei avansate isi pun speranta in sprijinul de la stat pentru incalzire.
Potrivit lui Cristian Rusu exista un proiect de subventie la caldura pentru
sere, dar care inca nu a fost promulgat. Iar costurile la incalzire au crescut
fata de anul trecut cu 30-40%, in vreme ce pretul la legume se afla in scadere.
35% discount pentru supermarketuri
Ca si in cazul celorlalte sectoare,
problema preturi­lor mari la produsele autohtone o constituie taxele impuse de
marile magazine. Iar incercarile de solutionare a problemei nu au avut pana
acum niciun efect. "Daca in urma cu cativa ani am pornit de la un discount
de 8-10% si am zis ca o sa crestem impreuna, la ora actuala pretentiile lor
sunt undeva la 35% si este foarte greu de suportat", declara Tanase.
Strategia practicata de marile lanturi de magazine este in principiu aceeasi.
"In fiecare an urca cerea pe motivul ca au tot felul de taxe de raft, de
extindrea pietei, ca au buget de marketing trimestrial… Pretentiile lor sunt
foarte mari", adauga Aurel Tanase.
Numai 480 de hectare de sere
In Romania din cele peste 1.000 de hectare
de sere incalzite care existau inainte de 1990 au mai ramas 480 de ha. Iar o
parte din productie este realizata in cele 3.000 de hectare de solarii, o
suprafata mica daca tinem cont de faptul ca in Sicilia exista peste 35.000 de
hectare de solarii. Necesarul pietei interne este acoperit in mare parte din
import in aceasta perioada, productia autohtona castiga teren doar pe masura ce
vremea se incalzeste. In a doua parte a lunii aprilie, producatorii de la noi
detin jumatate din piata.
Exista insa sectoare in care depindem de
importuri. Potrivit lui Horia Culcescu, in Romania nu mai producem anual decat
20% din necesarul de struguri de masa in doua podgorii din Dobrogea. Si aceasta
situatie se regaseste si in cazul altor tipuri de fructe, cum sunt caisele si
piersicile.