Autovehiculele noi nu vor avea voie sa emita peste 120 de grame CO2/km, incepand din 2012

Joi, 08 Februarie 2007, ora 07:47
1065 citiri

Comisia Europeana a propus, miercuri, reducerea emisiilor de dioxid de carbon (CO2) ale autovehiculelor noi, pana la 120 de grame/km, incepand din anul 2012, informeaza AFP.

Dupa mai multe saptamani de controverse, solutia de compromis, adoptata miercuri, cu prilejul reuniunii comisarilor europeni, urmeaza sa impuna producatorilor de autovehicule particulare care circula in Europa un plafon mediu de emisii de CO2 de 120 grame/km, comparativ cu 160 de grame/km permise in prezent, pentru a implica industria auto in lupta impotriva incalzirii globale.

Emisiile motorului propriu-zis ar urma sa fie reduse pana la 130 de grame/km, iar alte 10 grame ar urma sa fie castigate de la alte componente ale autovehiculului, respectiv din procesul de ameliorare a pneurilor, cel de climatizare mai economica, precum si prin implementarea unor indicatoare de schimbare de viteza, pentru a evita supraturarea si pentru reducerea biocarburantilor.

Propunerea de miercuri nu este decat o prezentare de intentii, urmand ca o propunere legislativa sa apara abia la sfarsitul acestui an sau la mijlocul anului viitor.

In 1998-1999, toti constructorii auto cu vanzari pe piata din Europa s-au angajat in mod voluntar ca, la orizontul anului 2008-2009, masinile pe care le vand sa nu aiba emisii mai mari de 140 de grame de CO2/km, adica echivalentul unui consum de 5,25 litri de motorina sau 5,8 litri de benzina la 100 de kilometri, in conditii de test. Insa, in anul 2005, Bruxelles-ul a constatat ca media emisiilor de CO2 se situa la 162 grame/km, fapt care a dovedit esecul acordului voluntar si necesitatea de a adopta un act legislativ.

Propunerea Bruxelles-ului va avea in vedere studiul de impact, mijloacele pentru atingerea acestui obiectiv de reducere a emisiilor, pentru a fi evitate "distorsiunile nejustificate legate de concurenta printre producatorii auto". Nu a fost exclusa, printre optiunile posibile, diferentierea in functie de clasa autovehiculului, fapt reclamat de Germania, unde aceasta problema este sensibila ca urmare a specializarii pietei interne pe productia auto in care cilindreea este mai mare si deci mai poluanta.

Emisiile de CO2 rezultate de pe urma transportului rutier sunt in crestere constanta si pun in pericol celelalte progrese obtinute deja de UE in respectarea obiectivelor fixate in cadrul protocolului de la Kyoto. In acest cadru, UE trebuie sa reduca emisiile sale de gaze cu efect de sera cu opt la suta, pana in anul 2012, fata de nivelul din anul 1990.

Bloombiz
(Sursa: Rompres)