Cunoscuti oameni de afaceri pariaza pe industria canepii. Cine sunt acestia si care sunt oportunitatile gasite

Marti, 26 Noiembrie 2013, ora 00:07
5046 citiri
Cunoscuti oameni de afaceri pariaza pe industria canepii. Cine sunt acestia si care sunt oportunitatile gasite

Dan Lazarescu, omul care a pus pe picioare companii precum TotalSOft sau Medicover, celebra creatoare de moda Irina Schrotter sau fostul sportiv Ivan Patzaichin lupta pentru relansarea unui sector care a cunoscut si apogeul, si agonia in ultimii 30 de ani: industria canepii.

Romania s-a regasit in fruntea clasamentelor mondiale in anii '80, cand se investea masiv in industria locala a canepii: al treilea producator mondial dupa CSI si China, cea mai mare statie de prelucrare din Europa - Sanniculau Mare si dezvoltarea unuia dintre cele mai competitive soiuri de canepa din lume - Lovrin 110.

In '89, canepa se cultiva pe o suprafata de 55.000 de ha si o productie de aproape 30.000 de tone, care astazi ar genera venituri de miliarde de euro, prin lantul de procesare.

In doar 30 de ani, toata infrastructura s-a dus pe apa sambetei, iar astazi, cultivarea canepii se afla la limita legalitatii, din cauza legislatiei foarte restrictive.

Iata insa, ca n-a fost ingropat si potentialul pe care l-au simtit mai multi oameni de afaceri cu fler, ce doresc sa repuna pe picioare aceasta industrie.

Dan Lazarescu demonstreaza ca potentialul industriei canepii este imens

Compania romaneasca Canah International, deschisa in 2007 de omul de afaceri Dan Lazarescu, este singurul producator integrat de produse din seminte de canepa din Europa. Dupa ani grei de lupta pentru revitalizarea unei piete ingenuncheate de haosul productiei, compania a intrat in acest an pe profit.

Peste 80% din productia fabricii merge catre Europa (Anglia, Finlanda, Suedia, Danemarca, Germania, Belgia, Olanda, Franta, Cehia, Slovenia, Italia), Statele Unite si Israel sub trei forme: produse marca proprie, produse cu marca importatorilor sau vrac (aici inregistrandu-se cea mai mare cerere).

"Am decis sa ne orientam catre pietele externe, deoarece acolo exista deja cerere. In Romania ne-am lovit in prima faza de reticenta consumatorilor, care nu cunosteau proprietatile canepei si atunci era nevoie de educare, lucru pe care farmacistul singur nu-l putea face. Cu timpul, consumatorii romani au inceput sa cunoasca efectele benefice ale uleiului de canepa si chiar sa-l recomande celor din jur, iar acest lucru se intampla si in cabinetele medicale, ca si tratament adjuvant. Acum volumul vanzarilor pe piata locala are o crestere lunara de peste 5%, ceea ce este semnificativ pentru o piata de nisa, motiv pentru care avem in plan sa investim intr-o campanie de promovare a produselor in Romania", a explicat Dan Lazarescu, administrator si actionar majoritar Canah International.

Sansa unui nou inceput pentru industria canepii

In paralel, exista si alte proiecte in acest sector, care apartin unor oameni de afaceri la fel de inspirati ca Dan Lazarescu. Creatoarea de moda Irina Schrotter si fostul sportiv Ivan Patzaichin pregatesc, impreuna cu un grup de oameni de afaceri romani, un cluster in industria canepii, care isi propune sa readuca faima de altadata acestui sector falimentar.

Mai exact, 10 oameni de afaceri vor sa relanseze culturile de canepa in Romania si sa refaca verigile lipsa din lantul de procesare, de la topitorii si filaturi, pana la fabrici de tesaturi si confectii, cosmetice si alimente bio.

"Puterea grupului este semnificativa, avand in vedere ca sunt implicati si cativa producatori de confectii importanti din Romania, insa valoarea lui sta mai ales in acoperirea intregului lant de productie si in priceperea membrilor sai. Avem alaturi de noi nu doar unitati productive, ci si universitati si institute de cercetare in domeniul prelucrarii, si pe cei care pot face marketingul acestora, pozitionandu-le ca 'romanesti'", a explicat pentru Business24, Teodor Frolu, general manager, DC Communication.

Firma fostului sportiv Ivan Patzaichin, Rowmania, a lansat recent un brand vestimentar care foloseste materiale naturale: "Am realizat ca ne vine foarte greu sa gasim ce ne trebuie: inul si canepa romanesti par sa fi disparut aproape cu desavarsire, insa pentru noi sunt elemente de baza de design. Dupa prima colectie de haine Patzaikin prezentata la Berlin si Viena, si felul in care a fost primita, ne-am dat seama ca fara o recuperare a acestei industrii Romania pierde enorm in competitia globala", a povestit Teodor Frolu, in numele Rowmania.

De asemenea, fosta sefa a topitoriei de canepa Carei, Rodica Maxi, a inceput deja sa cultive canepa pentru samanta, ca sa isi asigure necesarul pentru cateva zeci de hectare in urmatorul an agricol.

In plus, ea lucreaza la un proiect de cercetare cu Universitatea "Aurel Vlaicu" din Arad, pentru o solutie inovatoare de procesare a canepii: topirea in apa cu ajutorul enzimelor. Maxi vrea sa deschida, cel tarziu in 2014, o topitorie care sa foloseasca inclusiv noua tehnologie. Investitia este una strategica pentru industrie, in conditiile in care in Romania nu mai exista nicio topitorie de canepa. Agricultorii n-au cui sa vanda productia, iar producatorii de fire si textile n-au surse de aprovizionare cu fibre pe piata interna.

#investitori industria canepii, #oameni de afaceri industria canepii, #industria canepii Romania , #Industria