Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Totul despre business planning (partea 1)

Totul despre business planning (partea 1)

Daca ai inteles motivele pentru care ai nevoie de un plan de afaceri, si daca te-ai documentat care sunt informatiile necesare redactarii lui, atunci nu mai pierde timpul.

In serialul "Totul despre business planning", vei gasi descrierea detaliata a celor sapte sectiuni necesare realizarii unui plan de afaceri: ce trebuie sa incluzi, ce nu trebuie sa incluzi, cum sa lucrezi cu cifrele si cum sa te descurci fara sa ceri ajutorul nimanui.

REZUMATUL


Rezumatul este prima si cea mai importanta parte a unui plan de afaceri. In rezumat trebuie sa se regaseasca o scurta descriere a afacerii.

Descrierea trebuie sa fie scurta, nu mai mult de o jumatate de pagina. In cadrul acestui spatiu, va trebui sa incluzi elementele cele mai importante si mai interesante ale planului de afaceri.

Iata care sunt elementele cheie pe care trebuie sa la cuprinda un rezumat:

Descrierea afacerii


Ofera o scurta descriere a afacerii tale, a produselor si a pietei pe care vei activa.

Trebuie punctat ce anume vei vinde, cui, precum si competitia.

Sectiunea financiara


Subliniaza cele mai importante aspecte financiare si anume: vanzari, profituri, cashflow, recuperarea investitiilor.

Stabileste care este capitalul necesar demararii afacerii.

Furnizeaza informatii relevante despre companie, forma juridica de operare, cand a luat fiinta, care sunt principalii actionari si care este personalul cheie.

Realizari majore


Detaliaza orice evolutii din cadrul companiei care sunt esentiale pentru succesul afacerii. Include brevete, prototipuri, facilitati, orice alte contracte care sunt cruciale pentru dezvoltarea produsului sau rezultate ale testelor efectuate.

Daca descrierea facuta depaseste 8 pagini, fii sigur ca nimeni n-o va citi, deoarece este clar ca afacerea, indiferent de meritele ei, nu va fi o investitie buna, si asta pentru ca directorii sunt indecisi si nu stiu ce vor cu adevarat.

Fa-l cat mai simplu de citit, astfel incat cititorul sa inteleaga la prima rasfoire care sunt nevoile si posibilitatile tale.

Daca nu poti face un rezumat in doua pagini vei da impresia ca nu iti poti stabili prioritatile.

SPUNE TOTUL DESPRE AFACERE

Descrierea afacerii incepe de obicei cu o scurta prezentare a industriei. Cand descrii industria, vorbeste despre starea actuala a industriei dar si despre oportunitatile viitoare.

Este important sa folosesti surse credibile pe care se la citezi in descriere, deoarece potentialii investitori vor dori sa cunoasca cat de pertinente sunt informatiile.

Atunci cand vorbesti despre afacerea ta, primul lucru care trebuie sa-ti vina in minte este structura acesteia.

Mentioneaza, de asemenea, care sunt principalii clienti, cum va fi distribuit produsul dar si serviciile post-vanzare.

Odata ce ti-ai descris afacerea, trebuie sa treci la descrierea produselor sau serviciile pe care intentionezi sa le comercializezi.

Specifica clar felul in care se va pozitiona pe piata afacerea condusa de tine.

SURSE DE PROFIT


Raspunde cat mai clar la intrebarile "de ce cred ca pot face profit" si "cum pot realiza acest lucru".

Explica care crezi ca sunt factorii care iti pot aduce succesul: este afacerea una bine pusa la punct, locatia este exceptionala, piata este pregatita, iar pretul produsului este unul corect?

Daca folositi planul de afaceri pentru a primi finantare, explica de ce capitalul propriu sau creditul pentru capitalul initial iti vor face afacerea profitabila.

Arata modul in care afacerea se va extinde. Explica de ce crezi tu ca afacerea va fi profitabila. Un potential investitor vrea sa stie cat succes vei avea cu aceasta afacere.

Prezinta pe scurt factorii care vin in sprijinul afirmatiilor tale, intrucat mai tarziu in acest plan de afaceri se va face o descriere detaliata, intr-un capitol distinct.

Nu trebuie sa lipseasca experienta unor persoane cheie in afacerea ta.

Un potential creditor va dori sa stie cu ce furnizori sau experti ai vorbit despre afacerea ta si care este parerea lor.

De asemenea, iti pot cere sa clarifici aspectul locatiei sau motivul pentru care ai ales sa comercializezi un anume produs.

Nu uita ca, daca rezumatul introductiv nu reuseste sa trezeasca interesul, planul tau de afaceri are putine sanse de a fi citit pana la capat.



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 2968 ori