Cand vom face 4 ore intre Constanta si Arad, cu trenul. Un vis de 11 miliarde de euro

Joi, 28 Noiembrie 2013, ora 09:15
11699 citiri
Cand vom face 4 ore intre Constanta si Arad, cu trenul. Un vis de 11 miliarde de euro
Harta retelei feroviare in Romania, cu includerea proiectului liniei de mare viteza

Primul tren de mare viteza din Romania devine tema de discutie intre autoritatile romane si investitorii chinezi - un proiect gigant pentru tara noastra, a carui valoare s-ar putea ridica la 11 miliarde de euro si care ar reduce de la circa 15, la cel mult 4 ore, distanta dintre Arad si Constanta. Investitia ar putea fi suportata de chinezi, spera romanii, in cadrul unui parteneriat public-privat, iar constructia ar dura cativa ani, avand in vedere experienta in domeniu acumulata de China, dupa ce a realizat 10.000 de km de cale ferata, in doar 6 ani.

Avantajele pe care le-ar putea aduce o astfel de realizare sunt nemasurabile, intrucat ar reusi sa compenseze din handicapul lipsei unei retele nationale de autostrazi. O astfel de cale ferata moderna, care s-ar suprapune pe Coridorul IV Pan-European, ar conecta portul Constanta si Bucurestiul de marile capitale ale Europei.

Coridorul IV Pan-European

Expresul ar apropia cu o jumatate de zi orase precum Praga, Viena, Budapesta de Valea Prahovei si litoral, iar portul Constanta ar inflori.

"Prima intalnire de lucru o vom avea pe 10 decembrie, apoi in prima jumatate a lunii ianuarie. Vom incepe, probabil, cu un tronson care este usor de realizat, datorita conditiilor de teren (Bucuresti - Constanta). Interesul foarte mare este sa conectam portul Constanta", a spus Ramona Manescu, Ministrul Transporturilor.

In prezent, traversarea Romaniei de la vest la est, pe calea ferata, dureaza nu mai putin de 15 ore, si doar atunci cand nu exista intarzieri. Intre Arad si Constanta, via Brasov, sunt 850 de km, pe care trenurile noastre obosite ii strabat cu viteza melcului. Fara sa vorbim despre marfare, care se misca si mai greu.

Cat de mare este viteza chinezeasca

Tehnologia pe care vor sa o importe chinezii permite viteze de pana la 350 de km. Forumul Economic si Comercial China-Europa Centrala si Est a adus, la Palatul Parlamentului, o expozitie a industriei constructiilor, a linilor de mare viteza, din domeniul energiei, machete de trenuri, respectiv marfare si un tren de mare viteza pentru calatori, care ar putea fi operabile si in Romania in viitor.

Piesele de rezistenta ale expozitiei sunt reprezentate de machete de trenuri, respectiv modelul HX 3C AC Drive Electric Locomotive, care este bun atat pentru calatori cat si pentru transportul de marfuri, ce poate atinge 120 km/ora si este capabil sa traga 5.000 tone. O alta locomotiva prezentata, HX 2 AC Drive Electric Locomotive, atinge 120 km/ora, iar la ora actuala este folosita in China la transporturi foarte grele.

Pentru calatori, cel mai importat tren este CRH380A High Speed EMU, care nu scoate foarte mult zgomot, este eficient energetic si poate ajunge la 350 km/ora. Pentru acest gen de tren este nevoie si de o linie de cale ferata pe masura.

Trenul chinezesc de mare viteza: CRH380A High Speed EMU

"Am pornit pe un drum extrem de important, acela de a avea un prim proiect in domeniul feroviar, pentru a avea si in Romania o portiune de cale ferata rapida pe baza tehnologiei din China. Sunt convins, cu sprijinul omologului chinez si al meu personal, ca acest proiect va prinde contur cat mai repede", a afirmat Victor Ponta, luni, la Palatul Victoria, intr-o conferinta de presa comuna cu premierul Chinei, Li Keqiang.

Trenurile de mare viteza din China au o istorie colorata

China a reusit sa construiasca nu mai putin de 10.000 de km de cale ferata de mare viteza in doar sase ani. Cand s-au apucat, in 2004, mapamondul nu le-a dat nicio sansa. Iata insa ca in trei ani au deschis primele rute, iar astazi proiectul s-a extins la 15.000 de km. Chinezii au trenuri de mare viteza care urca si pana la 4000 de km altitudine, compartimentele fiind dotate cu masti de oxigen sau trenuri pustii, care traverseaza taramuri de gheata.

Poate ca nu toate planurile chinezilor au la baza argumente economice, uneori dorindu-se pur si simplu o "unificare" etnica si politica prin intermediul infrastructurii de transport, dar cert este ca o calatorie intre marile centre economice Beijing si Shanghai, situate la o distanta de 1300 de km, dureaza 4 ore, in urma unei investitii de 20 de miliarde de dolari, intr-o cale ferata de mare viteza.

De asemenea, China a inaugurat, in acest an, cea mai lunga linie de mare viteza din lume: 2.300 km intre Beijing si orasul Guangzhou (sudul Chinei), calatoria durand opt ore in loc de 24.

Pe langa zecile de miliarde de euro, viteza cu care si-au construit chinezii infrastructura feroviara a mai avut un cost. Un accident feroviar, in 2011, s-a soldat cu 40 de morti, fiind unul dintre cele mai grave din lume. De asemenea, pe langa scandaluri locale de coruptie care s-au soldat cu arestarea unui ministru, companiile internationale ii acuza pe chinezi ca tehnologia pe care o folosesc este, cum altfel, copiata.

Chinezii ar putea moderniza si linia de cale ferata Giurgiu-Iasi

Alte proiecte pe care autoritatile le-au propus partii chineze vizeaza modernizarea inelului feroviar din jurul Capitalei, linia de cale ferata Iasi-Giurgiu sau dezvoltarea a doua terminale multimodale pentru Portul Constanta.

Linia de cale ferata Iasi-Bucuresti-Giurgiu, cu o lungime de 669 km, este reabilitata doar pe o portiune de 51 kilometri, restul necesitand lucrari ample.

Dupa finalizarea lucrarilor, trenurile ar putea circula pe acest traseu cu viteze de 160 km la ora, la calatori, si 120 km la ora pentru transportul de marfa, a spus ministrul Transporturilor.

Referindu-se la proiectul din Constanta, Manescu a spus ca valoarea estimata pentru lucrarile de infrastructura si a constructiilor de acostare pentru dezvoltarea terminalelor specializate se ridica 294 milioane euro.

Care vor fi investitiile in infrastructura feroviara in 2014

Bugetul consolidat al Ministerului Transporturilor pentru 2014 este de 6,465 miliarde lei, aproximativ 1,45 miliarde euro, a anuntat, vineri, ministrul de resort, Ramona Manescu, in sedinta comisiilor reunite de economie, industrie, investitii si servicii ale celor doua camere ale Parlamentului. Ministrul a precizat ca pentru investitiile la calea ferata au fost alocati 1,373 miliarde lei.

Pentru metrou, la capitolul investitii au fost alocati 729,7 milioane lei, pentru a fi continuate lucrarile la magistrala 4, la tronsonul Parc Bazilescu - Straulesti, Drumul Taberei - Universitate, a precizat ministrul Transporturilor, care a amintit, de asemenea, ca pentru achizitia de noi trenuri de metrou au fost alocati 67,9 milioane lei.

#tren mare viteza chinezi, #tehnologie chineza tren viteza, #proiecte infrastructura China , #Infrastructura